پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: در سال‌جاری بیش از 50 تن چوب قطع شده غیرمجاز در این شهرستان کشف و ضبط شده است.

شعارسال: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: در سال‌جاری بیش از 50 تن چوب قطع شده غیرمجاز در این شهرستان کشف و ضبط شده است.

 ضیاءالدین حسنلو پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان طارم دارای وسعت 214 هزار هکتار است که از این میزان 173 هزار هکتار آن جزو عرصه‌های ملی بوده و مابقی به مساحت 43 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم افزود: در شهرستان طارم ۳ هزار و ۵۶۱ دامدار بهره‌بردار با پروانه وابسته به مراتع هستند و ۱۰۵ هزار و ۸۵ رأس دام خود را از طریق مراتع مربوط به زمین‌های ملی نگهداری می‌کنند.

وی افزود: از 173 هزار هکتار منابع طبیعی شهرستان، 118 هزار هکتار مرتع و 55 هزار هکتار جنگل طبیعی است، جنگل‌های این شهرستان بیشتر شامل درختان ارس بوده که چند منطقه هم به عنوان ذخیرگاه استراتژیکی این گونه انتخاب شده است.

حسنلو با بیان اینکه جنگل‌های این شهرستان در مناطقی مانند جنگل ارس «جیش آباد»، «چرزه»، «جمال آباد»، «مینا»، «خساره»، «سرداب» و ... است، گفت: مراتع طارم یکی از بهترین مراتع استان به شمار می‌رود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: تخریب و تصرف، قاچاق چوب، ساخت و ساز غیر مجاز، آتش‌سوزی، چرای بیش از حد دام توسط دامداران منطقه از جمله عوامل تهدیدکننده مناطق طارم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: علاوه بر توسعه جنگل در سال‌های گذشته در سال‌جاری هم این امر ادامه داشته و همچنین توسعه جنگل‌کاری مشارکتی در سطح شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

حسنلو با اشاره به اینکه مشارکت جوامع محلی در اجرای پروژه‌ها در این شهرستان مطلوب است، افزود: برگزاری کلاس‌های ترویجی، آموزش کشاورزان و دامداران برای حفاظت بهتر از عرصه‌های ملی باعث ایجاد ارتباط مناسب بین دهیاران، اهالی روستاها و کادر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم با اشاره به اینکه برقراری گشت‌های منظم در سطح شهرستان طارم توانستیم با متخلفین برخورد کنیم، گفت: اراضی تصرف شده در«گیلانکشه»، :پاوه رود»، «هزاررود»، «درام»، «هندی کندی»، گیلوان و آب‌بر را قلع و قمع کنیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل آفت و بیماری درختان ارس از جمله برنامه‌های مهم انجام شده است، افزود: در راستای تقویت پوشش گیاهی و افزایش بازدهی مراتع و تشویق بهره‌برداران برای استفاده بهینه از مراتع در سال‌جاری بیش از 65 هکتار از اراضی مرتعی روستای «هزاررود» کودپاشی شده است.

حسنلو از نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در برخی از روستاهای طارم خبر داد و گفت: روستاهایی که از نعمت گاز بهره‌مند نیستند و از درختان جنگلی برای تهیه سوخت خود استفاده می‌کنند و همچنین راه دسترسی آنها نیز صعب‌العبور است، شناسایی شده و در اولویت اجرای این طرح قرار دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم از بازسازی و مرمت پروژه پخش سیلاب روستایی «هارون آباد» با اعتبار بیش از 2 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: 317 هکتار از مناطق جنگلی طارم نیز با اعتبار بیش از یک میلیارد و 680 میلیون ریال عملیات گیاه پزشکی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: 42 دستگاه آبشخور فلزی به دامداران منطقه تحویل شده که 12 دستگاه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بوده است.

حسنلو قاچاق چوب را از مهم‌ترین تهدیدهای مناطق جنگلی عنوان کرد و افزود: در سال‌جاری بیش از 50 تن چوب قطع شده غیر مجاز در این شهرستان کشف و ضبط شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: قاچاقچیان چوب که اغلب برای دست‌یابی به سود کلان اقدام به قطع درختان می‌کنند از این موضوع غافل هستند که در نهایت ضرر این کار در آینده نصیب فرزندان خود آن‌ها خواهد شد.

وی از تشکیل 40 پرونده تخلف نیز در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در سال گذشته خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز 30 فقره پرونده تخلف تشکیل شده است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ،تاریخ انتشار:17  تیر1398،کدخبر: 13980417000310،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین