پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ابراز علاقه اروپا برای حفظ برجام را کافی ندانست و گفت: اروپا باید برای حفظ این توافق بین المللی سرمایه گذاری کند که هنوز شاهد نبوده ایم.

شعار سال : محمد جواد ظریف روز یکشنبه در بدو ورود به نیویورک، این مطلب را در جمع خبرنگاران ودر پاسخ به سوال خبرنگار مطرح کرد.
وی افزود: اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که تمایل دارند برجام را حفظ کنند
اما هنوز شاهد این نبوده ایم که برای حفظ برجام به سرمایه گذاری حاضر باشند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اینکه اظهار علاقه و اعلام اراده کنید برای حفظ یک توافق بین المللی با اینکه آمادگی برای سرمایه گذاری داشته باشید، تفاوت جدی وجود دارد و اروپایی‌ها هنوز این را نشان نداده اند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر به پنج سال پیش بازگردیم، باز هم برجام را امضا می‌کردید، گفت: حتماً این کار را می‌کردیم. هدف اصلی برجام، خارج کرن ایران از اجماع امنیتی و به هم ریختن طرح رژیم صهیونیستی بود برای اینکه ایران را در اجماع امنیتی قرار دهد. به همین دلیل اسرائیل مهم‌ترین مخالف برجام بوده است و تندروهای آمریکا هم این سیاست را دنبال کرده‌اند.
ظریف افزود: عهد شکنی آمریکا محدود به برجام نبوده است و تقریباً هر توافق بین المللی همچون آی ان اف (پیمان منع موشک‌های میان برد هسته‌ای)، نفتا و یونسکو که مصوب کنگره هم بوده، خارج شده است. اینکه آمریکا برجام را نقض کرده است نشان دهنده قانون شکن بودن رژیم آمریکا و نه ناکارآمدی برجام است.
وی با تاکید بر اینکه نسشت های شورای امنیت و نشست اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده انزوای آمریکا در جامعه بین المللی بوده است، ادامه داد: در همه اینها سیاست‌های یکجانبه آمریکا محکوم شده است. اکنون زمان آن است که آمریکا به جامعه بین المللی باز گردد.

**نفتکش ایرانی:

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین وضعیت نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل الطارق اظهار کرد: وزیر خارجه انگلیس به من قول داد که آزادی نفتکش ایران را تسیهل کند.
ظریف ادامه داد: از ابتدا هم گفتیم که تحریم‌های اتحادیه اروپا اجرایی نیست؛ نکته دیگر اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا برای خارج از قلمرو قابل تسری نیست و همچنان که از ابتدا هم گفتیم این نفتکش به سمت سوریه در حرکت نبوده است.
وی تصریح کرد: همچنان که گفتیم توجیهات انگلیس را ابتدا هم قبول نکردیم.

**آمریکا به میز مذاکره بازگردد:

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره مذاکره با آمریکا هم گفت: ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم، میز مذاکره وجود دارد، ما حول برجام دور میز مذاکره نشسته بودیم و با دیگر مشارکت کنندگان این توافق گفت وگو می‌کردیم.
ظریف افزود: این آمریکا بود که به صورت غیرقانونی و یکجانبه از این توافق خارج شد و اکنون هم به آمریکا مرتبط است که به میز مذاکره بازگردد یا خیر.

**شواهد خوب از گفت وگوی منطقه‌ای:

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال خبرنگار که با توجه به پیشنهادهای مکرر و همچنین ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد درباره گفت وگوی منطقه‌ای اکنون عراق هم این مساله را مطرح کرده که مورد استقبال اتحادیه اروپا هم قرار گرفته است، گفت: به نظر ما تنها راه برای منطقه ما، امنیت جمعی و گفت وگو است.
ظریف افزود: ما چند پیشنهاد داشتیم که در قطعنامه ۵۹۸ یعنی بند هشت این قطعنامه درباره امنیت منطقه صحبت می‌کند. از این رو در وظایف سازمان ملل، شورای امنتیت و دبیرکل این سازمان است که این کار را انجام دهند. ما گفت وگوی مطنقه ای و پیمان عدم تعرض در منطقه را پیشنهاد کرده‌ایم.
وی تاکید کرد: تنها راه رسیدن به امنیت منطقه از این طریق است، کشورهای منطقه کم کم در حال رسیدن به این منطقه هستند که نمی‌توانند امنیت خود را از خارج از منطقه خریداری کنند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی که گنبد آهنین آن نمی‌تواند در برابر موشک‌های مقاومت از خود محافظت کند، حتماً نمی‌تواند برای کشورهای منطقه ایجاد امنیت کند.
ظریف تصریح کرد: کشورهای منطقه، دیر یا زود به این نتیجه خواهند رسید و ما نشانه‌های مطلوبی را مشاهده می‌کنیم و امیدواریم که به عمل و واقعیت تبدیل شود. پیشنهادی که دوستان عراقی ما مطرح کرده‌اند، مثبت است و آن را در مسیر بازگشت منطقه به واقع گرایی و عقلانیت ارزیابی می‌کنیم.

**اهداف نشست شورای اقتصادی-اجتماعی:

وزیر امور خارجه درباره اهداف نشست عالی رتبه شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد هم گفت: این نشست برای رسیدگی به میزان پیشرفت در اهداف توسعه پایدار است، جمهوری اسلامی بر اساس اهداف تنظیم شده در کشور پیشرفت‌های خوبی داشته است و لازم است این پیشرفت به اطلاع سایر کشورها و افکار عمومی برسد.
ظریف افزود: همین طور اقدامات ایالات متحده کرده در تروریسم اقتصادی و مانع شدن از اجرای روابط عادی بین المللی در حوزه اقتصاد، مانع عمده برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است که باید به اطلاع اعضای جامعه بین المللی رسانده شود.
وی به دیدارهای دوجانبه خود هم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه فعلاً تمام دیدارها در چارچوب سازمان ملل متحد برنامه ریزی شده است، از دیدار آتی خود با آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان ملل متحدو با دیگران بر اساس مبانی ملل متحد دیدار خواهیم داشت. تمام دیدارها در این چارچوب طراحی شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 24 تیر 98، کد مطلب:83395839  : www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین