پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۸۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
علیرضا آوایی در دیدار با فایق زیدان رئیس شورای عالی قضائی عراق، گفت: از پیروزی‌های مکرر شما در صحنه‌های داخلی و بین المللی تشکر می‌کنم و امیدوارم با کمک هم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم و هر روز بیش از گذشته به قله‌های اوج نزدیک شویم.

شعارسال: رئیس شورای عالی قضائی عراق با وزیر دادگستری کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 علیرضا آوایی در دیدار با فایق زیدان رئیس شورای عالی قضائی عراق، گفت: از پیروزی‌های مکرر شما در صحنه‌های داخلی و بین المللی تشکر می‌کنم و امیدوارم با کمک هم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم و هر روز بیش از گذشته به قله‌های اوج نزدیک شویم.

وی افزود: ما دو کشور همسایه با ارتباطات نزدیک به هم هستیم. ظرف چند سال چند میلیون از اتباع ما به کشور شما رفت و آمد می‌کنند و این گستردگی روابط اقتضا می‌کند که مشکلات حقوقی و قضائی هم آنها داشته باشند.

آوایی ادامه داد: پیروزی شما بر داعش جزو کارهایی بزرگی بود که انجام شد. بسیاری از کارشناسان انتظار چنین پیروزی نداشتند و توفیقات در این زمینه بسیار خوشحال کننده است.

وی یادآور شد: از سال ۹۰ موافقتنامه انتقال محکومین به تصویب رسید که طی ۴ مرحله این کار انجام شد اما در مرحله ۵ مبادله انجام نشد. ما الان ۳۲۹ زندانی در زندان مرکزی عراق داریم. بیشتر از خود زندانیان خانواده‌هایشان در فشار قرار می‌گیرند و علی رغم استرداد مجرمین که داشتیم ولی گاهی وقت‌ها این استرداد با تأخیر انجام می‌شود که امیدواریم در این خصوص تسریعی صورت گیرد.

وزیر دادگستری گفت: پیشنهادم این است که کمیسیون مشترکی از دستگاه قضائی شما و ما تشکیل شود و بر روی مسائلی که اختلاف نظر در آن وجود دارد کار کنند.

وی افزود: طبعاً ما به قوانین شما احترام می‌گذاریم اما انتظاری از مجموعه قضائی شما داریم. گاهی وقت‌ها ایرانیان به خاطر جرایمی که مرتکب شدند گرفتار می‌شوند و می‌خواهیم آنهایی که جرایم سنگین ندارند و جرایم ساده‌ای را مرتکب شده‌اند و مجرمین حرفه‌ای نیستند با رأفت بیشتری با آنها برخورد شود، خصوصاً کسانی که مسن هستند و در رابطه با تناسب احکام صادره و جرایم ارتکابی آنها و نیز در ملاقات خانواده‌های آنها با زندانیان تسریع صورت گیرد.

در ادامه این دیدار فایق زیدان رئیس شورای قضائی عراق گفت: این دید و بازدیدهای متقابل مهم است برای اینکه بتوانیم تبادل نظر کنیم و موافقت نامه سال ۲۰۱۴ و دیدارهای قبلی را تکمیل کنیم. من در دیدار با آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه ایران یادآور شدم که وزارت دادگستری عراق و ایران ۴ موافقتنامه در رابطه با مبادله محکومان و تبادل نظر در مسائل قضائی و حقوقی و غیره امضا کرده که نسبت به مضمون آنها اعتراضی نیست ولی امیدواریم بتوانیم از نو آنها را بازنگری کنیم و در قالب یک موافقتنامه واحد بگنجانیم و از آنجا که گنجاندن این موافقتنامه‌ها در یک موافقتنامه واحد وقت گیر است لذا امیدواریم موافقتنامه‌های قبلی را ادامه دهیم و درباره این موافقتنامه‌ها در رابطه با محکومانی که در زندان‌های هر دو کشورند تجدیدنظر کنیم.

رئیس شورای عالی قضائی عراق گفت: استرداد مجرمین و محکومین باید به صورت سریع انجام شود زیرا ابعاد انسانی و عاطفی در ان هست و شرایط زندانیان و خانواده آنها در هر دو کشور ایجاب می‌کند و به خاطر همین می‌خواهیم این موافقتنامه ها را زودتر به انجام برسانیم.

وی افزود: ما افتخار می‌کنیم به زوار ایرانی که به اماکن مقدسه در عراق می آیند خدمتگزاری می‌کنیم. البته این میزبانی و مهمان نوازی که مردم ما از ایران می‌کنند عجیب نیست و همان کاری را می‌کنند که ایرانیان برای زوار عراقی به عمل می‌آورند.

فایق زیدان با بیان اینکه خون شهدای ایرانی دینی است که بر گردن ماست، گفت: خون مردم عراق و خون مردم ایران در نبرد علیه باطن در کنار هم به زمین ریخته شده است.

وی افزود: ما به آقای رئیسی پیشنهاد می‌دهیم که کمیسیون مشترکی برای فعال سازی و پیشبرد بهتر موافقتنامه‌هایی که بین دو کشور به امضا رسیده یا در آینده به امضا می‌رسد تشکیل شود. در صدر این کمیته باید در اجرای موافقتنامه‌هایی که در رابطه با استرداد مجرمین به امضا رسیده تسریع و نیز دیدار خانواده زندانیان با آنها تسهیل شود.

وی افزود: وزارت دادگستری عراق از قوه قضائیه عراق جداست و جزو قوه مجریه است و ما می‌توانیم با وزارت دادگستری عراق به راحتی همکاری کنیم زیرا وزیرشان یکی از قضاتی است که ما او را انتخاب کردیم. امیدواریم همکاری فیمابین دو کشور هر چه زودتر تحقق یابد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:24  تیر 1398 ، کدخبر: 98042412676،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین