پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
علی نجفی‌خوشرودی گفت: کشاورزان استان‌های شمالی به‌ویژه برنج‌کاران استان مازندران به‌زودی حاصل دسترنج خود را برداشت می‌کنند؛ اما سایه‌سنگین برخی بی‌تصمیمی‌ها، رنج سختکوشی آنان را مضاعف کرده است.

شعارسال: نماینده مردم بابل در مجلس خواستار ممنوعیت واردات برنجی خارجی در فصل کشت برنج ایرانی شد.

علی نجفی‌خوشرودی گفت: کشاورزان استان‌های شمالی به‌ویژه برنج‌کاران استان مازندران به‌زودی حاصل دسترنج خود را برداشت می‌کنند؛ اما سایه‌سنگین برخی بی‌تصمیمی‌ها، رنج سختکوشی آنان را مضاعف کرده است.

وی افزود: در سالی که به‌نام رونق تولید نام‌گذاری شده و اساساً سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخلی به‌ویژه محصولات کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد، متأسفانه شاهد واردات بی‌رویه برنج خارجی هستیم که موجبات یاس و ناامیدی کشاورزان را به‌وجود آورده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متذکر شد: به نمایندگی از جمعیت قابل‌توجه برنج‌کاران که با وجود شرایط تحریم و افزایش نهاده‌های کشاورزی بیش از دومیلیون تن برنج تولید می‌کنند درخواست می‌کنم واردات برنج حداقل در فصل برداشت برنج ممنوع شود.

واردات برنج را در فصل برداشت به‌مدت ۴ ماه ممنوع کنید

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس هم گفت: وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در فصل برداشت برنج، کشاورزان مازندرانی، گیلانی و گلستانی را دریابند.

علی‌محمد شاعری افزود: واردات برنج در فصل برداشت را به‌مدت چهارماه حداقل ممنوع کنید؛ کشاورزان مازندرانی، گیلانی و گلستانی گناه دارند.

وی با اشاره به ‌این‌که درحال‌حاضر سالانه دومیلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج توسط کشاورزان زحمتکش با شرایط سخت تحریم تولید و عرضه می‌شود، گفت: همگان موظف به اتخاذ سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخلی به‌ویژه کشاورزان هستیم. از دولت می‌خواهیم تا جهت حمایت از سیاست تولیدات داخلی و حمایت از برنج‌کاران داخلی واردات و فروش برنج خارجی همچون سال‌های گذشته از ابتدای مرداد تا انتهای آبان به مدت چهار ماه ممنوع شود.

رانت‌خواران به‌دنبال واردات برنج هستند

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس نیز گفت: عده‌ای رانت‌خوار در فصل برداشت به‌دنبال واردات برنج هستند تا از این موضوع سودی کسب کنند؛ لذا دولت باید هرچه سریع‌تر واردات آن را ممنوع کند.

محمدمهدی افتخاری گفت: با توجه به این‌که فصل کشاورزی در حال پایان بوده و فصل برداشت محصول نزدیک است دولت باید مانع واردات برنج به کشور شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نباید بیش از نیاز کشور برنج وارد شود، افزود: کشاورزان شمالی به‌زودی حاصل دسترنج خود را برداشت می‌کنند و برخی تصمیمات نادرست رنج آن‌ها را دوچندان می‌کند و واردات برنج از خارج بیش‌ترین آسیب را به کشاورزان وارد می‌کند.

وی ادامه داد: دولت در سال رونق تولید باید سیاست‌های حمایتی از محصولات کشاورزی ارائه دهد، اما متأسفانه واردات بی‌رویه برنج خارجی کشاورزان را از حمایت‌های دولت برای رونق تولید ناامید کرده است.

افتخاری تأکید کرد: عده‌ای رانت‌خوار در این فصل به‌دنبال واردات برنج هستند، چراکه به‌نفع آن‌هاست که به مسائل موجود در بازار و افزایش قیمت‌ها به نحوی دامن بزنند تا مجوز واردات برنج صادر شود و از این موضوع سودی کسب کنند.

وی با بیان این‌که ایران سالانه به دومیلیون و800 هزار تُن برنج نیاز دارد که باید در این بخش ذخیره‌سازی‌هایی نیز صورت گیرد، افزود: از آن‌جایی که کشور دومیلیون و 400هزار تُن سالانه تولید برنج دارد، دولت می‌تواند 400 هزار تُن کمبود را با برنامه‌ریزی‌های دقیق و با تکیه بر توان داخل و همچنین تا همین حد واردات تأمین کند و نباید بیش از نیاز برنج وارد کشور شود که به کشاورزان آسیب برساند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، از رئیس‌جمهور و وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر به موضوع واردات برنج در فصل برداشت پایان دهند و آن را ممنوع کنند.

رشد 10 درصدی واردات برنج در 4 ماهه نخست سال

این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به این‌که بنابر آمار میزان واردات برنج در چهارماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد رشد داشته است، اذعان داشت: ۱۰۰ هزار تن برنج در بنادر منتظر تخصیص ارز است. با افزایش مصرف برنج خارجی ناشی از نوسان نرخ برنج ایرانی در ماه‌های آتی دچار کمبود خواهیم شد که امیدواریم هرچه سریع‌تر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شود‌.

مسیح کشاورز با اشاره به این‌که قیمت برنج خارجی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است، بیان کرد: با توجه به تخصیص ارز چهارهزار و 200 تومانی و ثبات نرخ ارز در بازار‌های جهانی هر کیلو برنج خارجی با نرخ هفت تا هفت‌هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود، اما با افزایش هزینه‌های گمرکی واردکنندگان چاره‌ای جز تغییر قیمت برنج ندارند‌.

وی با اشاره به این‌که ماهانه به‌طور متوسط ۱۲۰هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر آمار گمرک ۷۱۰ هزار تن برنج وارد کشور شد که ۵۰ تا ۷۰ درصد این میزان، سهم دولت و مابقی بخش خصوصی است‌. کشاورز تصریح کرد: با توجه به آن‌که بخش خصوصی تنها برای یک‌ماه آینده برنج در انبار ذخیره دارد، از این رو مسئولان ذی‌ربط باید تدابیر لازم را برای رفع مشکلات ارزی و ترخیص برنج از گمرک‌های کشور بیندیشند‌. دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از امتناع وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت سفارش برنج بیان کرد: با توجه به اختلاف آمار واردات، وزارت جهاد کشاورزی دیگر ثبت سفارش برنج را انجام نمی‌دهد‌.

 تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، میزان واردات برنج در چهارماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد رشد داشته، این درحالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان استان‌های شمالی با توجه به این‌که فصل کشاورزی در حال پایان بوده و فصل برداشت محصول برنج نزدیک است، دولت باید مانع واردات برنج به کشور شود؛ چراکه واردات بی‌رویه برنج خارجی کشاورزان را از حمایت‌های دولت برای رونق تولید ناامید می‌کند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری سبزینه ،تاریخ انتشار: 2 مرداد1398،کدخبر: 72549،www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین