پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۴۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
دولت دوازدهم همچنان از کنترل قیمت سیب‌زمینی ناتوان است و این محصول با افزایش ۳۸۰ درصدی در یک سال اخیر، هم رکوردهای گرانی را درو کرده و هم آبروی مسئولان تنظیم بازار را برده است.

شعار سالسیب‌زمینی که در یک دهه اخیر همواره یک محصول ارزان‌قیمت سر سفره مردم محسوب می‌شد، از اواسط سال گذشته رو به گرانی شدید گذاشت. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار،قیمت هر کیلو سیب‌زمینیدر کشور در تیرماه امسال به هر کیلو ۷۷۹۰ تومان رسید.

در نیمه دوم سال ۹۷ سیب‌زمینی از هر کیلوگرم ۳ هزار تومان بالاتر رفت و شب عید هم از ۳۵۰۰ تومان عبور کرد.

از ابتدای امسال هم موج دوم گرانی سیب‌زمینی شروع شد و در فروردین قیمت هر کیلو از این محصول به حدود ۵۷۰۰ تومان رسید و در ماه‌های بعد تا مرز ۸۰۰۰ تومان هم رسید.

در این مدت مسئولان دولتی، هر بار وعده می‌دادند که گرانی سیب‌زمینی مقطعی است و با عرضه محصول نقاط مختلف کشور، قیمت آن پایین خواهد آمد، ولی این وعده نافرجام بود.

مسئولان دولتی سپس متوجه بهانه دیگری شدند و صادرات سیب‌زمینی را دلیل گرانی آن عنوان کردند. به همین دلیل از ۱۵ فروردین امسال تصمیم به ممنوعیت صادرات این محصول گرفتند؛ اما این کار هم مانع گرانی آن نشد و حتی پس از ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی، قیمت آن با سرعت بالاتری نسبت به قبل، افزایش یافت.

این مساله نشان داد که صادرات سیب‌زمینی دلیل گرانی آن نبوده است. این در حالی بود که ممنوع کردن صادرات سیب‌زمینی موجب لطمه به صادرکنندگان شد و آنها از ایفای تعهدات خود به کشورهای خریدار، بازماندند. به همین دلیل وزارت صنعت در اوایل خردادماه امسال، ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی را لغو کرد.

با این حال، با ازاد شدن صادرات سیب‌زمینی هم مجددا قیمت این محصول در بازار افزایش پیدا کرد و در خرداد و تیر قیمت این محصول رکورد زد و در برخی روزها تا ۹۰۰۰ تومان هم رسید.

اکنون در ماه پنجم سال به سرمی‌بریم و همچنان قیمت سیب‌زمینی بالا است و محصولی که سال‌ها به عنوان یک غذای ارزان‌قیمت سر سفره فقرا پیدا می‌شد امسال به یک کالای لوکس و گران‌قیمت تبدیل شده است.

نکته مهم آن که مسئولان دولت دوازدهم همچنان نتوانسته‌اند دلیل گرانی سیب‌زمینی را پیدا کنند؛ احتمالا ارزان شدن سیب زمینی هم از نگاه مسئولان دولتی، منوط به احیای وزارت بازرگانی است. این در حالی است که از آن هم اقتصاددان و همه‌چیزدان در دولت دوازدهم انتظار می‌رود حداقل قیمت سیب‌زمینی را حتی در نبود وزارت بازرگانی بتوانند کنترل کنند.

جالب آن که در دولت‌های نهم و دهم که همواره سیاست‌های اقتصادی آن مورد انتقاد دولت روحانی قرار دارد قیمت سیب‌زمینی نوسان اندکی داشت. دولتمردان فعلی بد نیست از مسئولان تنظیم بازار در دولت‌های نهم و دهم بپرسند که چطور قیمت سیب‌زمینی را کنترل می‌کردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق ، تاریخ انتشار 10مرداد 98، کد خبر: 980457، www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
0
دولت چی را توانست کنترل کند که سیب زمینی ام شاملش باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین