پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
سیب‌زمینی‌کاران کردستانی به‌دلیل بی‌تدبیری مسئولان و متولیان امر، هر ساله از سال گذشته یاد کرده و در واقع همیشه سالی بدتر از سال گذشته دارند.

شعار سال: استان کردستان یکی از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی در کشور است که پیش‌بینی‌ها حاکی از برداشت 283 هزار تن محصول در سال زراعی جاری است.

 

هر ساله کشاورزان منطقه لیلاخ شهرستان دهگلان به‌دلیل مهارت و توانایی خاص در کشت این محصول عملکرد مثبتی داشته‌اند به‌ طوری‌که این محصول تحت نظارت کارشناسان مراکز و با همکاری سازمان استاندارد استان تحت پوشش «استانداردهای ملی حد مجاز آلاینده‌های کشاورزی » استقرار یافته و تولید می‌شود.

متأسفانه هرساله علی‌رغم وجود تمام این پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در دشت‌های شهرستان قروه و دهگلان و توانمندی کشاورزان در تولید موفق محصول سیب‌زمینی، تولیدکنندگان به‌دلیل مشکلات فراوان پیش‌رو و بی‌توجهی به خرید و قیمت‌گذاری محصولاتشان؛ گله‌مندی‌های زیادی از مسئولان مطرح کرده چراکه آنان از نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصول سیب زمینی، نبود سردخانه و کاهش قیمت آن در زمان برداشت محصول رنجبر می‌برند.

 

بی‌توجهی متولیان و حضور دلالان بیشترین لطمه را به کشاورزان کردستانی زده است

فتحی، یکی از کشاورزان کشت سیب‌زمینی با ابراز گله‌مندی از بی‌توجهی مسئولان گفته است که متأسفانه وضعیت کشاورزان کردستانی بسیار اسفبار و سردخانه‌های استان فقط در دست تعدادی افراد ثروتمند بوده و صادرات این محصول متوقف شده است.

وی با ابراز گلایه و نگرانی گفت: قیمت سیب زمینی در چند ماه گذشته در بازار استان با کیلویی شش هزار تومان به فروش می‌رسید اما اکنون در وقت برداشت سیب‌زمینی، با کیلویی 1200 تومان هم به زور می‌توانیم فروشی داشته باشیم؛ حضور دلالان در این بازه زمانی بیشترین لطمه را به کشاورزان زده است.

کشاورز کردستانی با بیان اینکه مرزهای استان برای صادرات محصولات کشاورزی بسته شده است، عنوان کرد: مسئولان و متولیان امر باید برای جلوگیری از ضررو زیان کشاورزان مرزها را باز کرده تا بتوانیم محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

 

 

آیا خدا قبول می‌کند سیب زمینی را با کیلویی 700 تومان بفروشیم

احمد لطفی، یکی دیگر از کشاورزان استان کردستان گفت: کودی که با کیلویی 700 تومان خریداری شده آیا خدا قبول می‌کند که سیب زمینی را با کیلویی 700 تومان بفروشیم، متاسفانه دولت اصلاً هیچ حمایتی از کشاورزان ندارد.

وی با بیان اینکه نبود سردخانه مناسب در این منطقه یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان است، افزود: حدود چند روزی است که در حال جمع‌آوری کشت سیب زمینی هستیم اما با به‌دلیل هزینه بالای سردخانه‌های خصوصی، بالا بودن قیمت کود مرغ، افزایش قیمت کود شیمیایی و دستمزد کارگران، کرایه ایاب و ذهاب و حمل بار، و در مقابل کاهش قیمت محصول؛ به هیچ عنوان برای کشاورزان استان به صرفه نیست و مجبوراً باید محصولاتمان را در انبارهای خودمان نگهداری کنیم.

به گفته لطفی، اگر این وضعیت کنونی تداوم داشته باشد و نتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم، کشاورزان قروه و دهگلانی نیز وضعیتی بدتر از گوجه‌فرنگی‌کاران کامیارانی خواهند داشت.

این کشاورز توانمند و زحمت کش شهرستان قروه با بیان اینکه سیب زمینی خوراک غالب مردم کشور است، افزود: امروزه افزایش هزینه‌های تولید سیب زمینی از «کشت، داشت و برداشت آن» نسبت به سال‌های گذشته چهار برابر شده و نبود بازارفروش تنها به ضرر کشاورزان استان است.

 

پس از شنیدن مشکلات کشاورزان شهرستان‌های قروه و دهگلان، اظهارات مسئولان استان در پاسخ به گله‌مندی‌های سیب‌زمینی‌کاران در زمینه کشت این محصول را جویا شدیم، که در ادامه می‌خوانید:

امکان صادرات محصولات سبزی و صیفی‌جات در مرزهای کردستان فراهم نیست

حیدر مرادی، معاون اداره امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان درباره مشکلات کشاورزان شهرستان‌های قروه و دهگلان اعلام کرده که بالا آمدن یک محصول زیر کشت، گاهاً به‌دلیل پایین بودن کشش بازار، امکان کاهش قیمت آن و نبود صادرات در این زمینه، قطعاً مشکلات زیادی برای کشاورزان استان به وجود می‌‌آورد.

وی با بیان اینکه امسال اقلیم کردستان عراق برای هر کیلوگرم محصولات سبزی و صیفی استان که سیب‌زمینی نیز شامل آن می‌شود، 350 دینار در نظر گرفته است، اذعان کرد: امکان صادرات محصولات سبزی و صیفی‌جات در مرزهای استان کردستان فراهم نیست.

مرادی با بیان اینکه بازار پسندی برای قیمت محصول متوسط سیب‌زمینی حدود « 1200 تومان» و برای محصول عالی و مطلوب بدون مشکل «1500 تومان» است، گفت: محصولات بی‌کیفیت و بیمار سیب‌زمینی، قیمتی پایین‌تر از 1000 تومان است که قطعاً در این صورت به ضرر کشاورزان خواهد بود.

اظهارات و وعده‌های تکراری مسئولان جهاد کشاورزی کردستان

امید سلیمی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز اظهار کرده که کشاورزان کردستانی متقاضی احداث سردخانه‌های مطلوب برای انواع کشت‌ها به‌ویژه کشت محصول سیب‌زمینی هستند و در این راستا اقداماتی صورت گرفته و برنامه و سیاست‌کاری تشویق سرمایه‌گذاران در این زمینه است.

وی افزود: تاکنون پروانه 27 انبار فنی سیب زمینی با ظرفیت 40 هزار تن صادر شده و حدود 90 جواز تاسیس با ظرفیت 102 هزار تن نیز در حال تکمیل پرونده و برخی از آنها در حال احداث است.

به گفته سلیمی، قطعاً با صدور جواز تاسیس این سردخانه‌ها، مشکل ذخیره سیب‌زمینی در دشت‌های قروه و دهگلان و محصولات باغی غرب استان کردستان حل و فصل می‌شود.

محصول سیب‌زمینی سال‌هاست در سفره خانوارهای ما به عنوان یک ماده مغذی، مفید و متنوع جای خود را باز کرده و هرساله کشاورزان کردستانی به‌وِیژه شهرستان قروه و دهگلان در زمین‌های زراعی خود به‌دلیل شرایط خاک حاصلخیزی، داشتن توانایی و تخصص و شرایط آب و هوای منطقه؛ کشت محصول سیب‌زمینی را به‌عنوان یک محصول اصلی در برنامه خود قرار داده اما متأسفانه دسترنج آنان در معرض شرایط نامناسب جوی هوا «برف و باران»، نبود سیاست‌گذاری در نرخ قیمت‌ها و فروش آن، نبود برنامه‌ای دقیق و منسجم سازمان جهاد کشاورزی استان برای پشتیبانی از کشاورزان در خرید و فروش کشت سیب‌زمینی بوده و این وضعیت خسارت‌های زیادی به کشاورزان منطقه وارد می‌کند.

از آنجا که سیب‌زمینی‌کاران کردستانی به‌دلیل بی‌تدبیری مسئولان و متولیان امر، هر ساله از سال گذشته یاد کرده و در واقع همیشه سالی بدتر از سال گذشته دارند؛ باید گفت که بود و نبود سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تفاوتی ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 15 آبان 98، کد مطلب: 2135209: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین