پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۷۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
رئیس دانشگاه تهران گفت: نامه ای در خصوص رانت پژوهشی به وزارت علوم نوشته ایم و دانشگاه تهران درباره این موضوع اقدامی نکرده است. فردی که این موضوع را مطرح کرده، مستندات خود را ارائه کند.وی افزود: فردی که این موضوع را مطرح کرده اگر مستنداتی دارد باید ارائه کند. ما ۲ هزار و ۲۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه داریم و اگر رانتی وجود باشد، تا الان باید اعتراضی از سوی این افراد صورت می گرفت. وزارت علوم این موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر ما در این باره خطایی کرده ایم باید پاسخگو باشیم.

شعار سال: محمود نیلی احمدآبادی در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره بحث رانت پژوهشی که اخیرا درباره اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه مطرح شده است، گفت: نامه ای در این خصوص به وزارت علوم نوشته ایم و دانشگاه تهران درباره این موضوع اقدامی نکرده است.

وی افزود: فردی که این موضوع را مطرح کرده اگر مستنداتی دارد باید ارائه کند. ما ۲ هزار و ۲۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه داریم و اگر رانتی وجود باشد، تا الان باید اعتراضی از سوی این افراد صورت می گرفت. وزارت علوم این موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر ما در این باره خطایی کرده ایم باید پاسخگو باشیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در بخش بودجه سال سختی را پیش رو داریم و به سختی می توانیم هزینه ها را تامین کنیم، افزود: ما در ۵ سال اخیر هیچ کارمندی را در دانشگاه استخدام نکردیم. ‌

کاهش بودجه فرصت های مطالعاتی دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی

وی افزود: دانشگاه در بخش تغذیه سوبسید زیادی می دهد و با توجه به افزایش هزینه ها، این سوبسید ۲ تا ۲ و نیم برابر افزایش یافته است.

نیلی اضافه کرد: به دلیل محدودیت در بودجه امسال ناچار شدیم بودجه فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: اگر هزینه های دانشگاه در تغذیه جبران نشود، قطعا دانشگاه ها با مشکلات جدی مواجه هستند البته براساس گزارش هایی که داریم، بودجه دانشگاه ها در مرحله تجدید نظر است.

نیلی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر پذیرش فرزندان هیئت علمی در دانشگاه های تهران، گفت: پذیرش در دانشگاه تهران یه این صورت است که افراد ابتدا باید تقاضای خود را به سازمان سنجش ارائه کند و پس از آن سازمان سنجش این افراد را به ما معرفی می کند و ما متناسب با ظرفیت پذیرش می کنیم.

تبدیل مدارک ۲۳ هزار فارغ التحصیل برای خروج از کشور

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به رصد اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه گفت: اکثر افرادی که در دانشگاه تهران تحصیل کرده اند، در حوزه کاری خود موفق بوده اند. مدرک دانشگاه تهران پشتوانه اشتغال است ولی مهمتر از آن توانمندی افراد است.

وی افزود: براساس آماری که در اختیار داریم، در ۶ ماه اول بعد از فارغ التحصیلی، ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه تهران اشتغال داشته اند.

نیلی با بیان این مطلب که مشکل اصلی ما خروج تعداد زیادی از دانشجویان از کشور است، اظهار داشت: خارج از کشور به دانشجویان بورسیه کامل می دهند در حالی که در ایران اینطور نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فارغ التحصیلان دکتری بیش از گذشته از کشور خارج می شوند، گفت: سازمان امور دانشجویان اعلام کرده است که ۲۳ هزار نفر از دانشجویان در یک سال اخیر مدارک خود را برای خروج از کشور تبدیل کرده اند که در این‌میان دانشجویان دانشگاه های تهران، شریف و امیرکبیر بیشترین خروج را داشته اند.

کاهش جمعیت دانشجویی در سال تحصیلی جاری

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه جمعیت دانشجویی این دانشگاه از ۵۴ هزار دانشجو به ۴۰ هزار دانشجو برای سال تحصیلی جاری کاهش یافته است، گفت: در ظرفیت پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی تغییری نداشتیم و بیشترین کاهش در دوره دکتری و کارشناسی ارشد اتفاق افتاده است؛ به طوری که در دوره کارشناسی ارشد ظرفیت پذیرش دانشجوی مجازی کاهش پیدا کرده است. از طرفی دیگر پیش‌بینی می‌کنیم پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران امسال به بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی با اعلام اینکه در سال جاری حدود ۱۳ هزار دانشجوی جدید وارد دانشگاه تهران می‌شوند، افزود: 4 هزار نفر از این افراد در دوره کارشناسی، 7 هزار نفر در دوره کارشناسی ارشد و هزار و 200 دانشجو نیز در دوره دکتری هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی دانشگاه تهران چندین سال است که افزایش نداشته است، تصریح کرد: در سال جاری ۷۰۰ دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و ۱۰۰ دانشجو نیز در دوره دکتری براساس آیین‌نامه استعدادهای درخشان جذب دانشگاه تهران می‌شوند.

رئیس دانشگاه تهران درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: سه سال از راه اندازی شورای بهداشت و روان در دانشگاه تهران می گذرد و این شورا میزان ناهنجاری‌ها و آسیب‌های دانشجویان را به طور سالانه رصد می‌کند.

وی افزود: براساس گزارش این مرکز متوسط آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان از متوسط این آسیب‌ها در جامعه بالاتر نیست و ما در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر در وضعیت متوسط قرار داریم. این دانشگاه موارد ناهنجاری مانند استعمال مخدر و مشروبات الکلی را بررسی می کند که البته به خوبی کنترل شده است. این موارد آنقدر عمیق نیست که با بحران مواجه باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار23مرداد 98، کد خبر: 4692393، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین