پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۸۵۵۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
این‌طور که گفته می شود انشااله بازار متشکل بعد از راه‌اندازی در زمینه عرضه و خرید و فروش اسکناس فعالیت خواهد داشت و قیمت اسکناس را کشف و اعلام می کند من دعا می کنم که این بازار متشکل واقعاً از پس این کار برآید.

شعارسال: این‌طور که گفته می شود انشااله بازار متشکل بعد از راه‌اندازی در زمینه عرضه و خرید و فروش اسکناس فعالیت خواهد داشت و قیمت اسکناس را کشف و اعلام می کند من دعا می کنم که این بازار متشکل واقعاً از پس این کار برآید.

ولی حتی اگر فرض کنیم این بازار توانائی این کار را داشته باشد، جای سوال دارد که کارهای دیگر صرافی چگونه باید انجام شود؟

بخشی از حواله‌ها هم توسط سیستم نیما انجام می شود، ولی بخش مهّمی از کار روی زمین می ماند، مثلا در شرایط فعلی صرافان مجاز نیستند به هر نفر سالانه بیش از یکبار ازر بفروشند و آن هم حداکثر ۲۲۰۰ دلار، اگر مسافری خواست برای بار دوم به سفر برود ارز مورد نیازش را چگونه تهیه کند؟

یا اگر مسافری سفرش طولانی بود یا پر هزینه بود و بیش از ۲۲۰۰ دلار نیاز داشت چه؟

یا اگر کسی سالها پیش از اعتبارش در یک کشور خارجی استفاده کرده و پولی را از بانک های آنجا وام گرفته و به ایران آورده و سرمایه گذاری کرده باشد، الان که موعد باز پرداخت آن وام است، چگونه ریال خود را تبدیل به ارز کند و برود دین خود را ادا کند؟

یا بر عکس اگر کسی در ایران بدهی داشته باشد ولی پولش در بانک های خارج باشد، آیا راهی دارد که بتواند آن را تبدیل به ریال کرده و به کشور بیاورد و قرضش را پس بدهد؟

بانک‌های کشور که متأسفانه گرفتار تحریم های ظالمانه استکبار جهانی هستند، صرافان هم که در نبود آنها می‌توانند این خدمات را ارائه کنند که دست و پا یشان توسط مقررات عجیب بسته شده.

راستی اگر پدر پیری در ایران فقیر باشد ولی فرزندش مثلا در کانادا، دارای حقوق خوبی باشد و بخواهد به پدر و مادرش ماهیانه کمک مالی کند آیا می‌تواند این کار را به صورت قانونی انجام دهد؟ یا می باید به صرافان غیر رسمی مراجعه کند؟ یا اگر فرزندی در خارج از کشور گرفتاری مالی داشته باشد و پدرش یا مادرش بخواهند برای او پولی حواله کنند آیا راهی جز مراجعه به صرافان غیر رسمی دارند؟

چرا با گذاشتن مقررات دست و پا گیر باعث می شویم مردم ناچار به زیر پا گذاشتن قانون شوند؟

آدم های بسیار معتقد و متدین که واقعا هم به حکومت و دولت وفادار هستند را می بینیم که در مواقعی مجبور به انجام معامله با صرافان غیر رسمی می شوند و گاهی هم در این رابطه ضرر های بزرگ می کنند.

گاهی گرفتار آدم‌های ناسالم می شوند، و همه اینها باعث تیره شدن فضای کار و فعالیت های اقتصادی می شود از طرف دیگر وقتی صرافان مجاز، غیر فعال می شوند و کار به دست صرافان غیر رسمی می افتد، کار نظارت به درستی انجام نمی شود، دولت هم از مالیات حقه خود محروم می شود، مردم هم ضرر می کنند چون هم خدمات را گرانتر دریافت می‌کنند و هم احتمال خطر برای آن معاملات بسیار زیادتر خواهد بود.

* رییس اسبق کانون صرافان


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ،تاریخ انتشار: 30 مرداد98،کدخبر:1291636 www.khabaronline.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین