پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
دامنه اختلافات هر روز بیشتر از قبل می‌شود و دودستگی‌ها و لغو جلسات به علت منافع فردی و گروهی روز به روز شرایط را بدتر از قبل می‌کند. در این بین بی‌تفاوتی مسئولان نظارتی استان جالب توجه است. روزی گروهی که در اقلیت است آبستراکسیون می‌کند و روزی دیگر گروهی که در اکثریت است با ائتلاف‌های متعدد شهر را از داشتن شهردار محروم. تاکنون چند جلسه شورا به حد نصاب نرسیده است و اعضای اقلیت در جلسه حضور نمی‌یابند. جالب است که هیات رئیسه حال حاضر، هیات رئیسه قبلی را مورد انتقاد قرار می‌دهد و از وی می‌خواهد منافع فردی و گروهی را کنار بگذارد. در حالی که تا چند ماه قبل خود به همین دلیل، درگیر منافع فردی و گروهی بود.

شعارسال: دامنه اختلافات هر روز بیشتر از قبل می‌شود و دودستگی‌ها و لغو جلسات به علت منافع فردی و گروهی روز به روز شرایط را بدتر از قبل می‌کند. در این بین بی‌تفاوتی مسئولان نظارتی استان جالب توجه است. روزی گروهی که در اقلیت است آبستراکسیون می‌کند و روزی دیگر گروهی که در اکثریت است با ائتلاف‌های متعدد شهر را از داشتن شهردار محروم. تاکنون چند جلسه شورا به حد نصاب نرسیده است و اعضای اقلیت در جلسه حضور نمی‌یابند. جالب است که هیات رئیسه حال حاضر، هیات رئیسه قبلی را مورد انتقاد قرار می‌دهد و از وی می‌خواهد منافع فردی و گروهی را کنار بگذارد. در حالی که تا چند ماه قبل خود به همین دلیل، درگیر منافع فردی و گروهی بود.

انتقاد شدید رئیس شورای شهر رشت

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: برای همکارانم در شورا متاسفم، گویا شهر بدون شورا بهتر اداره می‌شود. «اسماعیل حاجی‌پور» در جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی رشت در جریان بررسی لایحه پروژه پارک آبی با حضور شهردار این کلان‌شهر و از رسمیت خارج شدن جلسه شورا افزود: باید امتیاز بدهم تا اعضا در جلسه حاضر شوند.

۳ جلسه که نیامدید، یک جلسه را هم نیمه‌کاره رها کردید. وی اظهار کرد: ما که اهمیت سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در این کلان‌شهر را نمی‌دانیم، چرا به شورا می‌آییم؟ در این جلسه شورا هر ۱۱ نفر حضور داشتند، اما هنگام بررسی لایحه پروژه پارک آبی با این میزان سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه بزرگ، جلسه از رسمیت خارج شده است.

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر رشت بیان کرد: همین کارها باعث عقب‌ماندگی شهر شده است. تاکنون سکوت کرده‌ام ولی از این به بعد هر اتفاقی بیفتد، بازگو می‌کنم. برای همکارانم در شورا متاسفم، امیدوارم بعد از این کمک کنند. حاجی‌پور اضافه کرد: آیا برای مخالفت با پروژه پارک آبی جلسه را از رسمیت خارج می‌کنید؟ این کار خوبی نیست.

گلایه شهردار

شهردار رشت نیز که برای توضیح درباره پروژه بزرگ پارک آبی و دفاع از این لایحه به شورا آمده بود، گفت: دوبار برای این پروژه به شورا آمدم، اما جلسه از رسمیت خارج شد. «ناصر حاج‌محمدی» بیان کرد: این کارها برای این است که شهردار و تیمش موفق نباشند. برخورد جناحی و گروهی اصلا صحیح نیست، چون دود آن به چشم مردم می‌رود. وی با اشاره به حضور یک سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه پارک آبی رشت اظهار کرد: برخوردهای درست، موجب جذب سرمایه‌گذاران می‌شود. من از همه مردم عذرخواهی می‌کنم. با قهر و قهربازی نمی‌توان کاری انجام داد. شهردار با بیان این‌که اجرای پروژه پارک آبی می‌تواند این کلان‌شهر را متحول کند، ادامه داد: این پروژه درآمد پایدار همیشگی برای شهرداری رشت دارد.

ترک جلسه

در جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی رشت پس از انتخاب اعضای کمیسیون‌های شورا، ناظران شورا در سازمان‌های تابعه شهرداری و... هنگام بررسی لایحه پروژه پارک آبی، جلسه از رسمیت خارج شد و ۴ نفر از اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر رشت در فواصل مختلف صحن را ترک کردند.

جای خالی اصلی به نام خدمت صادقانه

در آخرین جلسه شورا، «حامد عبداللهی» عضو شورا که تاکنون بیش از ۲۳ بار در جلسات غیبت داشته است از اعضای غیبت‌کننده خواست در جلسات حضور یابند. وی گفت: طی روزهای آینده باید وضعیت شهر رشت مشخص شود. اگر کسی نمی‌خواهد به جلسات شورا بیاید، نباید مردم بازیچه تمامیت‌خواهی‌های او بشوند. قرار نیست اگر چیزی که من می‌خواهم انجام نشود، شهر را بلاتکلیف بگذاریم. ما مسئولیت سختی در این شرایط بر عهده گرفته‌ایم. قرار نیست اگر میز خدمت گذاشتیم و آنچه می‌خواستیم انجام نشد، همه‌ چیز را رها کنیم و برویم.

نکته جالب دیگری را هم می‌توان در سخنان نایب رئیس جدید شورای شهر رشت جست‌وجو کرد. عبداللهی با بیان این‌که مردم بهترین قاضی هستند، ادامه داد: مردم به‌ خوبی می‌دانند کجا موضوع مربوط به شهر و کجا شخصی و انتفاعی بوده است. یک روز آقای احمد رمضانپور برای ریاست شورا نامزد شد و ۴ رأی به دست آورد، روز دیگر آقای حاجی‌پور نامزد شد و ۳ رأی کسب کرد. در یک بازه زمانی به هیچ یک از دوستان ما جایگاهی داده نشد، اما باز هم به صورت قانونی، کار انجام و جلسات به‌ صورت منظم برگزار شد.

اگر چه به زعم این عضو شورا اکثریت اعضا در جلسات شرکت داشتند و به آنان جایگاهی داده نشد، اما در طول یک سال فعالیت به گونه‌ای اقدام کردند که توانستند در سال سوم هیات رئیسه را تغییر دهند. یکی از این اقدامات همگرا شدن ۳ عضو اصلاح‌طلب شورا یعنی احمد رمضانپور، فرهام زاهد و اسماعیل حاجی‌پور با ۳ عضوی که در فهرست اصلاح‌طلبان نبودند از جمله حجت جذب، حامد عبداللهی و محمد حسن علیپور بود؛ اتحادی که یک سال تمام منجر به انتخاب ۲ شهردار از ۳ عضو غیر اصلاح‌طلب و متحد شد. اگر چه قرعه فال به نام هیچ یک از این ۲ نفر نیفتاد، اما اتحاد این ۶ نفر منجر به تغییر هیات رئیسه در سال سوم شد که از قبل درباره آن برنامه‌ریزی شده بود.

عبداللهی نایب رئیس شورا در این‌باره بیان کرد: اگر موضوعی وجود دارد، صادقانه با مردم صحبت کنند. اعضا در جلسات حضور پیدا نمی‌کنند و بعد می‌گویند که اتفاقاتی در شورا در حال رقم خوردن است که ما با حضور نداشتن در جلسه شورا با آنها مبارزه می‌کنیم. چه اتفاقی در حال رخ دادن است!؟ آیا غیر از این است که در نهایت فردی در یک کمیسیون تغییر کند؟ حداقل به مردم احترام بگذاریم.

اعضایی که پاسخگو نیستند

مهسا طالبی- رشت-خبرنگار:

یک فعال فرهنگی و سردبیر مجله دیلمان می‌گوید: به نظرم کسانی که جلسات شورای اسلامی شهر را با تاخیر برگزار می‌کنند نه تنها هیچ دلبستگی و تعهدی نسبت به رشت و مردمش ندارند بلکه حتی نباید به خود اجازه بدهند درباره توسعه حرف بزنند. «مهدی بازرگانی» ادامه می‌دهد: آنهایی که وظیفه ساده «حضور در جلسات شورا و تاخیر نداشتن» را نمی‌توانند بجا بیاورند، چطور از عهده توسعه رشت بر می‌آیند که هیچ پشتوانه فکری و برنامه درستی هم برای آن ندارند. کسی که نمی‌تواند برای حضور در جلسات، وقت‌شناس باشد و به موقع حضور یابد، هرگز نباید به خود اجازه دهد حتی از توسعه در رشت صحبت کند. عقب‌ماندگی، بلاتکلیفی و شلختگی رشت، نتیجه عینی رفتار و بی‌تعهدی همین افراد است.

وی می‌افزاید: آقای دکتر «محمود سریع‌القلم» جامعه‌شناس و متفکر جمله‌ای دارد که می‌گوید: «جامعه‌ای که فرق ساعت ۸ با ۸ و یک دقیقه را نداند، هرگز به توسعه نخواهد رسید. » این افراد با نمایش ناخوشایندی که پیش چشم مردم اجرا می‌کنند، کارشان بیشتر شبیه شوخی و به نوعی سوءتفاهم است. این‌ها توسعه را به فاضلاب زرجوب و گوهررود کشانده‌اند و حالا می‌خواهند برای رودخانه‌ها و سراوان چاره‌اندیشی کنند. سردبیر مجله دیلمان اظهار می‌کند: اگر در رشت احزاب قوی و مستقل داشتیم، قطعا شاهد حضور چهره‌های قوی‌تری در شورای شهر می‌بودیم و با چنین مشکلاتی که اکنون مدیریت شهری مرکز استان با آن روبه‌روست، مواجه نمی‌شدیم.

این روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد: شورای شهر رشت با درگیری‌های درونی و بی‌برنامگی‌های مکرر بیرونی، مردم را به کلی از کارکرد نهاد شورا ناامید و نسبت به عملکرد آنان، بی‌اعتماد کرده است. این هزینه سنگینی است که جامعه باید برای بی‌توجهی‌ها و بی‌مبالاتی‌های این‌ افراد بدهد. بیخود نیست که اعضای شورا به داماش و فوتبالی‌ها نزدیک می‌شوند. چون پایگاه رأی خود را از دست داده‌اند. نشان دادن رگ گردن خود به هواداران و مردم، راهی است تا رأی این‌ها را در دوره بعد از آن خود کنند.

وی بیان می‌کند: ما برای رقم زدن تغییر مثبت در شهر، جایی غیر از پارلمان شهری(شورای شهر) نداریم و این‌ها با بی‌فکری، بی‌نظمی و بی‌برنامگی خود، بنیان آن را تخریب کرده‌اند. نه تنها در رشت که در کل کشور این موضوع یعنی به حد نصاب نرسیدن اعضای شورا در جلسات علنی، سبب تشکیل نشدن جلسات می‌شود. یعنی این یک مشکل علاوه بر رشت، جنبه ملی دارد و در واقع از نبود ساختار حزبی ریشه می‌گیرد.

بازرگانی می‌گوید: شما وقتی اظهارات و رفتارهای سیاسی اعضای شورا را بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید این‌ها از کجا می‌آید. به نظر من از «هیچ» می‌آید! به نظر من صحبت کردن از توسعه در رشت، سوء‌تفاهم است چون حتی یک کتاب هم نداریم که کسی در آن به صورت درست و علمی به بحث توسعه رشت پرداخته باشد. این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: ما آمار و پژوهش علمی و سیاستمداری که خود را نیازمند آمار ببیند، نداریم. همه اعضای شورا اینستاگرام و دوربین دارند و دنیا را از عکس و استوری پر کرده‌اند. به اینجا و آنجا می‌روند که خود را نمایش بدهند و بعد در رسانه‌ها به اشتراک بگذارند. اینها «هیچ» خود را برای ما به اشتراک می‌گذارند و آن را با الفاظی مثل «توسعه» بزک می‌کنند. به نظرم چیزی به نام توسعه رشت وجود ندارد. توسعه، بدون آمار و پژوهش غیر ممکن است.

شعارهای از یاد رفته

یک جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: شهری که میانگین مدیریت شهری آن از استانداردهای کشوری هم پایین‌تر بوده و در دوره اخیر نیز فقط، ۱۱ ماه از شهردار برخوردار بوده است، چگونه می‌تواند از تلاطم به ثبات برسد؟ جامعه‌ای که به گذر زمان اهمیت می‌دهد، جامعه‌ای رشد یافته است. دکتر «رضا علیزاده» بیان کرد: یکی از متغیرهای مهم رشدیافتگی استفاده از زمان و فرصت است. باید به وقت و زمان مردم احترام بگذاریم. بی‌ثباتی مدیریتی در شهرداری یک معضل بزرگ است.

وی ادامه داد: نهادی که با رأی مردم روی کار آمده و مشروعیت خود را از رأی مردم گرفته است، حتما باید پاسخگو، مسئولیت‌پذیر و اهل ترجیح دادن منافع جمعی و شهری بر منافع فردی باشد. اعضای شورای شهر با رأی مردم و تصریح قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای اختیارات لازم برای مدیریت شهری شده‌اند، اما لازم به توضیح است که اختیارات با مسئولیت‌پذیری همراه است.

این جامعه‌شناس بیان کرد: شعار اعضای شورای شهر، «ما می‌توانیم شهر فردا را بسازیم»، هنوز از یادمان نرفته است. دوباره زمان محک خوردن فرامی‌رسد و این سوالات پیش روی شما خواهد بود؛ تا چه اندازه از نخبگان علمی استقبال کرده‌اید؟ تا چه اندازه از مردم شهر، گروه‌های تحصیلکرده و نخبه برای تحقق توسعه شهری استفاده کرده‌اید؟ تا چه اندازه در انتخابات شهردار از موازین پیروی کرده‌اید؟ تا چه حد گزارش شفاف از عملکرد خود به مردم ارائه داده‌اید؟


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری همشهری آنلاین ،تاریخ انتشار: 11 شهریور1398،کدخبر:www.hamshahrionline.ir ، 453692 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین