پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۸۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
هشتاد و پنجمین جلسه کمیسیون عمران شورای شهر رشت در حالی برگزار شد که مسئولان درباره افزایش مهاجرت ها به این شهر هشدار داده و برضرورت برنامه ریزی جهت توسعه زیرساخت های شهری تأکید کردند.

شعار سال: ظهر سه شنبه هشتاد و پنجمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت در عمارت شورا برگزار شد. در این جلسه که به ریاست رئیس کمیسیون عمران برگزار شد، نمایندگانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیر عامل شرکت آب فاضلاب شهری و پدافند غیر عامل استان گیلان نیز حضور داشتند.

در این جلسه، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با بیان اینکه اگرچه مهاجرت فرصت هایی نیز با خود به همراه داشته و سرمایه های انسانی و مالی به گیلان سرازیر می شود، اظهارکرد: عدم مدیریت صحیح در این حوزه تبعات اجتماعی زیادی را به دنبال دارد از این رو مدیریت شهری باید به فکر توسعه زیر ساخت های رشت مبتنی بر افزایش جمعیت باشد.

رضا رسولی با بیان اینکه براساس پیش بینی کارشناسان جمعیت گیلان طی ۱۰ سال آینده به شش میلیون نفر خواهد رسید، افزود: در این مدت جمعیت رشت نیز یک و نیم برابر افزایش می یابد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت همچنین تأکید کرد: زیر ساخت های شهری در رشت شکننده بوده و معضلات آب و قطعی برق در ماه اخیر نشان داده که نتوانسته ایم با این بحران به درستی مقابله کنیم.

رضا رسولی در ادامه افزود: باید از هم اکنون مدیریت شهری با برنامه ریزی در جهت توسعه زیرساخت های شهری و خدماتی برای جمعیت مهاجر انجام دهند.

ورود مدیریت شهری و شورا برای کاهش تبعات افزایش مهاجرت ها

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت همچنین به دستور جلسه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بحران آب، موجی است که تمام کشور با آن درگیر بوده هرچند که عده ای تصور می کنند که این بحران در استان های شمالی وجود ندارد ولی کم آبی طی سال های گذشته بر کشاورزی گیلان تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری و شورا شهر رشت برای داشتن آمادگی لازم در صورت بروز تبعات در این حوزه ورود کرده است، ادامه داد: سیل مهاجرت به گیلان و مرکز استان تنها یکی از این تبعات است که بر ساختار خدماتی شهری هم تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با اشاره به آغاز مهاجرت به سمت استان های شمالی، افزود: هرچند جمعیت یک فرصت محسوب می شودکه با خود سرمایه به همراه دارد ولی این فرصت از سوی دیگر می تواند یک تهدید جدی برای مدیریت شهری باشد.

رسولی با نمایش آماری از مهاجرت و رشد سکونتگاه های غیررسمی از دهه ۵۰ تاکنون، گفت: بحران جدی تری نسبت به کم آبی در کمین مرکز استان است و مدیران ارشد استان باید به این موضوع جدی تر وارد شوند.

وی با بیان اینکه بررسی های تاریخی نشان می دهد با آغاز اصلاحات اراضی و خرد شدن زمین های کشاورزی در گیلان، شاهد از بین رفتن فرصت های کشاورزی در این استان بوده ایم، اظهار کرد: سیل مهاجرت از روستا به شهر سبب افزایش سکونتگاه های غیررسمی از دهه ۵۰ تاکنون شده است.

عقب ماندگی رشت در بسیاری از زیرساخت ها

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه رشت در حال حاضر نیز با بحران روبه رو است، افزود: متاسفانه این شهر در بسیاری از زیر ساخت های شهری با عقب ماندگی روبه رو است.

شراره کاووسی خاطرنشان کرد: اگرچه آمار دقیقی از پیش بینی جمعیت مهاجر نداریم، ولی در حال حاضر نیز ترافیک رشت، خدمات رسانی دستگاه های برق درحد بحران است.

وی درباره آمایش جمعیتی گیلان توضیح داد و روند مهاجرت را یکی از روندهایی دانست که به صورت قطعی نمی توان در زمینه افزایش جمعیت گیلان از آن صحبت کرد، گفت: بررسی آمایشی در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار دارد و مبحث توسعه مسکن مبتنی بر جمعیت نیز در حال بررسی است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر با شدت مهاجرت به استان مواجه نیستیم، یادآورشد: بازگشت جمعیت غیرساکن که در رشت مسکن دارند و مهاجران دیگر استان ها در کمیته های سازمان در حال بررسی است.

کاووسی با اشاره به اجرای مطالعات سازمان در سطح استان و شهرستان ها، خاظرنشان کرد: براساس شرح وظایف برای هر شهر به تفکیک نقاط نمی توانیم بررسی کنیم و اگر کمیسیون عمران آمارهایی مشخص در حوزه شهر رشت دارد، به سازمان بودجه ارسال کند.

وی با بیان اینکه جمعیت جوان گیلان سال های اخیر مهاجرت کرده و نرخ زاد و ولد پایین است، ادامه داد: ضمن پذیرایی از جمعیت مهاجر ولی نمی توان به صورت قطعی از افزایش شش میلیونی جعیت استان بر این اساس صحبت کنیم.

کاووسی همچنین به ورود سرمایه همزمان با مهاجرت ها به استان گیلان نیز اشاره کرد و افزود: قطعا فردی که با سرمایه به گیلان مهاجرت می کند به فکر ایجاد مراکز گردشگری در کل گیلان است ولی مهاجرت در رشت به جهت پیدا کردن کار صورت می گیرد.

بازنگری طرح های آبرسانی گیلان با توجه به افزایش مهاجرت ها

در ادامه جلسه نیز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با ارائه آماری، از وضعیت کاهش بارندگی در استان گیلان و شهر رشت سخن گفت و اظهار کرد: آب برخی از شهرستان های اطراف همانند انزلی و لنگرود از آب رشت تامین می شود.

محسن حسینی با اشاره به اینکه در سال های گذشته تولید بیشتر آب با استفاده از حفر چاه و احداث سد صورت می گرفت، افزود: اکنون با کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی، مدیریت تقاضا در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تأکید بر مدیریت منابع آبی به آغاز آهنگ مهاجرت به گیلان اشاره کرد و گفت: به همین منظور طرح های آبرسانی گیلان در دست تجدیدنظر و بازنگری است و اخذ مشاور برای پیش بینی افزایش جمعیتی در دستور کار آب و فاضلاب شهری استان قرار دارد.

حسینی همچنین ادامه داد: در حال حاضر نیز برخی سکونتگاه های غیر رسمی رشت، فاقد شبکه آب شرب و فاضلاب بهداشتی است و برای توسعه این زیرساخت ها از شورا و مدیریت شهری درخواست کمک داریم.

ضرورت فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه انرژی در گیلان

دبیر پدافند غیرعامل گیلان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه پدافند غیر عامل به دنبال پیشگیری است، اظهار کرد: ۹۲ درصد آب کشاورزی همخوان با حوزه آب در حوزه مصرف نیست. بسیاری از کانال های آب و آب بندان های کشاورزی دچار مشکلات جدی بوده و نواقص آن رفع نشده است.

امین بابایی باتأکید برضرورت پیش بینی رشد جمعیت در مرکز استان، افزود: باید پیش از وقوع بحران به صورت علمی و توسعه محور با آن مقابله کرد.

وی با بیان اینکه در این حوزه نیازمند فرهنگ سازی هستیم، گفت: امروز شاهد احداث بناهای بدون پروانه و بدون کنتور آب هستیم و همین امر مصرف آب رشت را هم دچار اختلال می کند. باید یک پویش جدی برای مقابله با احداث بناهای بدون پروانه در سطح استان داشته باشیم.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 19 تیر 97، کد مطلب: 4343117، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
0
زیر ساخت های شهری در کشور ما از شرایط مناسب بهره مند نیستند و متاسفانه در کشور ما همیشه ظاهری کار می کنیم
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین