پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
اين درست است که مطبوعات و ساير رسانه ها مي توانند در پررنگ يا کمرنگ جلوه دادن اظهارات مسئولين و واقعيت هاي جامعه نقش اساسي داشته باشند، اما به مصداق ضرب المثل معروف «هرسخن جايي و هر نکته مکاني دارد» مسئولين محترم نيز بايد در اظهار نظرها و بيان منوياتشان دقت بيشتري به عمل آورند.

شعارسال: اين موضوع از آن جهت حائز اهميت است که هرگونه اظهارنظر نسنجيده و نابجا از سوي اين عزيزان هرچند خيرخواهانه و بي غرض باشد، اولاً مي تواند منافع ملي و عزت و امنيت کشور را در معرض خطر قرار داده و حتي به يک بحران تبديل شود و ثانياً اعتبار و جايگاه گوينده را خدشه دار و تضعيف نمايد. علاوه براين برخي از اظهارات در مغايرت با اصل وحدت قرار داشته و به اختلاف نظرها و اختلاف سليقه ها دامن زده و مردم و مسئولين را از پرداختن به انجام وظايف اصلي باز داشته و به سوء استفاده دشمنان و مزدوران آنها منتهي مي شود.

يه عنوان مثال؛ آيا گره زدن مسئله آب و نان مردم و صنعت و حتي محيط زيست کشور با تحريم ها مغاير با اصل خودباوري و اتکاء به نيروهاي درونزا و نفي اثر گسترده تحريم ها بر اقتصاد کشور که پيوسته مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب قرار داشته نيست؟ اگر چنين است، چرا رئيس جمهور محترم در مراسم گراميداشت هفته محيط زيست فرمودند، «ما وقتي مي گوييم بايد تحريم هاي ظالمانه رفع شود بعضي ها چشمان شان زياد نچرخد. تحريم هاي ظالمانه بايد از بين برود تا سرمايه بيايد و مشکل محيط زيست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبي زياد شده و بانک ها احيا شوند. آنها که ملت ما را تحريم کرده اند ظلم بزرگي مرتکب شده اند اما عده اي در داخل هم نمي دانستند تحريم چيست».

آيا تاييد و پذيرفتن سخن رئيس جمهور فرانسه مبني بر اينکه «يکي از اهداف فرانسه در ايجاد رابطه با ايران اشتغال جوانان ايراني است» نگاهي بيش از حد خوشبينانه نيست، در حالي که اين کشور خود در رديف حاميان اصلي تحريم ها جا خوش کرده و دائماً در تعارض با نظام جمهوري اسلامي موضع گيري نموده و خودش شديداً با مشکلات اقتصادي، بيکاري و اشتغال مواجه است؟

اگرچه وزير امورخارجه، در بياناتشان به ساير مولفه هاي برتري ساز قدرت ايران اشاره کرده اند، اما آيا بيان اين مطلب که «آمريکا مي تواند با يک بمب تمام سيستم دفاعي ايران را از کار بيندازد» در کنار ساير مطالب ضرورت داشته و در تضاد با مسائل امنيتي کشور نبوده است؟

آيا اين سخن وزير صنعت، معدن و تجارت که مي گويد: «همان طور که در بخش هاي ورزشي مربي خارجي به کشور مي آوريم در بخش صادرات نيز براي توسعه بازارهاي صادراتي نيازمند ورود مديران اقتصادي خارجي هستيم.» تاييد تلويحي اجتناب ناپذير بودن وابستگي به بيگانگان و نفي وجود نيروهاي درونزاي مورد تاکيد رهبري نيست؟

وقتي وزير محترم در رابطه با حقوق هاي نجومي مي گويند: «به دوستان در هيئت دولت عرض کردم که بگذاريد فيش حقوقي ام را منتشر کنم تا مردم بدانند ما به عنوان وزير حفوق مان چند است، دوستان نپذيرفتند و گفتند اگر شما اين کار را بکنيد تبديل به يک «مد » مي شود و «مد» شدن اين موضوع هم درست نيست و در ادامه مي افزايد؛ وجود برخي فيش ها با حقوق هاي بالادر دنيا را طبيعي دانسته و اظهار مي کند: «به نظر ما نيازي به اين همه سر و صدا نبود و وجود چنين فيش هايي هم مرسوم است.» چه برداشتي جز تاييد حقوق هاي ناعادلانه نجومي، بي نيازي مالي و بي اطلاعي ايشان از وضعيت معيشتي و انتظارات مردم به ذهن متبادر مي شود؟

آيا اين سخن از يک مسئول نظام جمهوري اسلامي در پاسخ به گلايه مردم در مورد گراني عوارض بزرگراه پرديس مبني بر؛ «آنکه دارد از آزادراه تردد کند و آنکه ندارد، از جاده قديم رفت و آمد کند» و يا اين تغيير رويکرد که «مسکن مهر طرح مزخرفي است» از سوي ايشان که مسئوليت تامين شرايط ساخت مسکن براي تمامي اقشار جامعه، به ويژه قشر آسيب پذير جامعه را بر عهده دارد، مي تواند به معناي آگاهي ايشان از انبوه مشکلات معيشتي صاحبان اصلي انقلاب يعني محرومين و مستضعفين جامعه باشد؟

آيا بيان اين جمله که: «اگر قرار باشد تعرفه واردات برداشته شود، در هيچ صنعتي به جز آبگوشت بزباش و قرمه سبزي، در هيچ تکنولوژي توليد رقابتي و برتري نخواهيم داشت.» از سوي مشاور رئيس جمهور مي تواند چيزي جز تلقين نااميدي و کم اهميت جلوه دادن توانمندي هاي علمي، تجربي و صنعتي ايران تلقي شود.چگونه مي توان پذيرفت که مشاور ديگر رئيس جمهور در کلامي نسنجيده و قطعاً به شکل استعاره اي و مجازي «کشور همسايه را پايتخت ايران و تمامي خاورميانه را متعلق به ايران بداند،» بدون آنکه به عوارض و پيامدهاي اجتماعي، سياسي و بين المللي آن انديشيده باشد.

و يا اين سخن مشاور ديگر رئيس جمهور مبني بر اين که: «نمايندگان محترم مجلس فردا انتخابي راه گشا را در پيش رو دارند؛ اين عزيزان مي توانند: ميانِ رفتن زير بار سلطه گفتماني اقليت مطلق پايداري و استقلال مجلس از افراط گرايان يکي را انتخاب کنند... ميان راهبرد همراهي يا عدم همراهي قوا يکي را انتخاب کنند...... ميان خواسته دانشگاهيان و خواسته هاي باج خواهان يکي را انتخاب کنند.» خدشه دار نمودن مباني انقلاب نبوده و نمي توانست به فتنه اي ديگر تبديل شود؟

آيا اين درست است که مسئولين به جاي پاسخگويي و رفع مشکلات، با طرح مباحثي مانند؛ آنچه خانم ابتکار در آيين اعطاي ديپلم ثبت ذخيره گاه زيست کره هامون در دانشگاه زابل اظهار داشتند: «اگر توجه به تالاب ها از سال هاي قبل شکل مي گرفت امروز شهرستان زابل يکي از آلوده ترين شهرهاي جهان نبود» و يا بيانات وزير اقتصاد که با اشاره به انتشار فيش حقوقي مديران بيمه مرکزي در رسانه ها عملکرد رسانه هاي عمومي در اين زمينه را کاملاغيراخلاقي دانسته و گفتند: «برخي نابساماني هاي عمومي در پرداخت تسهيلات رفاهي مديران بنگاه هاي دولتي، ميراث دولت قبلي است.» براي برون رفت از مشکلات دائماً به فرافکني و مقصر جلوه دادن ديگران روي آورده و افراد مورد تاييد نظام و منتخب مردم و در واقع پايه و اساس انقلاب را زير سوال ببرند؟

کلام آخر اين که؛ چرا بايد روزنامه هاي حامي دولت با ارائه تحليل هاي بعضاً غيرکارشناسي و جانبدارانه مانند آنچه در ذيل مورد اشاره قرار مي گيرد: «زبانه آتش بي تدبيري در صنايع پتروشيمي از سال 89 تاکنون گريبان اين صنعت حساس و مهم را گرفته است. انتصاب افراد فاقد توانايي لازم و مديران پروازي و غيربومي سفارشي با حقوق هاي کلان که بسياري از آنها از وابستگان دولت قبلي نيز هستند عامل اصلي فاجعه آتش سوزي پتروشيمي بندر امام خميني بوده استيا مطلب روزنامه ديگري که نوشت: «شواهد حاکي از آن است که کارخانه ارج در دوران دولت قبل دچار چنين وضعيت نابساماني شده و بحث به روز نشدن ماشين آلات اين کارخانه به ضعف مديريتي موجود در اين کارخانه در دوران احمدي نژاد برمي گردد.» طوري وانمود کنند که گويي در حال حاضر اين مشکلات و موارد مشابه آن که البته برخي از آنها ريشه در گذشته هم دارد، بطور کامل برطرف شده است.

آيا اين بيانات خواسته يا ناخواسته و واقعي يا غيرواقعي نمي تواند، وابستگي خارجي و ضعف در خودباوري، خوش باوري بيش از حد و عدم آگاهي نسبت به مسائل جامعه و کشور، رفاه زدگي و عدم آگاهي از وضعيت معيشتي مردم، اختلاف و عدم انسجام مسئولين و ايضاً ناتواني مديران در حل مشکلات را به ذهن متبادر و به القاي بي عدالتي در جامعه و در نهايت به زير سوال بردن دستاوردهاي انقلاب اسلامي و سوء استفاده دشمنان نظام و انقلاب اسلامي منجر شود؟

از دولت تدبير و اميد انتظار مي رود، تدبيري بينديشد تا از اين پس، مسئولين و مديران از ورود به اين گونه مقولات و استفاده از اين نوع شگردهاي غيراخلاقي و يا نامتعارف پرهيز و رفع مشکل و پاسخگويي را جايگزين آن نمايند.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از روزنامه کیهان، صفحه 8، تاریخ انتشار: شنبه 2 مرداد 1395، شماره 21397.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین