پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵
خشونت زنان علیه مردان پدیده تازه ای است که در جامعه ما امری غیرعادی به نظر می‌رسد چراکه تفکر عمومی بر این باور است که جامعه مردسالار داریم و اگر خشونتی در کار باشد از سوی مردان است. خشونت زنان نسبت به مردان به مرور زمان آسیب‌های جدی را به شخصیت مردان وارد می‌کند و او را از فردی که مسئولیت یک خانواده را بر عهده دارد تبدیل به موجودی ضعیف می کند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارد.
شعار سال:خشونت علیه مردان پدیده ای تازه است که آمار دقیق از آن در دسترس نیست چراکه خود مردان به دلایلی سعی در پنهان سازی آن می کنند.

 خشونت زنان علیه مردان پدیده تازه ای است که در جامعه ما امری غیرعادی به نظر می‌رسد چراکه تفکر عمومی بر این باور است که جامعه مردسالار داریم و اگر خشونتی در کار باشد از سوی مردان است. خشونت زنان نسبت به مردان به مرور زمان آسیب‌های جدی را به شخصیت مردان وارد می‌کند و او را از فردی که مسئولیت یک خانواده را بر عهده دارد تبدیل به موجودی ضعیف می کند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارد.

اینکه زنان چه خشونت هایی را می توانند نسبت به مردان داشته باشند؛ از آزارهای جسمی و جنسی گرفته تا رفتارهایی که به روان مردان آسیب می‌زند. در واقع خشونت درگذشته به جرم و جنایت در فضای عمومی اطلاق می‌شد و رفتار فیزیکی مورد توجه قانون و حقوقدانان قرار داشته است، اما امروزه فراتر از آزار و اذیت فیزیکی می‌رود و اشکال غیرفیزیکی مانند تهدید، تمسخر، فحاشی را نیز دربرمی‌گیرد.

در این راستا با مجید ابهری، روان‌شناس، به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

خشونت بیشتر می‌شود چون مردان سکوت می‌کنند

مجید ابهری در خصوص عدم دستیابی درست به آمار خشونت علیه مردان در کشور گفت: مهمترین دلیل این اتفاق سکوت مردان است چراکه به تعبیری در صورت بروز چنین اتفاقی آنان به غار تنهایی خود پناه برده و سعی در حل مشکلات خود در این فضا می کنند.

او ادامه داد: به علاوه آن شخصیت مردانه و غرور او نوعی ترس را ایجاد کرده که در صورت بیان مشکل با تمسخر و استهزا مواجه می شود و به همین دلیل ارتکاب جرم علیه آن ها مخفی می ماند.

اعتیادِ مردان از جمله دلایل پنهان کردن خشونت علیه آن ها

این روان‌شناس مشکلات جسمی و یا اعتیاد را یکی دیگر از دلایل پنهان شدن این خشونت دانست و عنوان کرد: مردان علاقه زیادی به زن و فرزندان خود دارند و گاهی اوقات به دلیل وابستگی شدید به مصرف مواد مخدر، الکل و یا بی‌بند و باری، شغل اجتماعی خود را از دست می‌دهند و به زنان خود تکیه می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند در مقابل رفتارهای آسیب‌زای آنان از خود واکنش صحیحی نشان دهند.

خشونت روانی و کلامی آثار مخرب‌تری دارد

ابهری با اشاره به اینکه ترس از لکه دار شدن غرور اجتماعی مردان، مهمترین دلیل در افزایش این آسیب است، افزود: در میان خشونت هایی که به مردان از سوی همسرانشان وارد می شود، خشونت روانی و کلامی زنان به مراتب دارای آثار مخرب‌تری از خشونت جسمی و یا فیزیکی است چراکه روان به هم ریخته مرد، وی را مستعد ارتکاب بسیاری از جرایم می کند.

 او انواع خشونت‌ها از سوی زنان نسبت به مردان را برشمردو گفت: خشونت جسمی، خشونت اقتصادی، خشونت روانی، خشونت جسمی به همراه خشونت روانی و خشونت قانونی از جمله خشونت هایی است که به مردان وارد می شود.

آمار دقیقی از خشونت علیه مردان وجود ندارد

این روانشناس با بیان اینکه آمار دقیقی از خشونت زنان علیه مردان وجود ندارد، ادامه داد: بر اساس آماری که در سال 95 از سوی پزشکی قانونی منتشر شد 35 هزار مرد مورد آزار و اذیت همسرانشان قرار گرفته اند. البته ناگفته نماند که این تعداد افرادی هستند که به خواست خود به پزشک قانونی مراجعه کرده اند و به این ترتیب به نظر می رسد آمار دقیق و پرونده های ثبت شده در دادگاه ها از رقم های بالاتری در رابطه با مرد آزاری خبر می دهند.

مدیریت خشم راه درمان خشونت های خانگی

 ابهری در پایان با تاکید بر اینکه این موضوع هم مانند هر آسیب اجتماعی و رفتاری قابل درمان است خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است با ارتقای آگاهی افراد و توانمندسازی آنان، برنامه‌های آموزشی مناسب دراختیار زنان و مردان قرار گیرد. به عنوان مثال با ارائه برنامه‌هایی چون مدیریت خشم می توانیم گام موثری در راستای کاهش رفتارهای خشونت آمیز داشته باشیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:2مهر1398،کدخبر:902027،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
مرد چاره دیگری جز سکوت ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین