پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۵۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
جزئیات معاملات مسکن در همه استان‌ها طی بهار امسال از دو اختلاف متغیرهای ملکی بین پایتخت و دیگر شهرها حکایت دارد. متوسط قیمت مسکن در کل کشور طی اولین فصل سال جاری با ۸۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به مترمربعی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. میانگین قیمت در ۳۰ استان (بدون لحاظ تهران) ۴۵ درصد رشد داشته، اما تورم ملکی استان تهران ۱۰۷ درصد بوده است. شدت رکود معاملات خرید مسکن در استان تهران بیش از ۳۰ استان دیگر است.

شعارسال: تازه‌ترین آمارهای منتشر شده درباره وضعیت تحولات کشوری بازار مسکن از بروز دو اختلاف ملکی میان بازار مسکن استان تهران و سایر استان‌های کشور حکایت دارد. این آمار مربوط به جزئیات حجم معاملات ومیانگین کشوری قیمت مسکن است که یک روز بعد از انتشار کلیات وضعیت بازار ملک در ۳۱ استان کشور و رصد تحولات ۵ ماهه بازار مسکن کشور  منتشر شد.

بررسی‌ها بر پایه جدیدترین آمارها از تحولات کشوری بازار مسکن که روز گذشته از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد نشان می‌دهد هم‌اکنون دو اختلاف ملکی یکی مربوط به «نبض معاملات خرید مسکن» و دیگری مربوط به «نبض قیمت واحدهای مسکونی» بین تهران و ۳۰ استان دیگر وجود دارد. این دو اختلاف، از بررسی وضعیت بازار معاملات مسکن در ۳۰ استان کشور و مقایسه آن با تحولات بازار مسکن استان تهران در بهار ۹۸ استنباط می‌شود؛ بر این اساس، اگر چه در بهار ۹۸ بازار معاملات مسکن هم در تهران و هم در سایر استان‌ها شرایط رکودی را تجربه کرد اما شدت رکود به‌طور متوسط در ۳۰ استان کشور به مراتب کمتر از رکود معاملاتی استان تهران بود؛ در واقع اختلاف تورم ملکی بین استان‌ها و استان تهران به گونه‌ای متفاوت بوده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مسکن در استان تهران به لحاظ تغییرات نقطه‌ای(تغییرات قیمتی در بهار ۹۸ نسبت به سال ۹۷) کمتر از سرعت رشد میانگین قیمت مسکن در همین بازه زمانی در ۳۰ استان دیگر بوده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در حالی‌که بهار امسال تورم نقطه‌ای مسکن در استان تهران به ۱۰۷ درصد رسیده تورم نقطه‌ای مسکن در این استان‌ در یک‌سال ۹۷، معادل ۷۰ درصد بوده است؛ این در حالی است که تورم نقطه‌ای مسکن در ۳۰ استان دیگر به‌طور متوسط در بهار ۹۸ معادل ۴۵ درصد و در یک‌سال ۹۷ برابر با ۲۷ درصد رقم خورد؛ این موضوع نشان می‌دهد در حالی‌که تغییرات تورم مسکن در استان تهران در بهار ۹۸ در مقایسه با یک‌سال ۹۷ برابر با ۵۳ درصد بوده است، سرعت رشد میانگین قیمت مسکن در ۳۰ استان دیگر به‌طور متوسط در بهار ۹۸ با افزایش ۶۷ درصدی نسبت به یک‌سال ۹۷ مواجه شده است و در مقایسه با سرعت رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در استان تهران بیشتر بوده است. میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در ۳۱ استان کشور بهار امسال به ۳ میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با یک فصل قبل(زمستان ۹۷) با رشد ۲۱ درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(بهار ۹۷) با افزایش ۸۲ درصدی همراه شده است؛ میانگین قیمت مسکن در این گزارش میانگین وزنی قیمت در ۳۱ استان کشور(بر حسب وزن معاملات در هر استان) محاسبه و اعلام شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بهار امسال، میانگین کشوری قیمت مسکن در ۳۰ استان کشور بدون محاسبه استان تهران به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده است؛ که نسبت به یک فصل گذشته- زمستان ۹۷- با رشد ۱۷ درصدی و نسبت به فصل مشابه سال قبل با افزایش ۴۵ درصدی همراه شد؛ این در حالی است که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بهار ۹۸ در استان تهران به ۱۰ میلیون تومان رسید که این میزان در مقایسه با میانگین قیمت مسکن در فصل قبل از آن با رشد ۲۲ درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۰۷درصدی همراه شد.

معاملات خرید مسکن در استان تهران طی بهار امسال در مجموع یک‌سوم از تعداد کل معاملات انجام شده در کشور را به خود اختصاص داد؛ هر چند این سهم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است؛ بهار سال گذشته ۴۰ درصد از مجموع کل معاملات خرید مسکن کشور در استان تهران انجام شد؛ در بهار ۹۸ همچنین ۹۱هزار معامله خرید مسکن در ۳۱ استان کشور به ثبت رسیدکه نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۵درصدی و در مقایسه با زمستان ۹۷ با کاهش ۱۳ درصدی همراه شد؛ این در حالی است که سقوط معاملاتی استان تهران در بهار ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر و معادل ۴۱ درصد بوده است؛ در حالی‌که استان تهران بهار امسال تورم نقطه‌ای ۱۰۷ درصدی را تجربه کرد استان‌های هرمزگان با تورم نقطه‌ای ۶۲ درصدی، فارس با تورم نقطه‌ای ۶۱ درصدی، مازندران با تورم نقطه‌ای ۵۹ درصدی و البرز با تورم نقطه‌ای ۵۷ درصدی، استان‌های صدرنشین در تورم ملکی بوده‌اند؛ آمارها همچنین نشان می‌دهد از مجموع ۳۱ استان کشور معاملات خرید مسکن در بهار امسال در ۶ استان لرستان، خراسان شمالی، کردستان، سمنان، زنجان و آذربایجان‌غربی نسبت به بهار ۹۷ افزایش داشته است؛ اما در سایر استان‌ها تعداد معاملات خرید مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 2مهر1398 ، کدخبر: 1302972: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین