پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۷۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
هر ساله با شروع موج سفرهای اربعین قیمت حمل ونقل عمومی بر خلاف وعده مسؤولان، افزایش می‌‌‌یابد و عده‌‌ای سودجو از فرصت بهره برده و ماهی خود را از نبود نظارت درست مسؤولان صید می‌‌کنند.

شعارسال: متأسفانه نبود نظارت مناسب از جانب مسؤولان سبب شده بسیاری از آژانس‌‌‌های مسافرتی اقدام به افزایش نرخ بلیت‌‌های خود کنند و گلایه زائران اربعین را فراهم آورند.

 هر ساله با شروع موج سفرهای اربعین قیمت حمل ونقل عمومی بر خلاف وعده مسؤولان، افزایش می‌‌‌یابد و عده‌‌ای سودجو از فرصت بهره برده و ماهی خود را از نبود نظارت درست مسؤولان صید می‌‌کنند.

به ترمینال مشهد رفتیم تا از حال و هوای زائران کربلای امام حسین (ع) و از روند خدمات دهی شرکت اتوبوسرانی به آنها جویا شویم.

البته برخی به صورت کاروانی به این سفر معنوی می‌روند و یک اتوبوس را با قیمت ۱۲ میلیون تومان اجاره می‌کنند که قیمت بلیت برای هر مسافر ۲۵۰ هزار تومان آب می‌خورد.بر دیوار و تابلوهای شرکت‌های اتوبوسرانی که در دو سمت سالن ترمینال به صورت مرتب در کنار هم قرار گرفته‌اند، کاغذهایی چسبانده شده است که بر روی آن‌ها با خط درشت و پررنگ نوشته‌اند، بلیت اتوبوس معمولی به مهران، شلمچه و چذابه ۲۰۰ هزار تومان، بلیت اتوبوس وی. آی. پی به مهران ۳۵۰ و به شلمچه ۳۷۰ هزار تومان.

گلایه مردم از گرانی بلیت‌ها

یکی از رانندگان می‌گوید قیمت‌ها را ۱۴ مهرماه اعلام کردند که نسبت به روزهای دیگر افزایش داشته است، زائری با دلی‌پر از مسؤولان گلایه می‌کند و می‌گوید، مسؤولان در تلویزیون و رسانه‌ها اعلام کردند که قیمت‌ها همان قیمت سال گذشته است و اضافه نمی‌شود، پس چرا بلیت‌ها این قدر گران شده است؟

اتمام بلیت اتوبوس در ۱۷ مهرماه

بلیت اتوبوس‌‌های معمولی ۱۷ مهرماه تمام شده بود و تنها بلیت وی. آی. پی موجود بود، یکی از رانندگان که گمان می‌کرد مسافر هستم توصیه داشت که بلیت اتوبوس وی. آی. پی را بخرم چون همان هم ممکن است کمی بعد به دست نیاید.

نایاب بودن بلیت اتوبوس برای تهران

حتی بلیت اتوبوس برای شهرهای دیگر از جمله تهران هم پیدا نمی‌‌‌شد و یا به سختی به دست می‌آید که به گفته یکی از رانندگان این اتفاق به خاطر اختصاص دادن اتوبوس‌های بیشتر برای مرزهای چهارگانه است.

یکی از اتباع با چهره‌ای درهم کشیده و ناراحت می‌گوید هر جا رفتم نتوانسته‌ام بلیت اتوبوس به سمت شلمچه و چذابه تهیه کنیم و به دلیل این که اتباع هستیم از سمت مهران هم نمی‌توانیم به کربلا برویم.

این افزایش قیمت‌‌ها در حالی رخ داده که مسؤولان پیش از این خبر داده بودند که در ایام محرم و اربعین قرار نیست قیمت بلیت‌‌ها به مقصد پایانه‌‌های مرزی عراق افزایش یابد.

نبود نظارت کافی و کلاهی که بر سر مشتریان می‌رود

همزمان با افزایش قیمت حمل ونقل هوایی و جاده‌ای، قیمت حمل و نقل ریلی هم روند صعودی در پیش گرفته و در این اواخر به ۲۵۰ هزار تومان برای قطارهای چهارتخته و ۱۸۰ هزار تومان برای قطارهای 6 تخته رسید اما به گفته آژانس‌های مسافرتی تا ۲۳ مهرماه جای خالی پیدا نمی‌شود، مگر این که بلیتی کنسل شود.

البته این کنسلی بلیت‌ها از طرف مسافر، برای شرکت‌های ریلی دو سر سود است، چراکه با نبود قیمت مشخص حمل و نقل ریلی، آن‌ها می‌توانند این بلیت کنسلی را به زائر دیگر گران‌تر بفروشند.

مسؤول یکی از شرکت‌ها که بابت گلایه از گرانی بلیت‌ها به مردم حق می‌دهد، می‌گوید: شب گذشته زائری بلیت چهار تخته خود به اهواز را که ۱۹۸ هزار تومان خریداری کرده بود، باطل کرد، بعد که از این کار خود پشیمان شده بود همان بلیت را ۲۵۰ هزار تومان خریداری کرد.

یکی از زائران که به زحمت برای خود با قیمت ۱۱۰ هزار تومان بلیت مشهد ـ تهران را خریداری کرده بود و قصد داشت از طریق پایتخت خود را به یکی از مرزها برساند در انتقاد از شرکت‌های ریلی می‌گوید: این شرکت‌ها در فروش بلیت‌‌ها دلال بازی می‌کنند، چراکه این بلیت را گران‌تر از روزهای قبل به من فروختند، علاوه بر این ۴۰ هزار تومان هم از مسافری می‌خورند که بلیت خود را کنسل می‌کند یعنی ۴۰ هزار تومان از پول مسافر را به او پس نمی‌دهند و بعد همان بلیت را به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها گرانتر به دیگری می‌فروشند.

تخلف دیگر در شرکت‌های ریلی

یکی از زائران که به صورت کاروانی با دوستانش عازم اهواز است، می‌گوید از چند روز قبل دنبال بلیت قطار بودم تا این که دو روز قبل پیدا کردم، البته هر بلیت را ۲۵۴ هزار تومان به ما فروختند که چاره‌‌ای جزء خرید آن نداشتیم.

او می‌گوید: هر شرکت ریلی در هر روز و تاریخ که بخواهد بلیت می‌فروشد و این درست نیست.

وی ادامه می دهد: مسؤولان یکی از دلایل این گران فروشی را خالی بازگشتن قطارها از اهواز و کرمانشاه عنوان می‌‌کنند.

برخی که از تهیه بلیت قطار مشهد ـ کرمانشاه و اهواز ناامید شده‌اند، تصمیم می‌گیرند که از طریق تهران به مقصد نهایی خود بروند؛ یکی از شرکت‌‌ها قیمت بلیت چند روز قبل به تهران را ۱۵۳ هزار تومان برای قطار چهارتخته و ۱۵۰ هزار تومان برای قطار 6 تخته‌ اعلام می‌کند، اما چیزی که معلوم است نبود ثبات در قیمت‌ها‌ است.

اوج گرفتن قیمت بلیت‌‌های هواپیماها

شرکت‌های هواپیمایی هم هر روز قیمت جدیدی اعلام می‌‌کنند، تمام شدن بلیت ریلی و جاده‌ای را به نفع خود برداشت می‌کنند و بر قیمت‌های خود به مقصد کرمانشاه و اهواز می‌افزایند.

متصدی فروش بلیت یکی از آژانس‌های هوایی که روبه‌‌روی راه‌آهن مشهد قرار گرفته است می‌گوید: قیمت‌ها در حال تغییر و افزایش است و این به دلیل کمبود بلیت اتوبوس‌ و اتمام بلیت قطارها است.

طی تماس‌هایی که با شرکت‌های هواپیمایی داشتیم قیمت بلیت‌‌ها به سمت کرمانشاه و اهواز بین 750تا 890 هزار تومان متغیر بود.

همچنین باوجود اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی که می‌‌بایست نرخ دو طرفه بلیت مشهد-بغداد و نجف 2 میلیون و 800 هزار تومان و یکطرفه آن یک میلیون و 500 هزار تومان فروخته شود؛ اما یک طرفه بین یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 451 هزار تومان و حتی 2میلیون و 500 هزار تومان و دو طرفه از دو میلیون 800 تا 860 هزار تومان تفاوت دارد.

طبق گفته مسؤولان فرودگاه مشهد از تاریخ 9 تا 19 مهر ماه سال جاری تعداد پروازها از مشهد به نجف 63 و مشهد به بغداد 28 پرواز و جمع کل پروازها به این دو استان 91 پرواز با تعداد هزار و500 مسافر بوده است که چنانچه فقط تفاوت اعداد مربوط را در سفرهای مشهد به بغداد و نجف محاسبه و از پروازهای داخلی صرف نظر شود، رقم قابل ملاحظه‌ای به دست می‌‌آید.

پس از اربعین شاهد افت قیمت‌ها خواهیم بود

هر کدام از شرکت‌ها از افت قیمت‌‌ها بعد از اربعین خبر می‌دهند.

تمامی این افزایش قیمت‌ها در حالی است که مسؤولان می‌دانند هرساله جمع بسیاری از مشتاقان اباعبدالله پای در این سفر می‌گذارند تا از خیل عظیم عاشقان حسینی جا نمانند، این سفر به تازگی و به یکباره رخ نداده که نتوانند بر قیمت‌‌ها نظارت کنند.

مسؤولان یکی از دلایل این گرانی‌ها را ارزی بودن هزینه‌ها عنوان می‌کنند و این در حالی است که نرخ ارز کاهش یافته و ثبات را تجربه کرده است.

این افزایش نرخ در حالی است که صدای برخی از مسؤولان هم درآمده و گفته‌اند هزینه بلیت رفت و برگشت تفلیس یا آنکارا همراه با سه شب اقامت حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است؛ اما هزینه بلیت صرفا پرواز یک و نیم ساعته نجف بدون اقامت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است!


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس  ،تاریخ انتشار: 20 مهر1398،کدخبر :13980719000643 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین