پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
به نظر می‌رسد تقسیم کار در اردوگاه اصولگرایی کامل شده است. سعید جلیلی از تهران برای مجلس نامزد می‌شود که در این صورت گزینه اصلی ریاست مجلس خواهد بود و باقر قالیباف هم خودش را برای 1400 و جانشینی روحانی آماده می‌کند و البته دوستان و نزدیکان را هم وارد مجلس می‌کند تا در دولت آینده کمترین چالش را با مجلس یازدهم داشته باشد.
شعار سال: به نظر می‌رسد تقسیم کار در اردوگاه اصولگرایی کامل شده است. سعید جلیلی از تهران برای مجلس نامزد می‌شود که در این صورت گزینه اصلی ریاست مجلس خواهد بود و باقر قالیباف هم خودش را برای 1400 و جانشینی روحانی آماده می‌کند و البته دوستان و نزدیکان را هم وارد مجلس می‌کند تا در دولت آینده کمترین چالش را با مجلس یازدهم داشته باشد. او نخستین فرد از جریان اصولگرایی بود که بدون توجه به دیگران و بازی‌های ائتلاف و وحدت، در قامت یک لیدر چند ماه قبل یک فراخوان ویدئویی از خودش منتشر کرد که در آن جوانان اصولگرا و انقلابی را دعوت به نهضت ثبت‌نام در انتخابات مجلس می‌کرد. قالیباف که دیگر به بازی‌ها و چهره‌های قدیمی و سنتی اصولگرایی امیدی ندارد به دنبال این است که جریان جدیدی با چهره‌هایی جدید، جوان و وفادار به خود تحت عنوان «نواصولگرایی» به وجود آورد.

برای همین بعید است بین دولتی که ریاستش با قالیباف است و مجلسی که ریاستش با سعید جلیلی است، چالشی پیش نیاید حتی اگر قالیباف موفق شود بخشی از بدنه جوان مورد نظرش را وارد مجلس کند. بين آنها از همان انتخابات سال 92 هم اختلاف بود.

 هر دو با هم از اصولگرایی نامزد شده بودند و به نوعی رقیب هم بودند تا جایی که هیچ‌کدام حاضر به کناررفتن به نفع دیگری هم نشدند. دست آخر وقتی همه گزینه‌های اصولگرایان رأی نیاورد حامیان قالیباف به حامیان سعید جلیلی و اطرفیان مصباح یزدی تاختند که مقصر این ناکامی شمایید و اگر کنار رفته بودید، رأیتان به سبد قالیباف می‌ریخت و روحانی برنده نمی‌شد. این تقابل‌ها تا امروز هم ادامه دارد.

اصولگرایان یک بار دیگر هم جلیلی را جایگزین لاریجانی کرده بودند. احمدی‌نژاد سال 86 با استعفای علی لاریجانی از سمت دبیری شورای‌عالی امنیت ملی موافقت کرد و سعید جلیلی را به جای او نشاند. این استعفا یکباره نبود و به‌نوعی بعد از سلسله اختلافات بین احمدی‌نژاد اصولگرا و لاریجانی اصولگرا رخ داد. اگرچه بعدا مشخص شد او از انتخاب یا توصیه انتصاب سعید جلیلی هم راضی نبوده است؛ چرا‌که معتقد بود دولت اصلا اجازه نقش‌آفرینی در پرونده هسته‌ای را نداشته است.

موضع‌گیری در برابر لاریجانی، سکوت در برابر قالیباف

اصولگرایان حامی سعید جلیلی اگرچه مواضع خود را در برابر علی لاریجانی شفاف و مرزبندی و صف‌بندی خود را تا مرحله تلاش برای حذف او از شورای وحدت به کمال رساندند؛ اما تا این لحظه مواضع شفافی در برابر قالیباف نگرفته‌اند یا دست‌کم تمایلی به جنگیدن در دو جبهه هم‌زمان را ندارند. شاید هم خود را به قالیباف نزدیک‌تر می‌پندارند تا علی لاریجانی. آنها فعلا به مجلس فکر می‌کنند و شاید معتقدند که یاران قالیباف چندان رقیبان جدی‌ای برای‌شان نیستند. درباره مواضع اخیر آنها علیه علی لاریجانی می‌توان به دو مورد صحبت‌های اخیر آلیا و شاکری اشاره کرد.

در‌حالی‌که درباره قالیباف چنین اظهار‌نظرهای صریحی به چشم نمی‌خورد. فاطمه آلیا، عضو جبهه پایداری، به‌تازگی با بیان اینکه تمرکز جبهه پایداری بر تشکیل مجلس مقتدر و انتخاب نماینده اصلح است، به باشگاه خبرنگاران گفته بود که جبهه پایداری با دست پر، معیار‌هایی برای انتخاب نماینده اصلح دارد و از بین کسانی که در معرض کاندیداتوری هستند و ثبت‌نام می‌کنند، با توجه به معیار‌های احصا‌شده از فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله)، شایسته‌گزینی خواهد کرد. او گفته بود جبهه پایداری در حال مذاکره با احزاب و گروه‌هاست؛ ولی قطعا بعد از محور ولایت‌مداری، دین‌مداری و تعهد، بحث استفاده از حوزویان و دانشگاهیان در دستور کار جبهه پایداری است.

آلیا درباره برخی مطالب مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حضور آقای لاریجانی به‌عنوان سرلیست جبهه پایداری گفت: تاکنون چنین مطلبی را نشنیده‌ام. آقای لاریجانی منتقد جبهه پایداری است و اساسا به دلیل مواضع ایشان در موضوع برجام و رفتار‌های متناقض سیاسی‌شان در مقاطع حساس و بزنگاه‌ها، ایشان جایگاه و وجهه‌ای در جبهه پایداری ندارند. البته در محافل رسانه‌ای گفته می‌شود که ایشان قصد نامزدی در مجلس یازدهم را ندارند؛ اما در‌صدد ارائه لیست انتخاباتی از هواداران‌شان هستند. مجتبی شاکری، دبیر‌کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، هم به‌تازگی گفته بود: «موضوع آقای لاریجانی هم از آن مسائلی است که در جریان اصولگرایی معلق مانده است.

رئیس مجلس تکلیف خود را مشخص نمی‌کند؛ زیرا در انتخابات گذشته فراکسیون لاریجانی با خاتمی ائتلاف کرد که مصداق آن آقای کاظم جلالی است. حرکت زیگزاگی نه‌‌فقط سودی برای لاریجانی ندارد؛ بلکه شرایط سیاسی کشور را گنگ و مبهم می‌کند».

درحالی‌که زمزمه آمدن جلیلی به انتخابات مجلس پیش‌تر هم مطرح شده بود حالا رضا شیران‌خراسانی نماینده مشهد در مجلس به خبرآنلاین گفته: قطعا جلیلی و قالیباف از حوزه مشهد کاندیدا نمی‌شوند و صحبت‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، درست نیست. با قطعیت می‌گویم آقای قالیباف نه از مشهد و نه از تهران کاندیدا نمی‌شود، چراکه قصدی برای حضور در انتخابات مجلس ندارد، اما اینکه لیستی در مشهد ارائه ندهند بحث دیگری است و شاید لیستی از جانب قاليباف ارائه شود. آقای جلیلی نیز از مشهد کاندیدا نمی‌شود،‌ اما شاید از شهرهای دیگر در انتخابات مجلس کاندیدا شود.

حسین امینی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیش‌تر درباره تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس از مشهد گفته بود: صحبت‌هایش مطرح است. شاید چاره‌ای غیر از این تصمیم ندارد چون آقای جلیلی در تهران فاقد جایگاه است و در مشهد بیشتر از شهرهای دیگر جایگاه دارد. البته فضای عمومی را از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما قدر مسلم جبهه پایداری از ایشان حمایت خواهد کرد.

اما جواد آرین‌منش نماینده مجلس هشتم درباره تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس از مشهد گفته بود: آقای جلیلی در انتخابات مجلس پنجم از مشهد نامزد شد اما رأی نیاورد، البته آن زمان چهره مشهور و شناخته‌شده در سطح ملی نبود. البته معتقدم از آنجا که او امروز چهره ملی محسوب می‌شود و نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را در کارنامه دارد، مناسب‌تر و بهتر است از تهران بیاید چون در مشهد حضور زیادی نداشته است.نماینده مشهد در مجلس هشتم درباره میزان قدرت فهرست جبهه پایداری در مشهد با سرلیستی جلیلی برای در حاشیه قراردادن سایر فهرست‌های انتخاباتی، اظهار کرد: ما یک تجربه ناموفق سال ۹۶ در مشهد را داشتیم، بین اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر پنجم شکاف افتاد و چند فهرست از این اردوگاه بیرون آمد، این اتفاق به نفع جریان اصلاحات شد و تمامی کرسی‌های شورای شهر را در اختیار گرفت.

بعید نیست که این اتفاق در مجلس هم تکرار شود تا جایی که اخیرا مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا در این باره گفته است «زمزمه‌هایی مطرح شده است که آقای جلیلی به عنوان نماد جبهه پایداری حاضر نیست با شورای وحدت به ائتلاف برسد و این موضوع یعنی آنکه همچنان باید شاهد انشقاق باشیم. در کنار جبهه پایداری طیفی از جوانان اصولگرا که فعالیت‌های فراوانی در فضای مجازی دارند و شبکه تلویزیونی افق را اداره می‌کنند، از حامیان جلیلی به حساب می‌آیند. این طیف از شبکه افق برای رساندن پیام و صدای جلیلی و هوادارانش استفاده می‌کند». در این صورت هیچ بعید نیست که مجلس آینده شاهد حضور طیف‌هایی از اصولگرایان باشد که به جای هم‌گرایی دچار واگرایی شوند به ویژه اگر ریاست‌جمهوری آینده به قالیباف برسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار: 29 مهر 1398، کدخبر: 241393 ، www.sharghdaily.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین