پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۱۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۴
کار براي اصولگرايان سخت خواهد شد. آنها اين روزها درگير راضي‌کردن جبهه پايداري براي همراهي در ائتلاف‌اند، اما حالا بايد به مشکل ديگري هم فکر کنند. اينکه چه کسي سرليست فهرست خواهد شد؟ جليلي، قاليباف يا حدادعادل؟

شعار سال: سعيد جليلي طبق شنيده‌ها از تهران نامزد خواهد شد. در صورتي که جبهه پايداري از ائتلاف جدا شود و فهرست جدا دهد، محتمل است که جليلي سرليستشان شود، اما احتمال دارد که برخي نامزدهاي دو فهرست هم مشترک شوند. در اين صورت سعيد جليلي در فهرست اصولگرايان کجا قرار خواهد گرفت؟ رقيب انتخاباتي روحاني، مسئول پرونده هسته‌اي دولت احمدي‌نژاد و منتقد سرسخت دولت فعلي آيا فقط براي تصاحب يک صندلي وارد پارلمان خواهد شد يا به صندلي علي لاريجاني فکر مي‌کند؟ قطعا گزينه دوم محتمل‌تر است. 
محمد عطريانفر چند ماه پيش درباره مقايسه سعيد جليلي با باقر قاليباف گفته بود: «فکر مي‌کنم در مقايسه‌اي، تناسب آقاي جليلي با پارلمان بيشتر از آقاي قاليباف است؛ کمااينکه تجربه آقاي قاليباف در حوزه اجرا از پارلمان بيشتر است. از اين جهت به نظر مي‌آيد انتخاب آقاي سعيد جليلي از سوي پايداري‌ها براي حضور در رقابت اسفند ۹۸، انتخابي درست و درخور توجه بوده و از تناسبي نيز برخوردار است». 
اين در حالي است که او دو رقيب سرسخت ديگر هم دارد. غلامعلي حدادعادل و قاليباف که اين روزها زمزمه حضورش در مجلس از سوي نزديکانش شنيده مي‌شود. حدادعادل که اين روزها به گواه برخي اخبار و حتي ادعاهاي برخي چهره‌هاي اصولگرا مانند پرويز سروري، محوريت ائتلاف را برعهده دارد، محتمل است که مانند چهار سال قبل خودش هم وارد کارزار شود. او سال 94 رئيس و سخنگوي ائتلاف اصولگرايان بود و سرليست هم قرار گرفت. حدادعادل رئيس مجلس هفتم و عضو مجالس هشتم و نهم بود. او قطعا تمايل دارد که خاطره مجلس هفتم را دوباره تکرار کند و بر صندلي لاريجاني بنشيند؛ همان صندلي‌اي را که در مجلس هشتم به او واگذار کرد؛ چه در غياب يا حضور لاريجاني در مجلس بعدي از او پس بگيرد. اين دو نفر اما بايد با يک رقيب جدي ديگر هم رقابت کنند. قاليباف با سه دوره نامزدي انتخابات رياست‌جمهوري هم قطعا براي نشستن روي يکي از صندلي‌هاي سبز به مجلس نمي‌رود. او هم به جايگاه لاريجاني فکر مي‌کند و به کمتر قائل نيست، به‌ويژه که زودتر از اينها فراخوان ويدئويي خود را خطاب به جوانان اصولگرا صادر کرده و از آنها خواسته که در انتخابات ثبت‌نام کنند. قاليباف احتمالا مي‌خواهد حاميان جوان خود را در مجلس گرد آورد تا ايده نواصولگرايي ابداعي خود را فارغ از چهره‌هاي سنتي و قديمي اصولگرا به پيش ببرد. پس او اگر به مجلس مي‌آيد براي خودش قامت رياست متصور است، به‌ويژه که در انتخابات پيشين رياست‌جمهوري به نفع نامزد نهايي کنار رفت و حالا معتقد است که اصولگرايان بابت اين فداکاري به او بدهکارند. از نگاه قاليباف حالا وقت وصول طلب و فداکاري باقي مدعيان رياست است.
روزنامه صبح توس، چاپ خراسان، چندي قبل نوشته بود: «شنيده‌ها حاکي از حضور احتمالي «محمدباقر قاليباف»، شهردار سابق تهران، در فهرست اصولگرايان حوزه انتخاباتي مشهد و کلات است که مي‌تواند معادلات بسياري از گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي را در استان و حتي کشور براي کسب کرسي رياست مجلس برهم بزند». شايعه ورود جليلي و قاليباف به عرصه انتخابات مجلس، سال ۹۴ نيز مطرح بود؛ اتفاقي که رخ نداد، چراکه آن زمان احتمالا هر دو به انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ فکر مي‌کردند، به‌ويژه قاليباف. 
به نظر مي‌رسد قاليباف هم در صورتي که نتواند سهم خود را از فهرست بگيرد و بر صدر بنشيند، فهرست جدا بدهد، اما به صورت مشترک در فهرست ائتلاف هم باقي بماند. با وجود همه اين گمانه‌ها کار براي اصولگرايان امسال بسيار سخت‌تر خواهد بود. همه بزرگانشان قصد مجلس دارند، آن هم درحالي‌که اصلاح‌طلبان وضعيت خوبي در آستانه انتخابات ندارند. پس رقابتي جدي ميان خودشان درخواهد گرفت.
اخيرا هم پیرهادی دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت، حزب نزديک به قاليباف و هم مرتضي‌طلايي، از نزديکان شهردار سابق، درباره احتمال قريب‌به‌يقين حضور قاليباف در انتخابات مجلس گفته‌اند. احمد توکلي هم گفته بود که سرليست‌شدن قاليباف عقلاني است: «عقلاني است که سرليست شود، زيرا چهره‌اي شناخته‌شده است و مردم تهران اگر برخورد سياسي نکنند به او رأي مي‌دهند، زيرا از چنين شخصيت‌هايي خوششان مي‌آيد». يک منبع آگاه و نزديک به قاليباف گفته بود: «قاليباف به‌عنوان سرليست اصولگرايان در اين انتخابات نامزد مي‌شود... محمدباقر قاليباف اين تصميم را پس از جلسات متعددي که طيف‌هاي مختلف اصولگرا با او داشته‌اند اتخاذ کرده است. درهمين‌حال برخي نظرسنجي‌ها که نشان‌دهنده وضعيت خوب او در تهران نيز هست، در اتخاذ اين تصميم مؤثر بوده است.»
اما تا اين لحظه درباره سرليست‌شدن چهره‌هاي ديگر اظهارنظري شنيده نشده است. استقبال از سرليستي قاليباف قطعا، هم نامش را بيش از پيش براي اين سمت بر سر زبان‌ها خواهد انداخت، هم زمينه را برايش بيشتر فراهم خواهد کرد و هم قطعا چيزي نيست که به مذاق باقي رقبا خوش بيايد. مهدي چمران درباره سرليستي قاليباف در ليست نهايي شوراي ائتلاف گفت: تاکنون هيچ بحثي درباره سرليستي نشده و هر اتفاقي ممکن است درباره سرليست درست يا غلط باشد، اما تاکنون هيچ بحثي نشده است. برخي رسانه‌ها درباره سرليست شوراي ائتلاف نظرات و گمانه‌زني‌هاي خود را مطرح و هر روز اسم يکي از اصولگرايان شاخص را مطرح مي‌کنند، درحالي‌که ما تاکنون هيچ صحبتي با هيچ‌ فردي نکرده‌ايم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 13 آبان 98، شماره: 3564

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
0
سلام :
فکر کنم تو خبرنامه تون باید تجدید نظر کنید .
چون فهرست لیستی که بعنوان سر فصل تحریم
امریکا قراردادید . هیچکدوم این افراد شامل
اصولگرا نیستند.
قالیباف- رئیسی- جلیلی - حداد عادل .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین