پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۰۴۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
با همکاری بخش خصوصی 20 دفتر تجاری در کشورهای مختلف راه‌اندازی می‌شود 29 مهرماه؛ روز ملی صادرات. روزی که از صادرکنندگان یاد می‌شود و فعالیت آنها مورد تقدیر قرار می‌گیرد. هرسال که به روز ملی صادرات نزدیک می‌شویم صادرکنندگان صحبت و درددل‌های خود را مطرح می‌کنند.آنها هر سال از دولت می‌خواهند که این حوزه مورد حمایت قرار گیرد.در سال 98 که صادرات از نان شب واجب‌تر شده است، صادرات شکل و شمایل دیگری به‌خود گرفته است و در این میان صادرکنندگان به سیاستگذاران پیشنهاداتی می‌دهند که برای گذر از تحریم‌ها بسیار کارساز است. البته سیاستگذاران هم دست پری برای افزایش صادرات دارند و می‌خواهند از یکی از بازوهای پرتوان اقتصاد کشور یعنی صادرکنندگان برای رونق صادرات استفاده کنند.

شعار سال: در سال 98 که صادرات از نان شب واجب‌تر شده است، صادرات شکل و شمایل دیگری به‌خود گرفته است و در این میان صادرکنندگان به سیاستگذاران پیشنهاداتی می‌دهند که برای گذر از تحریم‌ها بسیار کارساز است. البته سیاستگذاران هم دست پری برای افزایش صادرات دارند و می‌خواهند از یکی از بازوهای پرتوان اقتصاد کشور یعنی صادرکنندگان برای رونق صادرات استفاده کنند. رئیس سازمان توسعه تجارت درباره اینکه صادرات در سال‌جاری چه روندی را دنبال خواهد کرد، گفت: برای اینکه صادرات رونق بگیرد نیازمند عزم ملی و همکاری دستگاه‌های مرتبط با آن هستیم. یکی از موضوعاتی که سازمان توسعه تجارت در این دوره جدید دنبال می‌کند و البته این امر خواسته فعالان بخش خصوصی بوده، فرماندهی واحد در تجارت خارجی کشور است. حمید زاد بوم، در گفت و گو با «ایران»، افزود: فرماندهی واحد در تجارت خارجی کشور که تأکید شورای عالی صادرات بوده یکی از نیازهای ضروری است. حال با توجه به تحریم و فرآیندی که برای توسعه صادرات دیده شده، فرماندهی واحد جزو مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه توجه و حل مشکلات صادرکنندگان از سوی سازمان توسعه تجارت پیگیری می‌شود، اذعان داشت: صادرات کشور به نقشه راهی نیاز دارد که در راستای نقشه راه تنظیم بازار باشد. در حوزه صادرات استراتژی مشخص است. ولی نقشه راه صادرات زمانی موفق خواهد بود که با نقشه راه بازرگانی و تنظیم بازار داخلی هماهنگ باشد.

تعادل‌سازی نقشه راه صادرات و بازرگانی کشور

وی ادامه داد: نقشه راه صادرات و بازرگانی داخلی نباید با سیاست‌های تنظیم بازار در تضاد باشد. حفظ تعادل بین این دو بسیار اهمیت دارد. از آنجا که تعادل و هماهنگی بین این دو بخش بسیار سخت است در تلاش هستیم با سرعت نقشه راه دو حوزه را متعادل و هماهنگ کنیم. تصور می‌کنم بین یک الی دوماه آینده نقشه راه در حوزه صادرات که هماهنگ با سیاست‌های بازرگانی کشور است به پایان برسد.

اعزام رایزنان بازرگانی

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: موضوع دیگری که در راستای توسعه صادرات و حمایت از صادرکنندگان دنبال می‌شود، برنامه‌های ترویجی صادرات است که این مهم از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها وحضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور دنبال می‌شود، اعزام هیأت‌های تجاری و رایزنان بازرگانی از دیگر موضوعاتی که مجدانه دنبال می‌شود.

ایجاد دفاتر تجاری

وی افزود: ایجاد دفاتر تجاری با همکاری بخش خصوصی هم از جمله برنامه‌های حمایتی از صادرات و صادرکنندگان است. در نظر داریم در 15 کشور همسایه و کشورهای چین و هند دفاتر تجاری تأسیس کنیم. در اولویت دوم که ایران به آنها صادرات دارد، که برخی از آنها شامل اندونزی، ویتنام و تایلند است، دفاتر تجاری ایجاد خواهد شد. زادبوم درباره پرداخت مشوق‌های صادراتی گفت: این مهم نیازمند بودجه است اما در تلاش هستیم جوایز صادراتی را محقق کنیم. خوشبختانه شرایط صادرات در قیاس با گذشته آرام شده است و دیگر صادرکنندگان با تلاطم مواجه نیستند. این امر کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری اتخاذ شود.

70 درصد ارز برگشت

وی با بیان اینکه 70 درصد ارز حاصل از صادرات به ایران بازگشته و این نشان می‌دهد که صادرکنندگان شرایط خوبی دارند، تصریح کرد: درست است که صادرکنندگان ترجیح می‌دهند درآمد حاصل از صادرات را به‌صورت ریالی برگردانند اما شرایط کشور به‌خاطر فشار تحریم‌ها بسیار ویژه است.

افزایش 22 درصدی صادرات

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره میزان صادرات طی شش ماهه سال‌جاری، خاطرنشان کرد: طی مدت یاد شده 20 میلیارد و 950 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است که این امر از نظر ارزشی 10 درصد کاهش و از نظر وزنی 22 درصد رشد داشته است. طی این مدت به میزان بسیار کم و محدود تراز تجاری منفی شده است، به گونه‌ای که میزان واردات کشور طی شش ماهه سال‌جاری 21 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.

چرا کاهش؟

وی درباره اینکه چرا صادرات کالا از نظر ارزشی کاهش داشته است و این روند چه پیغامی را دارد، گفت: قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی به‌خاطر اینکه ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما پرداخت شود، کاهش داشته است. اگر قیمت‌گذاری کالاها در گمرک بر مبنای قیمت‌های سال گذشته بود اکنون از نظر ارزشی هم شاهد رشد صادرات بودیم.در حقیقت ارزش محاسباتی کالاها کاهش یافته است.

6راهکــار

صادرکنندگان برای بازگشت ارزشان به کشور زمان بیشتری می‌خواهند به نحوی که زمان 4 ماه به 6 ماه افزایش پیدا کند.

تعرفه ترجیحی در موافقتنامه اوراسیا در مورد کالاهای استراتژیک باشد

تدوین نقشه راه برای صادرات ضروری است

صادرکنندگان کشور به یکپارچگی بازرگانی نیاز دارند

دستگاه دیپلماسی برای حل مشکلات صادرکنندگان در کشورهای مقصد مذاکرات لازم را انجام دهد

تعرفه واردات در کشورهای مقصد را با همکاری سازمان توسعه تجارت می‌توان بازنگری کرد

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین، تاریخ انتشار 29 مهر 98، کد خبر: 509899، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
0
0
متاسفانه صادرکنندگان با بازاهای هدف آشنایی ندارند و از طرفی تولیدات بی کیفیت مانع توسعه صادرات است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین