پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تصریح بر اینکه تلاش دولت برای تصویب مجدد پالرمو کار بیهوده‌ای است، گفت: ادعای رئیس دفتر رئیس جمهور درباره تصویب پالرمو در شورای نگهبان خلاف واقع است.
شعارسال: محمد دهقانی با اشاره به ادعای محمود واعظی مبنی بر اینکه با پایان یافتن مهلت یک‌ساله پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت این لایحه پس فرستاده می‌شود و با توجه به اینکه مجلس و شورای نگهبان آن را تصویب کردند، می‌تواند برای اجرایی شدن در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد، اظهار کرد: «چنین گفته‌ای خلاف واقع است؛ شورای نگهبان پالرمو را تأیید نکرده، چرا که اگر آن را تأیید می‌کرد، دیگر نیازی نبود لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود».

وی افزود: «زمانی که پالرمو به شورای نگهبان آمد، این شورا مستقلاً ایرادی به پالرمو نگرفت، بلکه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایرادهایی از منظر سیاست‌های کلی نظام به آن داشت که عین آن به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد و چون مجلس نتوانست ایرادهای وارده را برطرف کند، موضوع به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت».

تلاش مجدد برای تصویب پالرمو کار بیهوده‌ای است

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تصریح بر اینکه تلاش دولت برای تصویب مجدد پالرمو کار بیهوده‌ای است، گفت: «زمانی که فضا غبارآلود بود و هنوز برای بسیاری از افراد روشن نبود چه وضعیتی در کشور حاکم است و نتیجه مشکلات پسابرجام هم برای بعضی مشخص نشده بود، دولت ادعا داشت که می‌خواهد از مواهب پسابرجام استفاده کند و با همین رویکرد تصویب لوایح چهارگانه را مطرح کرد».

وی اضافه کرد: «غربی‌‌ها می‌خواستند به بهانه عملیاتی کردن برجام، ایران را به بخشی از کنوانسیون‌های استعماری متعهد کنند و در همین راستا اراده‌ای به وجود آمد و مجلس را هم وادار کردند به این کنوانسیون‌ها رأی دهد».

دهقانی خاطرنشان کرد: «اکنون برای همه ملت آشکار شده اروپا و آمریکا به تعهدات خود عمل نکردند و افرادی که برجام را برای کشور دستاورد می‌دانستند نیز به این نتیجه رسیدند که هیچ نتیجه‌ای از برجام برای کشور حاصل نشد».

برخی نمی‌خواهند حقایق را به مردم بگویند

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان بیان کرد: «برخی همچنان نمی‌خواهند حقایق را به مردم بگویند و شهامت بیان حقایق موجود به مردم را ندارند و لذا توجیه می‌کنند؛ اینها پیش از این می‌گفتند می‌خواهیم با توافق هسته‌ای تحریم‌ها را برطرف کنیم، اما اکنون که تحریم‌ها برطرف نشده می‌گویند می‌خواستیم در برجام بی‌صداقتی آمریکا را به دنیا ثابت کنیم».

وی افزود: «این کار عقلانی است که ما کشور را هشت سال معطل هیچ کنیم تا بی‌صداقتی آمریکا را به دنیا ثابت کنیم! مگر رسالت ما ثابت کردن بی‌صداقتی آمریکا برای دنیاست؟ رسالت دولتمردان این است که مشکلات اقتصادی مردم را رفع کرده و به نحوی از تحریم‌ها عبور کنند تا زمینه پیشرفت کشور فراهم شود».

دهقانی اظهار کرد: «آیا پذیرفتنی است که دولت با مسدود کردن صنعت هسته‌ای و تعطیلی بزرگترین فعالیت علمی و صنعتی کشور که می‌توانست به عنوان مادر صنعت موتور محرک کشور باشد، فقط بی‌صداقتی آمریکا را به دنیا ثابت کند؟».

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان با اشاره به اینکه برخی در گذشته اینگونه در ذهن مردم جا انداختند که بازگشت به عقب برای حل مشکلات کشور است، خاطرنشان کرد: «برخی گفتند مجبوریم به برخی کنوانسیون‌های مضر بین‌المللی تن دهیم تا از مواهب پسابرجام استفاده کنیم، اما این توجیه دیگر برای ملت قابل پذیرش نیست و بعید می‌دانم نمایندگان ملت هم در ماه‌های پایانی عمر مجلس دهم به چنین عقب‌نشینی تن دهند».

پالرمو دیگر پشتوانه‌ای در مجلس ندارد

وی با تأکید بر اینکه امروز وزیر خارجه آمریکا صریحاً تقاضا کرده ایران به CFT و پالرمو بپیوندد، گفت: «این موضوع دیگر از سوی نمایندگان مجلس پذیرفتنی نیست، هرچند همان زمان هم رأی مجلس به این کنوانسیون‌ها متزلزل و ۱۴۳ رأی موافق برابر ۱۲۹ رأی مخالف بود».

دهقانی تصریح کرد: «امروز بسیاری از بدعهدی‌های آمریکا و اروپا برای مردم شفاف شده و مدعیان برجام و تن دادن به کنوانسیون‌های استعماری بین‌المللی، خودشان هم صریحاً اعلام می‌کنند آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند و حتی گام‌هایی را هم برای کاهش تعهدات هسته‌ای برداشتند».

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان بیان کرد: «اقداماتی که در گذشته در قالب برجام و پسابرجام صورت گرفته، برای ملت دستاوردی نداشته، بنابراین امروز حتی اگر لایحه جدیدی هم بیاورند، کار بیهوده‌ای است و به نظر نمی‌رسد نمایندگان ملت به آن رأی دهند».

به گزارش آنا،‌ محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگویی با خبرگزاری وابسته به دولت اظهار کرده بود که طبق گفته حقوقدانان مهلت یک‌ساله‌ پالرمو در مجمع تشخیص به پایان رسیده و براساس آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، پالرمو پس فرستاده می‌شود و با توجه به اینکه مجلس و شورای نگهبان پالرمو را تصویب کردند، پس رئیس مجلس می‌تواند این را برای رئیس جمهور ارسال و رئیس جمهور هم برای اجرایی شدن ابلاغ کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 6 آبان 1398 ، کدخبر: 442318 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین