پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان عنوان می‌کند که ۳۰ قطعه از قطعات ماشین‌آلات معدنی و صنعتی را که به‌دلیل تحریم امکان تهیه آن برای شرکت‌های داخلی نبوده تولید کرده‌اند.

شعار سال: دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان به‌عنوان نماینده جامعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و تنها نماینده دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در نمایشگاه فناورانه صنایع فولاد که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، حضور یافت و قطعات فناورانه تولیدی خود را به‌نمایش گذاشت.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در چهارمین گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنایع فولاد از هفتم تا نهم مهر سال جاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری حضوری پررنگ داشت و مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه بیش از ۳۰ قطعه از قطعات فولادی و فناورانه تولیدی هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان خود را در نمایشگاه فناورانه صنایع فولاد به نمایش گذاشت.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان و نماینده مستقر این واحد دانشگاهی در چهارمین نمایشگاه فناورانه صنایع فولاد به همین مناسبت اظهار می‌کند: «این مرکز تقریباً دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون نزدیک به ۱۰ هسته فناور و چهار شرکت فناور و دانش‌بنیان در آن مستقر هستند که تولیدات چند شرکت آن به ثمر نشسته و روانه بازار شده است.»

وی می‌افزاید: «فضای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان حدود هزار مترمربع بوده و با حمایت رئیس دانشگاه پیگیر ایجاد و راه‌اندازی سرای نوآوری در سیرجان هستیم.»

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان می‌گوید: «سیرجان شهری صنعتی و معدنی بوده و معادن سنگ آهن گل گهر سیرجان بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن خاورمیانه را دارد و با توجه به فعالیت‌ چند  شرکت‌ در این شهرستان‌،‌ رویکرد این مرکز در راستای رشد معدنی و صنعتی است.»

ساخت قطعات مورد نیاز شرکت‌های صنعتی

بازرگان با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و یکی از مطالبات ایشان درباره این‌که دانشگاه‌ها در حل مسائل صنعت کمک کنند، عنوان می‌کند: «مذاکرات و جلساتی با بخش معدن و صنعت منطقه داشتیم و متوجه شدیم آن‌ها به‌دلیل تحریم، خیلی از قطعات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی را نمی‌توانند از خارج کشور تهیه کنند و اگر برای بعضی از آن‌ها امکانش باشد، قیمت خیلی بالایی دارند. در همین راستا بعضی از قطعاتی که این شرکت‌ها نیاز داشتند، به‌صورت مهندسی معکوس و برخی را خودمان با کیفیتی بالاتر از حد انتظار آن‌ها و قابل رقابت با محصولات خارجی طراحی کرده و ساختیم.»

وی درباره قطعات تولیدشده و به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه فناورانه صنایع فولاد بیان می‌کند: «محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه دادیم، اکثراً دانش‌بنیان هستند؛ زیرا نوع آلیاژ و طراحی آن‌ها باید با دقت، ظرافت و دانش فنی خاصی تولید می‌شد.»

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان اضافه می‌کند: «از یک سال قبل کار ساخت قطعات را آغاز کردیم و با مشارکت و همکاری فولاد تنبور سیرجان در زمینه طراحی و ساخت قطعات ریخته‌گری و کمک دانش فنی اعضای هیئت علمی دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز، موفق شدیم حدود ۳۰ قطعه از قطعات ماشین‌آلات معدنی و صنعتی را -که امکان تهیه برای شرکت‌های صنعتی نبود- ساخته و تولید کنیم.»

بازرگان درباره کارآیی قطعات تولیدشده بیان می‌کند: «در این پروژه، موفق شدیم قطعاتی مانند سیبک فرمان دامپ‌تراک ۱۰۰ تنی -که پیچیدگی‌های خاصی در تولید آن داشت - و چند قطعه دیگر از این قبیل قطعات مانند پولی، ساید وال، بوش سه‌راهی فرمان تراک ۱۰۰ تنی، بوش استیک، فاصله پرکن، کفشک ترمز و ... را تولید کنیم.»

این مسئول، محصول و قطعه دانش‌بنیان دیگر را «منی‌فول دامپ‌تراک» عنوان کرده و درباره آن به آنا می‌گوید: «به علت این‌که این قطعه باید گرمای زیادی را تحمل می‌کرد و از دانش فنی بسیار پیچیده‌ای برخوردار بود، توانستیم با ریختن یک آلیاژ آن را تولید کنیم تا بتواند جوابگوی دامپ‌تراک باشد.»

بازرگان عنوان کرد: «مسئولان در نمایشگاه فناورانه صنایع فولاد از محصولات دانش‌بنیان واحد سیرجان استقبال کردند و با هماهنگی‌های لازم، قرار شد مکاتباتی با آنان داشته باشیم تا تسهیلات لازم را برای راه‌اندازی کارخانه کوچک در اختیار دانشگاه قرار دهند. قرار شد شرکت گل‌گهر سیرجان را نیز مجاب کنند که یک سال محصولات تولیدشده توسط دانشگاه را پیش‌خرید کنند تا توان مالی ما برای توسعه کارها بالاتر رود. مذاکراتی با شرکت‌های فولاد خوزستان، مپنا و فولاد تنبور هم داشته‌ایم تا بتوانیم همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.»

به گزارش آنا، در نمایشگاه فناورانه صنایع فولاد، صاحبان صنایع بزرگ فولاد کشور ازجمله ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، فولاد اسفراین و ... حضور داشته و نیازهای فناورانه خود را ارائه کردند.

علی یعقوبی‌پور سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در بازدید از این‌ نمایشگاه اظهار کرد که سیرجان با داشتن بزرگ‌ترین ذخیره سنگ‌آهن خاورمیانه، بیشترین کارخانه‌های فولاد در حال تجهیز و بهره‌برداری را دارد و امیدواریم با اعتمادی که به مرکز رشد این واحد دانشگاهی دانشگاه شده اتفاقات خوبی برای اقتصاد این شرکت‌ها و دانشگاه بیفتد.

 

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در بازدید از محصولات تولیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در نمایشگاه فناورانه صنایع فولاد، دستورات لازم را برای توسعه فعالیت‌های این واحد دانشگاهی به مدیرعامل شرکت‌های صنعتی و معدنی گل گهر مبنی بر پرداخت هزینه پیش‌خرید یک سال قطعات مورد نیاز خود را صادر کرد.

علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در بازدید از تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان قول مساعد داد که تسهیلات لازم را در اختیار این واحد دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان بازدید و اظهار کرد که بسیار خرسندم که دانشگاه آزاد اسلامی توانسته ارتباط خوبی با صنعت فراهم آورد.

بازرگان رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان با توجه به این بازدیدها عنوان می‌کند که چند شرکت ازجمله مپنا، فولاد خوزستان، جهاد نصر، فولاد تنبور و ... نیازهای خود را به این دانشگاه  ارائه کرده و در آینده‌ای نزدیک شاهد تفاهم‌نامه و عقد قراردادهایی در این زمینه برای تولید محصول خواهیم بود.

وی می‌گوید: «شرکت‌های آرمان گهر(جهاد نصر) فولاد تنبور و فریکو نیز سفارش ماشین‌کاری ساخت و تولید شش محصول جدید خود را به دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان داده‌‌اند و از سال ۱۳۹۷ سفارش‌ این شرکت‌ها در حال انجام است.»

حل مشکلات اسکان موقت حادثه‌دیدگان با کانکس تاشونده

وی مطرح می‌کند: «محصول دیگر در دست اقدام مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان، کانکس تاشو است که در راستای حل معضل اسکان موقت حادثه‌دیدگان از بلایای طبیعی ساخته خواهد شد.»

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان درباره این کانکس اظهار کرد:‌ «این کانکس طوری طراحی شده که در ۳۰ ثانیه برپا و جمع می‌شود و کاملاً برقی است. می‌توان با یک تریلی ۳۰ نوع از این کانکس‌ها را بارگیری و برای خدمت‌رسانی به مناطق حادثه دیده ارسال کرد. با سازمان هلال احمر و سازمان مدیریت بحران مکاتباتی داشتیم و قرار شده از این محصول بازدید کرده و کارشناسان درباره عیب و ایراد احتمالی نظر دهند و با برطرف کردن آن‌ها بتوانیم این محصول را به تولید انبوه برسانیم.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 12 آبان 98، کد مطلب: 442325: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین