پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۳۱۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
چیزی به ۱۰ ساله شدن یارانه های نقدی باقی نیست ، هر چند در پیش‌بینی‌های اولیه قرار بود عمر آن ۵ سال بیشتر نباشد .هر چند قرار بود یارانه‌های نقدی جایگزینی برای یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران باشند و شرایط اقتصادی ایران را متحول نمایند اما در عمل یارانه های نقدی در کنار یارانه های غیر نقدی قرار گرفتند تا فشاری مضاعف اقتصاد و سیاست ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

شعار سال:چیزی به ۱۰ ساله شدن یارانه های نقدی باقی نیست ، یک ماه دیگر باید یارانه‌های نقدی شمع ۱۰ سالگی اش را فوت کند، هر چند در پیش‌بینی‌های اولیه قرار بود عمر آن ۵ سال بیشتر نباشد .

در حالی دولت دور تازه حذف یارانه بگیران را کلید زده است که آمارها نشان می دهد شمار یارانه بگیران در ایران هر ماه نزدیک به ۷۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

به این ترتیب حالا کمی بیش از یک میلیون نفر از این فهرست خط خورده‌اند و در ماه های آتی نیز این روند ادامه می یابد تا ۲۴ میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران خداحافظی کنند.

داستان یارانه ها در حالی به درازا کشیده است که ایران یکی از سخت ترین مقاطع تاریخی خود را پشت سر می‌گذارد. تشدید تحریم‌ها بنیان‌های اقتصادی ایران را تغییر داده است و حالا ایران برای اولین بار می رود تا بودجه‌ی غیر نفتی و دو سالانه را تدوین کند . شاید کندن نفت از بودجه است که سیاستگذاران را به این نتیجه رسانده است که اقتصاد ایران قابل پیش بینی است و می توان قانون بودجه را به جای یک سالانه دو سالانه تدوین کرد .

حالا در شرایط کنونی برخورداران در حالی در انتظار حذف یارانه ها از سوی دولت هستند که پیش‌تر بارها امکان انصراف از دریافت یارانه برایشان فراهم شده بود .

هر چند قرار بود یارانه‌های نقدی جایگزینی برای یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران باشند و شرایط اقتصادی ایران را متحول نمایند اما در عمل یارانه های نقدی در کنار یارانه های غیر نقدی قرار گرفتند تا فشاری مضاعف اقتصاد و سیاست ایران را تحت تاثیر قرار دهد. اتفاقا یارانه در سال های اخیر پا را از وادی اقتصاد بیرون گذاشت و به فصل الخطاب مهمی در انتخابات ریاست جمهوری و حتی مجلس شورای اسلامی در دور گذشته بدل شد چرا که بسیاری از کاندیداها نقطه مانور بر یارانه را برای جذب رای مناسب می دیدند . هر چند افکار عمومی در جریان انتخابات، به طرح های و ایده های برخی کاندیداها که مبتنی بر افزایش سقف یارانه ها بود، "نه" گفتند اما نباید از نظر دور داشت که سویه های پوپولیستی همواره بنیان های اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اعتبار ساخت ۱.۸۲۰.۰۰۰ کلاس درس از کجا سر درآورد؟

چند نفر یارانه گرفتند

ایران تنها کشوری است که به صورت عام نسبت به پرداخت یارانه به اتباع خود اقدام می کند؛ غالبا کشورهای، حتی کشورهای قدرتمند، یارانه ها را به اقشار خاص و برای دوره مشخصی تخصیص می دهند در حالی که چشم اندازی برای حذف یارانه ها هنوز وجود ندارد و حذف برخورداران را می‌توان اقدام اولیه دولت برای ساماندهی این وضعیت دانست. آن چنان که رییس سازمان هدفمندی یارانه ها گفته است، تعداد یارانه های پرداختی به ایرانیان برابر با هشت میلیارد نفر بوده است. پرداخت یارانه نقدی به بیش از ۷۸ میلیون ایرانی در ۱۰ سال این عدد بزرگ را در اقتصاد متولد کرده است. به این ترتیب با احتساب یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداختی به مردم ایران در ۱۰ سال مشخص می شود تا کنون رقمی نزدیک به ۳۶۴ هزار میلیارد تومان در قالب این طرح هزینه شده است. هزینه ای که در عمل دستاوردی متناسب با خود را برای اقتصاد ایران در بر نداشته است.

ایران در حالی تن به پرداخت یارانه های نقدی داده است که آمارهای اقتصادی نشان از بیکاری بالا خصوصا در میان نسل جوان و همچنین عقب ماندگی قابل توجه بودجه های عمرانی دارد .

بررسی ها نشان می دهد هزینه ایجاد هر فرصت شغلی در ایران به طور متوسط ۳۰۰ میلیون تومان است ، در این راستا اقتصاد ایران در شرایطی که با بحران جدی در حوزه ایجاد شغل روبروست، منابعی که می توانست منجر به ایجاد بیش از یک میلیون ۲۱۳ هزار شغل پایدار شود را بین مردم توزیع کرد.

در عین حال با توجه به هزینه ساخت ۲۰۰ میلیون تومانی هر کلاس درس، در این دوره زمانی اعتبار مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۸۲۰ هزار کلاس درس میان ایرانیان توزیع شده است. این فهرست می تواند طولانی تر از این رقم نیز باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین،تاریخ انتشار:14آبان1398،کد خبر:1317672،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
0
یارانه ها قرار بود برای کشور سود بیشتر ایجاد کنه که در کارهای عمرانی استفاده بشه نه اینکه از کارهای عمرانی بزنیم برای یارانه ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین