پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۴۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به اجرای طرح جامع مالیاتی به منظور تعامل با مودیان و شفاف‌سازی درآمدهای مالیاتی گفت: سال گذشته ۵۰ درصد هزینه‌های جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شده است.

شعار سال: محمدرضا عبدی در آیین افتتاح بزرگ‌ترین سالن امور مودیان کشور اظهار داشت: یکی از کارهای بزرگی که در کشور در حوزه مالیات انجام می‌شود راه‌اندازی سالن امور مودیان به عنوان زیرساخت‌های اجرای طرح جامع مالیاتی است.

وی تولید ملی، قوانین و مقررات کشورها و سازمان وصول‌کننده مالیات را سه رکن اساسی در ارکان نظام مالیاتی عنوان کرد و افزود: سازمان امور مالیاتی درصدی از تولید ملی را براساس قوانین به عنوان مالیات اخذ می‌کند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی برآورد تولید ملی کشور را بین 450 تا 500 میلیارد دلار برشمرد و گفت: 6 تا 7 درصد این رقم معادل 30 میلیارد دلار مالیات است.

وی با اشاره به اینکه بودجه عمومی کشور حاصل از درآمدهای نفتی، گمرک، سازمان خصوصی‌سازی، فروش سهام شرکت‌ها و سایر موارد در سال 95 نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان و کمتر از 100 میلیارد دلار است، ابراز کرد: درآمدهای مالیاتی و ارزش افزوده و عوارض شهرداری پیش‌بینی شده نیز 102 هزار میلیارد تومان بوده است.

عبدی با اشاره به اینکه اقتصاد فرانسه 6 برابر اقتصاد ایران و میزان تولید ملی آن 2 هزار و 800 میلیارد دلار است، گفت: این کشور در سال 2015 میلادی 557 میلیارد یورو معادل 25 درصد تولید ملی مالیات دریافت کرده که 350 میلیارد یورو به دولت اختصاص یافته و بیش از 200 میلیارد آن در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است.

وی تولید ناخالص ملی کشور ترکیه را یک هزار و 100 میلیارد دلار و اقتصاد آنها را دو برابر کشور ایران برشمرد و افزود: این کشور در سال 2015، 20 میلیارد دلار یعنی هفت برابر ما مالیات دریافت کرده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی ظرف اقتصادی کشور را کوچک خواند و گفت: برای رشد تولید ملی باید بهره‌وری افزایش یابد و اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش رود.

وی به بازنگری قوانین از جمله قانون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های مستقیم اشاره کرد و گفت: در قوانین جدید از تولید، رونق سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی حمایت می‌شود و نگاه‌های تبعیض‌آمیز از آن برداشته شده است.

عبدی امکان تعامل الکترونیکی با مودیان را از دیگر رویکردهای قوانین جدید عنوان کرد و افزود: در قوانین ضمانت‌های اجرایی پیش‌بینی شده که براساس آنها کتمان درآمد جرم مالیاتی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه طرح جامع مالیاتی به منظور ایجاد سازمانی برای ارائه خدمات به مردم با کمترین هزینه طراحی شده و استانداردسازی فضای اداری، تعامل با مودیان و اعتماد به خوداظهاری مودیان از اهداف و رویکردهای آن است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌ها و تهیه نرم‌افزارها به منظور اجرای طرح جامع مالیاتی ابراز کرد: رسیدگی به وضعیت مالی صددرصد شرکت‌ها کاری اشتباه است و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح در سال‌های آینده با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و خوداظهاری مودیان تعداد کمتری از آنها مورد بررسی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: از محل مالیات‌های اخذ شده در سال 93 یک درصد مالیات‌های ارزش افزوده معادل 2 هزار و 960 میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص یافته که بخشی از آن برای درمان بیماران صعب‌العلاج و 760 میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان‌ها هزینه شده است.

عبدی بیان کرد: تا ماه گذشته نیز از این محل یک هزار و 200 میلیارد تومان در اختیار وزارت و درمان قرار گرفته ‌و علاوه بر آن سال گذشته از محل 3 درصد ارزش افزوده عوارض شهرداری‌ها، مبلغی معادل 12 هزار و 300 میلیارد تومان به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها تعلق گرفته که صرف امور عمرانی و توسعه‌ای شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 50 درصد هزینه‌های جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شده است، به فرهنگ‌سازی در پرداخت مالیات و اطلاع‌رسانی در حوزه مصرف درآمدهای مالیاتی تأکید کرد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اتکا به درآمدهای پایدار، درآمدهای نفتی سال گذشته را 20 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: ظرفیت درآمدهای مالیاتی کشور بیش از این است که با اجرای برنامه‌ها و قوانین جدید تلاش می‌کنیم به قشر تولیدکننده و بخش مولد اقتصاد فشاری وارد نشود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 14 مرداد 95 ، کد مطلب: 1148811: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین