پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
کتاب فساد دانشگاهی با عنوان فرعی "گونه شناسی، روشِ سنجش، علل، پی آمدها و راهبردهای مبارزه با آن (همراه با یافته های پیمایش فساد دانشگاهی)" که حاصل 4 سال مطالعه و بررسی نویسنده در زمینه فساد آکادمیک است، اولین کتاب در زمینه بررسی مسئله فساد آکادمیک، علل، پی آمدها، و راهبردهای مبارزه با فساد آکادمیک در ایران است.

شعار سال:کتاب فساد دانشگاهی با عنوان فرعی "گونه شناسی، روشِ سنجش، علل، پی آمدها و راهبردهای مبارزه با آن (همراه با یافته های پیمایش فساد دانشگاهی)" که حاصل 4 سال مطالعه و بررسی نویسنده در زمینه فساد آکادمیک است، اولین کتاب در زمینه بررسی مسئله فساد آکادمیک، علل، پی آمدها، و راهبردهای مبارزه با فساد آکادمیک در ایران است. در این کتاب برای اولین بار یافته های چند پیمایش در زمینه فساد و همچنین یافته های پیمایش فساد دانشگاهی ارایه شده است.


نویسنده در این کتاب بر آن ¬است تا تلفیقی از 28 سال تجربه ی زیسته در مهمترین مراکز دانشگاهی ایران با دانش نظری اش در حوزه ی مطالعات فساد را تقدیم کسانی کند که دغدغه‌ی سلامت نظام آکادمیک را دارند و دلشان برای دانشگاه می‌تپد، تا با مطالعه ی این کتاب به درک عمیق‌تری از ویرانگری فساد آکادمیک نائل آیند و تلاشی برای مبارزه با فساد دانشگاهی به عمل آورند. به طور خلاصه پنج فصل کتاب حاوی مطالب و مباحث زیر است.

فصل یکم به مفاهیم پایه اختصاص دارد، این فصل به ایضاح مفهوم فساد و نیز دسته‌بندی تعاریف مطرح درباره‌ی فساد، گونه شناسی فساد و مصادیق آن اختصاص یافته است. مفهوم فساد، تعاریف فساد، مفهوم پردازی فساد جامعه‌ای، ساختار فساد در سطح کلان، سنخ‌شناسی فساد برحسب حوزه های ذی ربط و نگاهی به فساد آکادمیک، مهم‌ترین انواع و مصادیق فساد آکادمیک، سلامت آکادمیک و ... بحث شده است.
فصل دوم «بررسی وضعیت فساد و فساد دانشگاهی در ایران» است. مطالب این فصل در یک بخش و یک پیوست ارائه شده است. مطالب اصلی فصل، دارای چهار قسمت است. 1. وضعیت فساد در ایران (یافته های بین‌المللی) 2. وضعیت فساد در ایران (نگاهی به یافته های برخی از مطالعات ایرانی) 3. ادراک از فساد در آموزش عالی (یافته‌های جهانی) 4. ادراک از فساد در آموزش عالی / دانشگاه های ایران (نگاهی به یافته های برخی از مطالعات داخلی). در پیوست این فصل برای اولین بار در ایران نتایج پیمایشی درباره‌ی وضعیت فساد دانشگاهی ( دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، امیرکبیر، علم و صنعت، دانشگاه آزاد واحد جنوب و مرکز، و ...) ارائه شده است. در این فصل تلاش شده است ضمن توصیف وضع موجود، پیوندی میان فساد در سطح کلان جامعه و فساد در نظام آموزش عالی برقرار گشته و ‌تأثیر و تأثر این دو سطح بر هم مورد بحث قرار ‌گیرد.
فصل سوم «گونه شناسی فساد در آموزش عالی» است. در این فصل پس از مروری بر گونه‌شناسی/مصادیق فساد آکادمیک در ادبیات جهانی، گونه  شناسی نوینی از فساد در آموزش عالی در ایران در سه قالب: 1. تعامل فاسد میان کنش‌گران دانشگاهی، شامل استاد، دانشجو، مدیر و کارمند؛ 2. تعامل نهادی فاسد؛ 3. فساد در تولیدات علمی و تطبیق این مصادیق با گونه‌شناسی‌های فساد مورد بحث قرار گرفته است. گونه‌شناسی ارائه‌شده در این فصل برای اولین‌بار در حوزه‌ی مطالعات فساد آکادمیک ارائه می‌شود و بر ادبیات این حوزه افزوده است، از سوی دیگر مصادیق ارائه‌شده در این فصل مصادیقی است که کاملاً مرتبط با کارویژه‌های دانشگاه و آموزش عالی است و به همین دلیل از ادبیاتی که پیش‌تر در این زمینه تولید شده‌اند متمایز می‌شود و واجد دقت بیشتری است. تمام محققانی که در باب فساد آکادمیک نوشته‌اند، هنگام ارائه‌ی گونه‌ها و مصادیق فساد، ضمن بر‌شمردن مصادیق فساد آکادمیک، از فساد اداری و مالی جاری در نظام آموزشی نیز سخن گفته اند و این گونه‌ها را از هم متمایز نکرده‌اند. در نهایت بیش از 200 مصداق ارائه‌شده از فساد آکادمیک در این فصل برای اولین بار ارائه می‌شود و تاکنون هیچ منبعی به گستردگی این فصل مصادیق فساد آکادمیک را مورد اشاره و بحث قرار نداده است، هم‌چنین بخش قابل توجهی از مصادیق ارائه‌شده برای نخستین بار صورت‌بندی و ارائه می‌شود.
عنوان فصل چهارم «پیشنهاد مدل و روشی چند‌بُعدی برای سنجش فساد در آموزش عالی» است. در این فصل پس از مرور مختصری بر پیشینه ی روش ها، ابزارها و شاخص‌های مختلف سنجش فساد، به تشریح مدل سنجش و روش پیشنهادی برای سنجش فساد دانشگاهی پرداخته شده است.

فصل پنجم «زمینه ها، علل، پیآمدها و راهبردهای مبارزه با فساد دانشگاهی» را مورد بحث قرار داده است. در این فصل پس از مباحث مقدماتی، بر اساس یافته‌های چند پژوهش علل فساد و علل فساد در آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته، در ادامه‌ پیآمدهای فساد در آموزش عالی، راهبردهای مبارزه با فساد، و راهبردهای مبارزه با فساد در آموزش عالی مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در بحث از علل فساد 22 علت در سطح کلان، میانه، و خرد از ابعاد حقوقی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، روان‌شناختی و ... مورد بحث قرار گرفته است. در بحث از پی‌آمدهای فساد، پی‌آمدها در سطوح خرد (فردی)، سازمانی، و کلان ملی و در عرصه‌های اقتصادی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... مورد بحث قرار گرفته است. در بحث از راهبردهای مبارزه با فساد در آموزش عالی نیز 12 راهبرد به تفصیل مورد بحث قرار گرفته که از‌جمله‌ی آن‌ها می‌توان به راهبردها و اقدامات سیاسی، راهبردها و اقدامات قانونی و قضایی، راهبردها و اقدامات بازرسی و نظارتی اشاره کرد.


تعداد صفحات 288/ شابک 9-427-416-964-978 ، ناشر : آگاه / شمارگان 550 نسخه/ قطع: رقعي
نوع جلد: شوميز
زبان: فارسي
سال انتشار: پاییز 1398
نوبت چاپ: اول

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برخط بوک،تاریخ انتشار:---،کد خبر:---،www.barkhatbook.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین