پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۴۶۰۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره وضعیت گران شدن بنزین گفت: جدا از کلیت طرح افزایش قیمت بنزین، باید مجلس در جریان این موضوع قرار می‌گرفت. در دولت گذشته برای آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی 6 ماه بررسی و اطلاع‌رسانی شد، الان جای تاسف است که مجلس می‌گوید از این موضوع خبر ندارم.
شعارسال: محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با گلایه از روند افزایش ناگهانی قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت‌ها در پی افزایش قیمت بنزین گریزناپذیر است، ولی باید مراقب باشیم قیمت‌ها متناسب با تاثیر قیمت بنزین بر سایر اقلام افزایش پیدا کند. اگر نظارت نداشته باشیم، همان‌طور که از قبل می‌دانستیم بنزین دونرخی، امضای طلایی و ایجاد شرایط فسادْ فساد می‌آورد، با مشکل مواجه می‌شویم.
 
محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،  درباره وضعیت گران شدن بنزین گفت: جدا از کلیت طرح افزایش قیمت بنزین، باید مجلس در جریان این موضوع قرار می‌گرفت. در دولت گذشته برای آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی 6 ماه بررسی و اطلاع‌رسانی شد، الان جای تاسف است که مجلس می‌گوید از این موضوع خبر ندارم.
 
رئیس بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد ادامه داد: اصلاً نمی‌گویم که این طرح باید اجرا شود یا نشود، ولی به نظر من در شرایط بهتری می‌شد این کار را انجام داد. ما نباید طی 6 سال افزایش قیمت بنزین را سرکوب کنیم و در حالی که قیمت همه کالاها بالا رفته جلوی افزایش قیمت بنزین را بگیریم، ولی به یکباره بعد از 6 سال قیمت بنزین را تا این حد بدون اطلاع‌رسانی بالا ببریم و اجازه بدهیم این فنر بپرد. قطعاً این اتفاق منجر به شوک می‌شود.
 
بهمنی تاکید کرد: ما باید اجازه دهیم موضوعات به مرور و متناسب با روند تورم خودش قیمتش را پیدا کند. مثل بودجه که 10 سال پیش رهبری تاکید کردند بودجه را از نفت جدا کنید و نفت را در بودجه نبینید، ولی این کار را انجام ندادیم و حالا به فکر این کار افتاده‌ایم که تبعات زیادی دارد.
 
او توضیح داد: اگر این اتفاق می‌افتاد، اکنون مشکلی نداشتیم، ولی امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که نفت را کامل از بودجه جدا کنیم و این کار منجر به شوک اقتصادی و اعمال فشار بر جامعه می‌شود و برای تامین مالی و بودجه آن مجبور می‌شویم دست به چنین اقداماتی بزنیم.
 
بهمنی در پاسخ این سوال که آیا به صورت فرمایشی می‌توانیم جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیریم گفت: افزایش قیمت بنزین روی همه چیز اثر دارد و باید توجه و نظارت داشته باشیم تا حداقل افزایش را پیدا کند. باید بررسی شود که افزایش نرخ بنزین بر شاخص کالاها چقدر اثر دارد و به همان نسبت اجازه دهیم کالاها افزایش قیمت پیدا کنند نه اینکه یک مسافربر به طور نامتعادل قیمت را بالا ببرد.
 
نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس تاکید کرد: اگر بر بازار نظارت نداشته باشیم حتماً مشکل ایجاد می‌کند، همان‌طور که از قبل می‌دانستیم بنزین دونرخی، صف، امضای طلایی و ایجاد شرایط فسادْ فساد می‌آورد. پس باید بستر بروز فساد را از بین ببریم نه اینکه با معلول مبارزه کنیم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به نظرم این کار اشتباه است و سازمان‌های نظارتی باید نظارت لازم و کافی را داشته باشند تا قیمت‌ها بی‌رویه بالا نرود و حد و مرزی برای آن قائل شویم.
 
بهمنی با اشاره به اینکه «در کنار افزایش قیمت بنزین، درآمد مردم افزایشی نداشته است» افزود: آقایان گفتند این کمبود درآمد و کاهش قدرت خرید مردم را به صورت پرداخت یارانه به طبقات متوسط و ضعیف جبران می‌کنیم، پس اگر این بستر آماده نشود نتیجه خوبی ندارد.
 
رئیس بانک مرکزی دولت احمدی نژاد در پایان گفت: اگر طرح صحیح و در زمان مناسب خود اجرا نشود هم مشکل‌زاست و در عین حال اگر یارانه نقدی یک خانواده 2نفره را 103 هزار تومان افزایش می‌دهیم، باید بسنجیم که آیا این رقم متناسب با افزایش قیمت بنزین و کالاهای دیگر است و این اختلاف قیمت را جبران می‌کند یا خیر، فقط در حد یک مسکن موقت است.
 
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اعتماد آنلاین ،تاریخ انتشار:      2  آذر 1398،کدخبر:   361576،www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
0
اینطور که از صحبت کارشناسان امر دریافت میشه گرانی بنزین کار درستی نبوده پس چرا گران شد ؟!!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین