پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
در روزهای باقیمانده تا آغاز ماراتن انتخابات مجلس و در شرایطی که اصولگرایان و اصلاح طلبان در پیچ و خم رسیدن به وحدت هستند، دولتمردان و مدیران نهم و دهم هم بیکار ننشسته اند و برخی از آنها برای رفتن به بهارستان خیز برداشته اند.

شعار سال:در روزهای باقیمانده تا آغاز ماراتن انتخابات مجلس و در شرایطی که اصولگرایان و اصلاح طلبان در پیچ و خم رسیدن به وحدت هستند، دولتمردان و مدیران نهم و دهم هم بیکار ننشسته اند و برخی از آنها برای رفتن به بهارستان خیز برداشته اند.

وزراء و معاونین احمدی نژاد که روزگاری خط قرمز او محسوب می شدند، در سال های اخیر یکی بعد از دیگری راهشان را از احمدی نژاد جدا کردند تا از ترکش های گاه و بیگاه مواضع و رفتارهای جنجالی رئیس دولت سابق و اطرافیانش در امان باشند و بتوانند به حیات سیاسی خود ادامه دهند.

هرچند در این میان هستند افرادی که تعدادشان از انگشتان یک دست هم فراتر نمی رود و همچنان بر عهدشان با احمدی نژاد مانده اند، یا علنا از او حمایت کردند یا در پشت پرده با او مراودات و رفت و آمدهای خود را دارند تا سحر چه زاید باز...

یاران دیروز احمدی نژاد وارد میدان شدند

اما این روزها نام دولتمردان و برخی مدیران احمدی نژاد بازهم بر سر زبان ها افتاده است، چهره هایی که حضورشان در عالم سیاست کمرنگ شده بود اما با نزدیک شدن به آغاز ماراتن انتخابات مجلس بدشان نیامده از پستو بیرون آمده تا شاید مسیرشان به سمت بهارستان بخورد. هرچند در این بین هستند افرادی که از مدت ها قبل برنامه ریزی جدی برای رسیدن به خانه ملت داشته اند و این روزها هم در همان مسیر حرکت می کنند.

چند روز پیش بود که انتشار لیستی از برخی شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، دانشگاهی و رسانه ای با عنوان «لیست مردمی پویش گام دومی دعوت جوانان انقلابی از نیروهای متخصص ولایی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم» منتشر شد. در این لیست عمدتا نام مدیران ارشد و میانی ۶ سال نخست دولت محمود احمدی نژاد و برخی چهره های فرهنگی و رسانه ای اصولگرا به چشم می خورد. نام افرادی همچون احمد وحیدی به عنوان سرلیست، وحید جلیلی، علی باقری، مهدی محمدی، حسین آبنیکی، فواد ایزدی، یاسر جبرائیلی، محمد صادق کوشکی و محمد هادی زاهدی در لیست منتشر شده به چشم می خورد.

اما این اسامی نامبرده تنها دولتمردان دولت احمدی نژاد نیستند که نامشان در میان کاندیداهای احتمالی انتخابات به چشم می خورد. چهره های دیگری نیز از آن دولت، در قالب طیف‌ها، گروه ها و سازوکارهای انتخاباتی در تلاش هستند تا راهی به سوی پارلمان بیایند. برخی در کنار شورای وحدت ایستاده اند و برخی دیگر همراه با پایداری ها شده اند. در این میان نباید برنامه ریزی های پشت پرده احمدی نژاد برای فرستادن تعدادی از یاران غارش به مجلس را نادیده گرفت.

وفادارانِ به احمدی نژاد در تکاپو برای رسیدن به پارلمان

بهاری ها و یاران وفادار مانده به احمدی نژاد، قصد ائتلاف با هیچ کدام از جناح های سیاسی را ندارند و در تلاش هستند برای برخی حوزه های انتخابیه به جز تهران کاندیدا معرفی کنند. به طوری که گفته می شود در برنامه ریزی هایشان برای رای آوری بیشتر روی شهرهای کوچک برنامه ریزی می کنند. در این بین در لیست کاندیداهای احتمالی نام برخی وزرا و معاونان احمدی نژاد دیده می شود. عباس امیری فر، در این رابطه به خبرآنلاین گفته«بدون شک احمدی‌نژادی‌ها در این انتخابات حاضر می‌شوند که این حضور می‌تواند هم در قالب حلقه محدود نزدیکانش باشد و هم در قالب قرار دادن چهره‌های سفید در یک لیست انتخاباتی تحت حمایت احمدی‌نژاد.»

امیری فر در دولت نهم، رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری بود و در دولت دهم نیز به عنوان مشاور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد و بعدها راهش را جدا کرد. او در این گفتگو، غلامحسین الهام را گزینه احمدی نژاد برای ریاست جمهوری می داند اما از مرتضی تمدن، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و علی ذبیحی به عنوان کاندیداهای اصلی احمدی نژاد در انتخابات مجلس یازدهم نام می برد.

مرتضی تمدن، استاندار احمدی نژاد در دولت دهم و همراه او در سال های پرتلاطم بعد از انتخابات 88، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر استیضاح شده اش و علی ذبیحی مشاور احمدی نژاد و یکی از روسای سازمان سازمان تامین اجتماعی افرادی هستند که احتمال حضورشان در این انتخابات پر رنگ تر به نظر می رسد.

با این حال می توان از افراد دیگری نام برد که ظاهرا هنوز به احمدی نژاد و روش و منش او وفادار هستند و می توانند در انتخابات پیش رو از سوی احمدی نژادی ها وارد کارزار شوند.از جمله این افراد، مجتبی ثمره هاشمی است. او یکی از مهره‌های کلیدی محمود احمدی نژاد در دولت نهم بود، اما در دولت دهم با نفوذ بیشتر مشایی در دولت از قدرت او کاسته شد. با این حال ثمره هاشمی حداقل تاکنون به صورت آشکارا علیه رییس جمور سابق موضعی نگرفته است. هرچند مدت هاست که خبری از او نیست اما این احتمال وجود دارد که همچنان با احمدی نژاد مراودات نزدیکی داشته باشد. به خصوص که محمدرضا باهنر اخیرا اعلام کرد که احمدی نژاد را در مراسم ختم پدر ثمره هاشمی دیده است.

سعید حجاریان هم پیش از اینها گفته بود: «در بین اطرافیان احمدی نژد، تنها فردی که می‌تواند از شورای نگهبان اجازه عبور بگیرد، آقای مجتبی ثمره‌هاشمی است و احتمال می‌دهم که این گروه چنین نقشه و برنامه‌ای در سر می‌پرورانند.»

چهره دیگری که می تواند در لیست انتخاباتی احمدی نژاد حضور داشته باشد، سیدحسن موسوی است. او در ماه‌های آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد رییس دفتر او بود و ظاهراحضور فعالی در کنار رییس سابقش دارد. با این حال او نیز از حضور در رسانه‌ها اجتناب می کند.

علی نیکزاد هم کسی است که در کابینه دوم احمدی نژاد حضور داشت. نکته قابل توجه درباره نیکزاد این است که ظاهرا همچنان بر عهد خود با رییس دولت دهم پایبند است چون جزو افرادی بود که بیانیه برائت از احمدی نژادرا امضا نکرد. هرچند احتمال نزدیکی او به احمدی نژاد و بهاری ها همچنان در هاله ای از ابهام است و بیشتر به نظر می رسد همراه با پایداری ها حرکت می کند.

با این وجود محمدرضا باهنر به قدرت گرفتن بهاری ها در مجلس بعدی خوشبین نیست. او معتقد است«افرادی که می خواهند با برخی حرف های احمدی نژاد وارد مجلس شوند قاعدتا ممکن است فقط نذر کرده باشند که وارد مجلس شوند اما اینکه بیایند و وفادار بمانند و فراکسیون قدرتمند تحت فراکسیون احمدی نژاد شکل گیرد، قطعا چنین اتفاقی نمی افتد.»

پایداری ها به دنبالِ احمدی نژاد می روند؟

برخی دیگر از دولتمردان و مدیران احمدی نژادی این روزها در حلقه پایداری ها زیست سیاسی دارند. جبهه ای که از قضا روزگاری بدنه اصلی حامیان احمدی نژاد در مجلس بودند و آنها نیز بعد از خانه نشینی یازده روزه کمی از احمدی نژاد فاصله گرفتند، فاصله ای که آنقدر نیست که به جدایی رسیده باشد، آنچنان که حتی این روزها خصوصا بعد از اظهارات روح الله حسینیان در دفاع از پایگاه رای احمدی نژاد، احتمالاتی درباره پیوند دوباره پایداری ها و احمدی نژادی ها به گوش می رسد.

هرچند محمدرضا باهنر درباره احتمال پیوندِ مجدد پایداری ها و احمدی نژاد، می‌گوید«بعید می دانم این اتفاق بیفتد. پایداری ها الان وضعیتی ندارند که مسئولیت کار مشترک با احمدی‌نژاد را بپذیرند. علاقه ای ندارند و تا جایی که مطلع هستیم ارتباط قوی نیست.»

اما مرتضی طلایی، از فعالان سیاسی اصولگرا نظر دیگری دارد. او در گفتگو احتمال این نزدیکی و پیوند را بعید نمی داند و می گوید:«ممکن است که پایداری به احمدی‌نژاد نزدیک شود، زیرا اخباری داریم که حاکی از این است که آقای احمدی‌نژاد و جریان ایشان دنبال حضور در انتخابات هستند. این اخبار توسط ایشان تاکنون نیز تکذیب نشد. دوستان جبهه پایداری نیز عموما نزدیک به آقای احمدی‌نژاد بوده و هستند.»

طبق گفته او، «پایداری منهای احمدی‌نژاد فاقد موضوعیت است و تنها شامل چند نفر است، پایداری با احمدی‌نژاد معنا پیدا می‌کند.»

از سویی دیگر امیررضا واعظ آشتیانی، چهره اصولگرا معتقد است احمدی نژا خصوصیاتی دارد که نمی‌توان او را مدیریت کرد. او درباره اینکه آیا احتمال دارد احمدی نژاد با پایداری ها به تفاهم برسد، گفته «پایداری ها در یک مقطعی با احمدی نژاد روابط خوبی داشتند ولی در مقطع دیگری سرسختانه مقابله کرد به همین دلیل از نظر او،احمدی نژاد به طور مستقل وارد صحنه انتخابات مجلس می شود.»

اما پایداری ها چه مستقل وارد صحنه شوند چه در همراهی با احمدی نژاد یا حتی شورای وحدت، کاندیداهای اصلی آنها همچنان برخی مدیران دولت سابق هستند و البته در راس همه آنها سعید جلیلی. افرادی که حتی اگر احمدی نژاد به جبهه پایداری نزدیک نشود، بازهم به نوعی بازتولید برخی تفکرات احمدی نژادی در پارلمان خواهند بود.

یکتا و جمنا همراه با شورای وحدت و سنتی های اصولگرا شدند

همزمان با دومین قرار بست‎نشینی احمدی‎نژادی‎ها در امام‎زاده صالح در فروردین ماه 1397 که شخص احمدی نژاد در آن حضور پیدا کرد تا برای آزادی بقایی و مشایی دعا کنند، 43 تن از وزرای هر دو کابینه نهم و دهم در بیانیه‌ای از اقدامات او تبری جستند و او را به زمینه‎چینی برای جولان عوامل فتنه و دشمنان متهم کردند که اکثر این افراد از اعضای جبهه یکتا بودند. هرچند پیش از امضای این بیانیه هم اکثر آنها در مصاحبه ها و نشست های مختلف سعی کرده بودند از احمدی نژاد برائت بجویند و حتی برخی از آنها علیه احمدی نژاد دست به افشاگری زدند.

جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی (یکتا) یک تشکل سیاسی اصولگرایی است که برخی اعضای دو دولت نهم و دهم و برخی نمایندگان حامی احمدی نژاد تشکیل دادند. آنها در زمان تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) که فعالیت خود را برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم آغاز کرد، اعلام کردند که با آن همراهی خواهند کرد. تا جایی که نهایتا قریب به اتفاق وزرا و معاونان محمود احمدی نژاد در نشست های انتخاباتی جمنا حضور داشتند و در حال حاضر هم در شورای وحدت فعالیت می کنند.

برخی از اعضای جبهه یکتا چون زریبافان هم کلید مذاکرات انتخاباتی با سنتی های اصولگرا را از مدت ها پیش زده بودند و تلاش داشتند با نزدیک شدن به تشکل های ریشه دار و باسابقه اصولگرا، خط و ربط خود به اصولگرایی را پررنگ تر از نزدیک بودنشان به دولت سابق نشان دهند.

ظاهرا آنها در این چهار سال تغییر استراتژی داده اند و ترجیح می دهند همچون انتخابات ریاست جمهوری سال 1396، در جمع اکثریت اصولگرایان فعالیت کنند تا گروه اقلیت.

به هرحال باید صبر کرد و دید احمدی نژاد و مردان وفادار مانده یا دور شده از او اینبار چه خوابی برای بازگشت به قدرت دیده اند. آیا پارلمان بعدی مردانی از جمع یاران دیروز و امروز احمدی نژاد را پذیرا خواهد شد؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین،تاریخ انتشار:6آذر1398،کد خبر:1324188،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین