پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۰۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
نشست سران ناتو دیروز در سایه اختلافات بی‌سابقه داخلی بین اعضا در لندن شروع شد. همزمان رسانه‌ها یک سخنرانی از «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس را منتشر کردند که در آن آرزو می‌کند کاش اصلا ناتویی وجود نداشت.

شعار سال : سران کشور‌های عضو ناتو در حالی برای برگزاری جشن هفتادمین سالگرد آن در لندن گردهم آمده اند که مدیر کل سابق آن می گوید اختلافات میان آنها به مرز بی‌سابقه‌ای رسیده و بسیار شدت گرفته است و فضای موجود به نوشته خبرگزاری فرانسه به دلیل شدت این تنش‌ها با جشن فاصله زیادی دارد. نشست ناتو کوتاه خواهد بود و تنها به یک نشست کاری سه ساعته در روز چهارشنبه در هتلی در واتفورد در حومه لندن محدود خواهد بود. اما اختلافات بین سران کشورهای عضو بسیار برای رسانه های بین المللی موضوع نشست لندن را جذاب کرده است. در ماه اکتبر(مهر گذشته) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با حمله به شبه نظامیان کرد در شمال سوریه ناکارآمدی ناتو را عملا نشان داد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرد ناتو دچار مرگ مغزی شده؛ اظهار نظری که خشم بسیاری از جمله مرکل را برانگیخت.
به نوشته خبرگزاری فرانس پرس، جدی‌ترین اختلاف میان امانوئل ماکرون و رجب طیب اردوغان است. دلیل این اختلاف نیز حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه بدون در جریان قرار دادن سایر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی است. مساله دیگری که باعث بروز اختلاف بین سران ناتو است رویکرد ترامپ به این سازمان است. به نوشته فرانس پرس رئیس جمهور آمریکا از زمانی که قدرت را در دست گرفته است در زمان حضور در نشست‌های ناتو تنها یک موضوع برای بحث دارد و آن تقسیم هزینه‌های نظامی و افزایش بودجه دفاعی متحدان اروپایی و کانادا است. سران ناتو امیدوارند توافق برای کاهش مشارکت آمریکا در بودجه عملیاتی پیمان و تلاش‌های مالی صورت گرفته از سوی متحدان برای افزایش هزینه‌های نظامی اوضاع را آرام کنند. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، اطمینان داده تا سال آینده، متحدان غیرآمریکایی هزینه‌های دفاعی خود را در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۱۳۰ میلیارد دلار افزایش خواهند داد؛ اما بسیاری تردید دارند که این میزان کافی باشد و نگران واکنش دوباره دونالد ترامپ هستند.
جرمی کوربین
همزمان یک فیلم ویدئویی نیز منتشر شده که نشان می‌دهد رهبر حزب کارگر انگلیس از حمایت نکردن خود از ناتو سخن می‌گوید. بر اساس گزارش «دیلی میل»، جرمی کوربین در این ویدئو می‌گوید: «من طرفدار ناتو، نیستم. در واقع‌ ای کاش ناتو وجود نداشت. من طرفدار اتحاد‌های نظامی غرب نیستم، آرزو می‌کنم کاش آن‌ها وجود نداشتند». رهبر حزب کارگر انگلیس روز یکشنبه نیز در اولین سخنرانی خود با موضوع سیاست خارجی یادآور شد او می‌خواهد که دولت بعدی انگلیس به ناتو برای کاهش مواضع سختگیرانه خود در قبال روسیه فشار آرود و از اتکا به حمایت آمریکا دست بردارد.
اختلافات تاریخی
«آندرس فو» راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ مسئولیت این سازمان را برعهده داشته نیز آشکارا از «اختلافات عمیق» در میان اعضای این سازمان سخن گفته و تاکید کرده این اختلافات در تاریخ ناتو بی‌سابقه است. راسموسن در گفت‌وگو با رادیو «دینیش» اظهار داشته که: «هرگز پیش از این در تاریخ ناتو با اختلاف سیاسی که اکنون شاهد آن هستیم روبرو نبوده ایم.»
حمله ترامپ به ماکرون
دیروز اولین چراغ جنگ لفظی اعضای ناتو را هم ترامپ روشن کرد و در همان اول کار به اظهارات اخیر ماکرون که گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده، واکنش نشان داد. وی تأکید کرد که هیچ کس‌ به اندازه فرانسه به ناتو نیاز ندارد و آمریکا کشوری است که «کمترین منفعت» را از ناتو می‌برد. رئیس‌جمهور آمریکا این را هم گفت که شاهد فاصله گرفتن فرانسه از ائتلاف ناتو است و توضیح داد: «من رابطه خوبی با ماکرون دارم اما برخی اوقات، حرف‌هایی را که نباید، می‌زند». به گفته ترامپ مسئله‌ای که مانع همکاری مؤثر میان اعضای ناتو می‌شود، فقدان «تقسیم مسئولیت» کافی شرکای اروپایی ناتو است. ترامپ ضمن انتقاد از عدم مسئولیت‌پذیری کشورهای اروپایی عضو ناتو گفت: «اتحادیه اروپا در خصوص تجارت، رفتار بسیار بسیار غیرمنصفانه‌ای با آمریکا دارد. اینکه در ناتو و در تجارت از ما سوء‌استفاده کنند درست نیست و ما اجازه این کار را نمی‌دهیم».

 

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه کیهان ، تاریخ انتشار 12 آذر 98 ، کد خبر :  176323 ، kayhan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
0
ناتو با این فرمون پیش بره به کلی از بین میره و این شروعی بر پایان ابرقدرتی آمریکاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین