پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۳۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
پس از پیگیری های جدی استاندار و همچنین گزارش های پیگیرانه روزنامه «خراسان رضوی» در خصوص کشف رود، دولت سرانجام برای سامان دهی رودخانه کشف رود ردیف و اعتبار 25 میلیارد تومانی در نظر گرفت.

شعارسال:  پس از پیگیری های جدی استاندار و همچنین گزارش های پیگیرانه روزنامه «خراسان رضوی» در خصوص کشف رود، دولت سرانجام برای سامان دهی رودخانه کشف رود ردیف و اعتبار 25 میلیارد تومانی در نظر گرفت. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ضمن اعلام این خبر، در خصوص پیگیری‌های انجام‌شده برای گنجاندن ردیف اعتباری اختصاصی در لایحه بودجه 99 به منظور سامان دهی کشف رود، به «خراسان رضوی» می گوید: با توجه به وضعیت اسفناک حاشیه رودخانه کشف رود، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیگیری‌های زیادی را به منظور گنجاندن ردیف خاص برای سامان دهی کشف رود در لایحه بودجه انجام دادند. رضا جمشیدی تصریح می کند: بنده به‌صورت جدی در سازمان برنامه‌وبودجه پیگیری های زیادی داشتم تا این که نهایتاً دولت با این موضوع موافقت کرد و در جدول شماره 9 مربوط به ‌ردیف‌های متفرقه دولت، جزء 58، طرح «سامان دهی رودخانه کشف رود» صاحب اعتبار عمرانی 25 میلیارد تومانی شد. وی می افزاید: اهمیت این موضوع ازآن‌ جهت است که تاکنون سامان دهی کشف رود در قانون بودجه دارای ردیف خاصی نبوده است که بتوان آن را پیگیری و مطالبه کرد و این فرصت امسال در لایحه بودجه 99 برای استان فراهم‌شده است که امیدواریم هرچه زودتر وضعیت حاشیه رودخانه کشف رود به حالت نرمال و مطلوب برسد.

گزارشی که کشف رود را از ذیل به صدر آورد

سوم مهرماه امسال روزنامه «خراسان رضوی»، در گزارشی با عنوان «دو دهه کشت مرگ در کشف رود» به ابعاد وقوع فاجعه زیست محیطی و انسانی در این رودخانه تاریخی پرداخت و موضوع کشف رود را که مدت ها از دستور کار مسئولان استان خارج شده بود، از ذیل اولویت ها به صدر آورد. بعد از انتشار این گزارش علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، به معاون هماهنگی امور عمرانی خود دستور داد در اسرع وقت، جلسه کارگروه ویژه سامان دهی کشف رود را به ریاست استاندار و با حضور نمایندگان آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و خبرنگار روزنامه خراسان تشکیل دهد.این شروع پیگیری های جدی استاندار برای رفع مشکلات و معضلات کشف رود، پس از گزارش خراسان بود. این گزارش البته واکنش های دیگری را هم به دنبال داشت، از جمله ورود قاطع دستگاه قضایی که در روز یازدهم مهر اجرایی شد و بلافاصله بعد از دستور استاندار برای تشکیل جلسه کارگروه ویژه، بهشتی دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان نیز دستور داد کار جمع آوری  موتورپمپ هایی که در حاشیه کشف رود اقدام به پمپاژ فاضلاب به درون زمین های کشاورزی می کنند، آغاز شود و این کار هم انجام شد و در فاصله کمتر از دو روز یعنی 14 مهرماه امسال، بر اساس دستور استاندار، جلسه کارگروه ویژه با  حضور همه نمایندگان برگزار شد و در آن جلسه نمایندگان آب منطقه ای، آب و فاضلاب، شهرداری، محیط زیست و دبیر کارگروه نجات کشف رود به ارائه گزارش درباره  اقدامات انجام شده پرداختند. ابعاد این فاجعه به حدی بود که استاندار سامان دهی کشف رود را به بودجه دولتی گره نزد و در همان جلسه، بعد از شنیدن نظرات نمایندگان کارگروه وِیژه کشف رود، خطاب به همه اعضای آن اعلام کرد یک فرماندهی واحد برای کشف رود تشکیل شود تا این که در 18 آبان ماه کارگروه سامان دهی کشف رود دوباره تشکیل جلسه داد و شهرداری مشهد به عنوان فرماندهی واحد سامان دهی کشف رود انتخاب شد که خبر خوشی بود برای پایان روزهای سیاه کشف رود. اختصاص 200 میلیارد تومان برای سامان دهی کشف رود از سوی شهرداری مشهد نیز گام جدی شهرداری برای شروع عملیات سامان دهی بود که محمدرضا کلایی از اختصاص آن برای شروع کار خبر داد. سرانجام 29 آبان امسال نیز مراسم آغاز عملیات اجرایی سامان دهی و احیای کشف رود با مدیریت واحد شهرداری برگزار و رسما اقدامات اجرایی احیای رودخانه تاریخی کشف رود و رفع مشکلات و معضلاتی که از آن یک فاجعه زیست محیطی ساخته بود، آغاز شد. این دومین بار بود که طرحی برای نجات و احیای کشف رود کلید می خورد؛ پیش از این در سال 93 طرحی با مدیریت آب منطقه ای آغاز شد که هرچند توفیقاتی داشت اما نتوانست به نتیجه نهایی و کاهش معضلات و مشکلات جدی این منطقه بینجامد، این بار اما پس از پیگیری های روزنامه «خراسان رضوی»، موضوع کشف رود دوباره در صدر اولویت های کاری مدیریت عالی استان قرار گرفت. انتخاب شهرداری مشهد به عنوان مدیر واحد سامان‌دهی کشف رود این امید را داد که این بار طرح منسجم تری برای نجات کشف رود کلید بخورد و امید می رود با اقدامات و پیگیری استانداری و همراهی دستگاه های اجرایی، جذب بودجه های ملی و تلاش شهرداری، این بار طرح نجات کشف رود به نتیجه نهایی خود برسد و شر فاجعه زیست محیطی در کشف رود از سر مردم مشهد کم شود.

از بودجه 160 میلیاردی تا ردیف اختصاصی

بودجه کشف رود نیز یکی از موضوعات پیگیرانه روزنامه «خراسان رضوی» طی این سال ها بوده است. بر اساس گزارش هایی که همه اعضای کارگروه ارائه می کردند، همواره نبود بودجه و اعتبارات مورد نیاز یکی از دلایل کندی روند سامان دهی کشف رود اعلام می شد. البته 160 میلیارد تومان برای سامان دهی کشف رود در سفر اول ریاست جمهوری مصوب شده بود که بعد از گذشت پنج سال از این مصوبه تنها 14 میلیارد تومان آن پرداخت شد. روزنامه خراسان پیگیری احیای این بودجه را همواره در دستور کار خود داشت و بعد از این اتفاقات  در 29 مهرماه در گزارشی با عنوان «عزم رزم حسینی برای احیای بودجه کشف رود» از پیگیری استاندار برای اختصاص اعتبار سامان دهی کشف رود نوشت. جمشیدی در آن گزارش اعلام کرد «نامه ای با امضای استاندار برای پیگیری بودجه کشف رود تنظیم شده و احتمالا حضوری یا تلفنی نیز پیگیر موضوع خواهیم شد.» حال هرچند تا رسیدن به بودجه 160 میلیاردی مصوب سفر ریاست جمهوری برای سامان دهی کشف رود فاصله بسیار است اما همین که ردیفی اختصاصی برای سامان دهی آن در لایحه بودجه دیده شده، نوید فصل تازه ای را در سامان دهی و رفع مشکلات این فاجعه زیست محیطی مشهد می دهد.

اگرچه شهردار مشهد اعلام کرده که «برای تامین مالی روی دولت زیاد حساب باز نمی کنیم » اما این را هم گفته که برای تامین مالی سامان دهی کشف رود الگویی را ارائه کردیم که این الگو بر اساس بدهی های مالی که تراز مثبت دارند، ارزیابی شده است، همچنین باید یک الگوی اقتصادی برای کشف رود  طراحی شود.

  

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت روزنامه خراسان  ،تاریخ انتشار:   19  آذر 1398،کدخبر:  20263 ،www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
0
0
اهمیت این موضوع ازآن‌ جهت است که تاکنون سامان دهی کشف رود در قانون بودجه دارای ردیف خاصی نبوده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین