پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
در حالی که رشد روزافزون جمعیت و افزایش تعداد خودروها در کنار معابر و خیابان‌های کم عرض و شبکه حمل و نقل قدیمی، سال‌هاست کلانشهر تاریخی کرمان را با معضلی پایدار به‌عنوان ترافیک سنگین درگیر کرده است،
شعارسال: روند کندعملیات احداث طرح زیرگذر میدان آزادی و چند تقاطع غیر هم‌سطح دیگر که از سال گذشته شروع شده، مشکلات زیادی را برای عبور و مرور مردم و کسبه به وجود آورده است.

میدان آزادی کرمان مهم‌ترین و شلوغ‌ترین میدان این شهر و شریان اصلی عبور و مرور خودروها برای رسیدن به خیابان‌های اصلی شهر کرمان است؛ میدانی با هویتی تاریخی که بسیاری آن را نماد شهر کرمان می‌نامیدند. میدان آزادی برای مردم کرمان فقط یک میدان نیست، بلکه در کنار بازار تاریخی کرمان، قطب اصلی اقتصاد با مغازه‌ها و پاساژهای بزرگ و مجتمع‌های پزشکی است. افزایش روزافزون تعداد خودروها و ساخت مراکز تجاری و پزشکی متعدد در اطراف این میدان و خیابان‌های آن باعث شد که مسئولان شهری کرمان به فکر چاره‌ای اساسی برای رفع ترافیک آن باشند که سرانجام احداث طرح زیرگذر در این میدان با هزینه‌ای بالا توسط کارشناسان پیشنهاد شد و در دستور کار قرار گرفت و با عقد قرار داد مشارکت، از مرداد سال گذشته شروع شد. کمی بعد نیز طرح‌های دیگری همچون احداث تقاطع‌های غیرهم‌سطح در چهارراه ولیعصر، تقاطع ابوذر، تقاطع بلوار هوانیروز و تقاطع غیر هم‌سطح شهید بادپا آغاز شد تا امید‌ها برای باز شدن بخش زیادی از گره ترافیک شهر کرمان تازه شود.

* کندی پیشرفت وروزهای سوت و کور میدان آزادی

با این حال امیدها به بهره‌برداری سریع از این طرح در حال کمرنگ شدن است، چراکه ظاهرا طرح به مشکلات همیشگی تامین مالی برخورد کرده و کندشده و از سوی دیگر همین کندی باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای کسبه اطراف میدان آزادی و خیابان‌های اطراف آن شده و نمادشهر کرمان را با چالش مواجه کرده است.

درواقع، روند کند احداث طرح زیرگذر میدان آزادی و بستن مسیرهای منتهی به این میدان و هدایت خودروها به مسیرهای فرعی و حتی کوچه‌های نزدیک این میدان باعث بروز مشکلاتی برای مردم و کسبه اطراف این میدان و ایجاد ترافیک سنگین در این مسیرها شده و وعده‌های شهرداری برای بخشیدن عوارض شهری و تقسیط مالیات نیز نتوانسته کسبه منطقه را راضی کند.

به‌این ترتیب میدانی که همواره جمعیت در اطراف آن موج می‌زد و مغازه‌های اطراف آن مملو از مشتری بود، اکنون در حصار ورقه‌های فلزی است و عابران مجبورند از راه‌های باریکی که در نظر گرفته شده، عبور و مرور کنند. کسبه میدان آزادی نیز آنها که توانسته‌اند، مغازه‌شان را تخلیه کرده‌اند و آنها که از روی ناچاری مانده‌اند، به بخشیدن عوارض شهری و امید به اتمام هر چه زودتر طرح و آزاد شدن میدان آزادی دل بسته‌اند.

* مسائل مالی را حل کنید

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار با اشاره به پیشرفت فیزیکی 35 تا 40 درصدی اجرای طرح زیرگذر میدان آزادی می‌گوید: در صورت حل مسائل مالی، روند اجرای این طرح تسریع می‌شود.

سردار عبادالله عبداللهی، با بیان این‌که میدان آزادی محلی برای کسب و کار مردم است که در حال حاضر بخش‌های زیادی از آن به منظور اجرای طرح، تخریب شده که باید در اسرع وقت به پایان برسد، می‌افزاید: هرچند طرح میدان آزادی از برنامه زمانبندی جلوتر است اما تاکید داریم که این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا شود.

* بهره‌برداری از طرح در 22 بهمن؟

از سوی دیگر، در حالی که تابلوی روزشمار طرح میدان آزادی عدد 420 روز را تا اتمام آن نشان می‌دهد، معاون عمرانی استاندار کرمان از بهره‌برداری این طرح در 22 بهمن سال جاری خبر می‌دهد. ابوالقاسم سیف‌اللهی، با بیان این‌که به‌رغم مشکلات اقتصادی و مالی، روند احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح کرمان بسرعت در حال انجام است، می‌گوید: پل چهارراه ولیعصر و زیرگذر میدان آزادی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و پل‌های ابوذر و شهید بادپا حداکثر تا اردیبهشت سال آینده و پل بلوار هوانیروز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

* طرح جدیدی را شروع نکنید

در شرایطی که روند احداث تقاطع‌های غیرهم‌سطح در شهر کرمان، به دلیل مشکلات مالی از سرعت چندانی برخوردار نیست، برخی از مسئولان شهری کرمان، در صدد اجرای عملیات احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح چهارراه طهماسب آباد، چهارراه شرف‌آباد و چهارراه امیرکبیر هستند که با مخالفت برخی اعضای شورای شهر کرمان مواجه شد. علی‌اکبر مشرفی، رئیس شورای شهر کرمان که مخالف شروع طرح‌های جدید بدون تامین منابع مالی است، می‌گوید: با توجه به مشکلات مالی شهرداری کرمان، منطقی است که ابتدا طرح‌های کنونی به اتمام برسد و سپس کار‌های جدید شروع شود‌. وی می‌افزاید: با درنظر گرفتن برنامه زمانبندی دو ساله، طرح میدان آزادی از برنامه جلوست، اما روند پیشرفت آن نسبت به اتمام در 22 بهمن سال جاری قابل قبول نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جام جم صفحه 15، تاریخ انتشار: یکشنبه 17 مرداد 1395 ، شماره: - .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین