پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۰
معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه‌های سازمان بیمه سلامت ایرانیان از سال ۹۰ تا ۹۸ از حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و حدود ۱۰ برابر شده است.

شعارسال: ایروان مسعودی اصل روز شنبه در مراسم هفته پژوهش در سازمان بیمه سلامت افزود: طی هشت سال گذشته هزینه های بیمه سلامت حدود هزار درصد بیشتر شده است. در این مدت چند اتفاق افتاده که موجب این افزایش هزینه شده که مهمترین آن اجرای طرح تحول سلامت است. اجرای این طرح هم موجب افزایش میزان خدمات و هم هزینه هر خدمت شده و البته بیمه شدن رایگان حدود ۱۰ میلیون نفر بدون تامین اعتبارات لازم نیز در این زمینه موثر بوده است. اکنون به این نتیجه رسیده اند که با اجرای آزمون وسع این مساله را حل کنند.

وی گفت: به طور متوسط افزایش هر یک میلیون نفر بیمه شده حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و بیمه شدن ۱۰ میلیون نفر بیش از پنج هزار میلیارد تومان به هزینه های سازمان بیمه سلامت اضافه کرد در حالیکه که این میزان اعتبار تامین نشده بود و همین امر موجب کسری بودجه شدید سازمان بیمه سلامت شد.

بیمه ها جایگاه واقعی خود را از دست داده اند

معاون مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: به نظر می رسد این سازمان موفق نبوده زیرا در تمام این سالها سازمان های بیمه گر فقط انتقال دهنده پول از سازمان برنامه و بودجه و حق بیمه های پرداختی مردم به مراکز درمانی و خدمات سلامت بوده اند و مشخص است که در کشور بیمه های کارآمدی نداریم. وزارت بهداشت نیز با وارد کردن سازمان بیمه سلامت به مجموعه خود ضرر کرده است.

وی گفت: در سالهای گذشته بیمه ها در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته اند و از کارکرد اصلی خود که ارتقای سطح سلامت مردم است غفلت کرده اند. سلامت محور نیستند و نتوانسته اند جلوی هزینه های القایی و غیر ضروری را بگیرند و از داده های خود برای ارتقای خدمات پیشگیرانه استفاده نکرده اند در حالی که در سیاست های کلان سلامت و قانون برنامه ششم به این موضوع توجه شده است.

مسعود اصل افزود: خدمات بیمه سلامت طبقه بندی نشده است. تضادی که وجود دارد این است باید بین منافع ارائه کنندگان خدمت و منافع مردم تعادلی ایجاد شود و این وظیفه بیمه به عنوان وکیل بیمه شدگان است. برای تحقق این هدف باید پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و حذف رابطه پزشک و بیمار انجام می شد و زیرساخت آن نیز پرونده الکترونیک سلامت است که هنوز در کشور به طور کامل و شفاف اجرا نشده است.

وی گفت: اگر سازمانهای بیمه نتوانند از این ابزار و داده ها استفاده کنند فقط به سازمانهایی برای پرداخت صورتحساب بیمارستانها و مرکز درمانی و دارویی تبدیل می شوند و نمی توانند نقش خود را در برقراری عدالت در سلامت که کانون اصلی تحقق آن هستند ایفا کنند.

سال آینده سخت ترین سال بیمه سلامت خواهد بود 

معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر می خواهیم در کشور ادعای برقراری عدالت کنیم باید بیمه های سلامت کارآمد داشته باشیم با سازمان هایی که با بدهی های انباشته مواجه هستند نمی توان به این هدف رسید به خصوص اینکه از اکنون مشخص است که سال آینده دولت با حدود 200 هزار میلیارد تومان کسری مواجه است و سال آینده سخت ترین سال بیمه سلامت  خواهد بود.

مسعودی اصل افزود: باید سطح آگاهی مردم را از خدمات بیمه بالا ببریم و این طور نباشد که مردم فقط زمانی که به خدمات بیمه نیاز دارند به بیمه مراجعه کند. باید هر خانه به یک پایگاه سلامت شود و در این مسیر باید به نقش پژوهشگران بیشتر توجه کنیم. سیاستگذاران و مدیران کشور باید به پژوهشگران اعتماد کنند اما گاهی می بینیم وقتی که نتیجه یک پژوهش مورد نظر مسئولان نیست، پژوهشگر توبیخ می شود.

نظام بیمه ای کشور به روز شود

وی گفت: باید نظام بیمه ای کشور بر اساس واقعیت ها و فناوری های روز دنیا به روزرسانی شود و مساله بار بیماری ها، فناوری های نوین در خدمات بیمه ها لحاظ شود. مردم نیز باید با توجه به میزان ریسک بیماری هایی که دارند حق بیمه پرداخت کنند و از حرکت های پوپولیستی و عوامفریبانه در حوزه بیمه باید خودداری کرد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23آذر1398 ، کدخبر: 83593589: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
بیمه سلامت با این همه هزینه پرت که برای خودش ایجاد کرده تا الان از بین نرفته خیلیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین