پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۴۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
بازنشستگی پزشکان از انجام فعالیت‌های پزشکی و درمان، موضوعی است که در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی را به خود اختصاص داده است. برخی کشورها برای فعالیت پزشکی محدودیت سنی گذاشته‌اند و برخی هم به صورت دوره‌ای از پزشکان شاغل در شرایط ویژه آزمون‌های مهارتی جهت ارزیابی توان جسمی و روانی آنها می‌گیرند.

شعار سال:بازنشستگی پزشکان از انجام فعالیت‌های پزشکی و درمان، موضوعی است که در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی را به خود اختصاص داده است. برخی کشورها برای فعالیت پزشکی محدودیت سنی گذاشته‌اند و برخی هم به صورت دوره‌ای از پزشکان شاغل در شرایط ویژه آزمون‌های مهارتی جهت ارزیابی توان جسمی و روانی آنها می‌گیرند. حال سوال این است که پزشکان ایرانی چند سالگی بازنشسته می‌شوند و چه قوانینی در کشورمان در این حوزه وجود دارد؟

طبق ماده ۳۴ آیین‌نامه اداری و استخدامی کارمندان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، داشتن سلامت جسمانی و روانی، یکی از شرایط به‌کارگیری نیروهاست، اما باید پرسید آیا این قاعده کلی برای پزشکان هم صدق می‌کند؟، پزشکان در کشور تا چه سنی می‌توانند به فعالیت پزشکی ادامه دهند؟، آیا پزشکان مُسن می‌توانند ویزیت و اقدامات سرپایی را انجام دهند یا خیر و تکلیف آنها برای انجام اعمال جراحی‌ چیست و اصلا چه ضابطه‌ای برای تشخیص توانایی جسمی و روانی پزشکان در کشور وجود دارد؟.

دکتر ایرج حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت، درباره قوانین مربوط به زمان بازنشستگی پزشکان، گفت: در گذشته در برخی کشورها، برای اشتغال پزشکان به فعالیت پزشکی محدودیت سن وجود داشت و پزشک بعد از سنین ۷۰ تا ۷۵ از فعالیت پزشکی بازنشسته می‌شود، اما در حال حاضر با توجه به افزایش امید به زندگی و با توجه به اینکه افراد مسن می‌توانند فعالیت‌های خوب و مناسب داشته باشند و ارائه خدمت کنند، عمدتا بررسی‌ها از نظر توان فیزیکی پزشک در انجام کار انجام می‌شود.

پزشکان چند سالگی

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به بازنشستگی پزشکان از فعالیت پزشکی در کشورهای مختلف متفاوت است، افزود: در برخی کشورها با خوداظهاری و خود ارزیابی این اقدام انجام می‌شود. به‌طوری که وقتی خود پزشک به این نتیجه رسید که دیگر نمی‌تواند کار کند، اعلام کرده و از فعالیت پزشکی کناره‌گیری می‌کند،‌اما اگر خلاف اظهاراتش ثابت شود، وضعیتش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. این در حالی است که در برخی کشورهای دنیا هم تست‌ها و آزمون‌های دوره‌ای از پزشکان گرفته می‌شود. این آزمون‌ها هم از نظر مهارت‌های فنی پزشک را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و هم توان جسمی و روانی پزشک را می‌سنجد. در عین حال آزمون‌های مربوط به بررسی توان جسمی و روانی پزشک، در شرایط استرس‌زا انجام می‌گیرد.

حریرچی ادامه داد: بنابراین در کشورهای مختلف این بررسی‌ها و آزمون‌ها وجود داشته است. در برخی کشورها این اقدامات به صورت عمومی انجام می‌گیرد و در برخی کشورها هم از سوی انجمن‌های تخصصی، سازمان‌های نظام پزشکی و یا مراجع دولتی انجام می‌شود. البته معمولا پزشکی که از نظر توان جسمی یا روانی دچار مشکل می‌شود، به صورت خوداظهاری مراجعه و اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه در کشور ما چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی که مسئول صدور پروانه‌های پزشکی است باید در این زمینه اقدام کند که البته در زمانی بحث‌هایی درباره بازنشستگی پزشکان از سوی این سازمان مطرح بود. باید توجه کرد که در کشور ما محدودیتی برای مدت زمان فعالیت پزشکی پزشکان وجود ندارد و افراد عمدتا با خودارزیابی این اقدام را انجام می‌دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:26آذر1398،کد خبر: 98092518953،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
والا بعضی هاشون اصلا بی خیال کار نمیشن
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
در برخی موارد دیده شده طرف شاگرد ابوعلی سینا بوده هنوز زنده است داره طبابت میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین