پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۵۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه افزایش ظرفیت پزشکی موجب شکستن انحصار متخصصان می‌شود، گفت: اگر ادعا کرده‌ام که پزشکان ۳۴ برابر معلمان حقوق دریافت می‌کنند باز هم رقم کمی اعلام کرده‌ام.

شعارسال: عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه افزایش ظرفیت پزشکی موجب شکستن انحصار متخصصان می‌شود، گفت: اگر ادعا کرده‌ام که پزشکان ۳۴ برابر معلمان حقوق دریافت می‌کنند باز هم رقم کمی اعلام کرده‌ام.

 سید مجید حسینی در نشستی با عنوان «افزایش ظرفیت، تهدید سلامت یا نه به انحصار پزشکی» در دانشکده علوم پزشکی مشهد درباره "مافیای پزشکی" اظهار کرد: هرگاه مراکز ثروت به مدد آن ثروت، مراکز قدرت را در اختیار گیرند، مافیا نامیده می‌شوند؛ به عبارت دیگر سیستم مافیایی یعنی سیستمی که در آن ابتدا ثروت به دست می‌آورد، به مدد آن ثروت مراکز قدرت را به دست آورده و در انتها دوباره با آن مراکز قدرت به ثروت دست پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: همانطور که در کشور با مافیای آموزش روبه‌رو می‌شویم، با مافیای پزشکی نیز روبه‌رو هستیم؛ مافیای پزشکی به آن معناست که تمام مراکز تصمیم‌گیر در حوزه درمان، آموزش پزشکی و... در اختیار 4 هزار پزشک قرار می‌گیرند؛ افرادی که به مدد جمع‌آوری ثروت، توانسته‌اند لایه نازکی از منابع ثروت و قدرت را برای خود ایجاد کنند، کمیسیون پزشکی مجلس را بگیرند و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بخشی از قوه قضائیه، بخشی از سازمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را در اختیار داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: مهم‌ترین ویژگی چنین افرادی در این سیاست‌گذاری، مهم بودن منافع شخصی در تصمیم‌گیری‌های آنان است؛ به عنوان مثال طبق آمار در کدام زمینه تخصص پزشکی کمترین حجم تخصص را داشته‌ایم؟ مشخصا در هر زمینه‌ای که وزیر داشته‌ایم و در هر زمینه‌ای که وزیر متخصص بوده، کمترین تخصص را داشته‌ایم.

سه برابر شدن تعرفه بیمارستان‌های خصوصی

حسینی بیان کرد: در هر بخشی که نظام تعرفه‌گذاری در اختیار نظام پزشکی قرار گرفته، نفع تامین شده است. در این زمینه می‌توان به سه برابر شدن تعرفه بیمارستان‌های خصوصی در طی دو سال اشاره کرد. محورهای اصلی تامین منافع مافیای پزشکی و علت ایجاد نابرابری‌ها در نظام پزشکی کشور شامل طرح تحول سلامت بوده، طرحی که توسط معروف‌ترین پزشکان کشور از جناح چپ و راست به سبب وجه اشتراک همه آنان یعنی تخصص آنان در پزشکی ایجاد شده است.

افزایش 250 درصدی تعرفه پزشکان در طرح تحول سلامت!

وی افزود: از نتایج طرح تحول سلامت می‌توان به 2.5 برابر شدن تعرفه پزشکان و افزایش 250 درصدی آن اشاره کرد، این افزایش تعرفه در حالی است که هزینه‌هایی که قرار بود کاهش پیدا کند و پوشش مردمی بیشتر شود، از زیر 20هزار میلیارد تومانی که قبل از اجرای این طرح توسط مردم پرداخت شده بود، به 42 هزار میلیارد تومان رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: در لیست ارزش‌های نسبی، ارزش‌های نسبی چشم بیش از دیگر موارد افزایش پیدا کرده است؛ ارزش‌های نسبی در حوزه چشم با ورود تکنولوژی باید بسیار کاهش پیدا کند؛ به طور مثال عمل آب مروارید چشم در گذشته عمل سختی بوده در حالی که امروز در زمانی حدود یک ربع با دستگاه‌ها و تجهیزات انجام می‌شود. طبیعتا منافعی پشت این سازمان وجود دارد چراکه در هیچ یک از نظام‌های سلامت پیشرفته دنیا، پزشکان مسئولیت وزارت بهداشت یا سازمان تصمیم‌گیری اقتصاد سلامت را بر عهده ندارند.

حسینی خاطرنشان کرد: مافیای پزشکی باعث شد تا طرح تحول سلامت 145هزار میلیارد تومان هزینه درمانی را در کشور تولید کرده و بخش مهمی از آن را به همان لایه نازک پزشکی تزریق کند؛ یعنی لایه‌ای که ما از آنان به پزشکان متخصص مشهور نام می‌بریم؛ افزایش تعرفه بیمارستان‌های تخصصی از دیگر نتایج اجرای این طرح بود در حالی که قرار بود با اجرای این طرح، پزشکان به بیمارستان‌های دولتی بروند.

رانت تولید‌کنندگان دارو در سازمان غذا و دارو

وی ادامه داد: همزمان با افزایش تعرفه‌ها، متوجه افزایش تعرفه بیمارستان‌های خصوصی نیز شدیم؛ به عبارت دیگر همان فاصله میان بیمارستان تخصصی و دولتی ادامه خواهد داشت. سومین نتیجه این طرح در سازمان غذا و دارو قابل مشاهده است. همواره سازمان دارو در اختیار کسانی بوده که یا در گذشته شرکت دارویی داشته‌اند و یا در آینده شرکت دارویی خواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: در مراجع قضایی کشور که قرار است به خطاهای پزشکی رسیدگی شود نیز همین مسائل وجود داشته و خواهد داشت؛ در سال گذشته پزشکان ایران 45 هزار میلیارد تومان حقوق دریافت کرده‌اند اما مهم این است که این مبلغ میان چند نفر تقسیم شده است؟ این میانگین درآمد 27 میلیون تومانی چگونه بین پزشکان توزیع شده و چرا هیچ‌کدام از مراکز تصمیم‌گیری کشور نمی‌پذیرند که برای پزشکان متخصص سقف پرکیس(حقوق اضافه کار) در نظر گرفته شود؟

حسینی بیان کرد: دلیل تعیین نکردن سقف پرکیس (حقوق اضافه کار) برای پزشکان متخصص، مافیای پزشکی و ایجاد یک سازمان قدرت توسط پزشکان بوده است. چه کسی با گذاشتن کارت‌خوان مخالفت دارد؟ شخصی که تمایل ندارد درآمدش شفاف شود؛ طبیعتا یک پزشک عمومی با حقوق 5 تا 7 میلیون تومان در ماه مشکلی با شفاف‌سازی نخواهد داشت، در مقابل شخصی که از انتقال بیماران بیمارستان دولتی در ماه 2 میلیارد تومان درآمد دارد، قطعا تمایلی به شفاف‌سازی درآمد خود ندارد.

دو برابر شدن ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی در رشته‌های پزشکی!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی اظهار کرد: دو سه روز پیش معاون بهداشت دو برابر شدن ظرفیت دانشجویان خارج از کشور را اعلام کرد یعنی فقط ظرفیت مردم ایران و مناطق محروم اجازه افزایش ندارند؟ با وجود استدلال‌هایی مبنی بر نبود زیرساخت و کمبود ظرفیت چرا افراد خارجی با پرداخت هزینه می‌توانند به راحتی در افزایش ظرفیت تحصیل کنند؟

مخالفت‌ها با افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی غیر‌منطقی است

حسینی خاطرنشان کرد: تعداد کل پزشکانی که با لایحه افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی به این عرصه وارد می‌شدند، تنها 500 پزشک بود؛ این حجم از مخالفت، نامه زدن، اعتراض و... تنها برای 500 پزشک بسیار غیر‌منطقی است. من به عنوان یک متخصص اقتصاد سیاسی مبارزه با رانت را آموزش دیده‌ام اما چرا دست روی شکستن انحصار می‌گذارم؟ زیرا نظام ارجاع، اجرا نمی‌شود حتی تامین اجتماعی نسخه الکترونیک را اجرا می‌کند اما وزارت بهداشت آن را اجرا نکرده است.

پزشکان متخصص، 4 شغل دارند

وی ادامه داد: یکی از دلایل دیگر من برای شکستن انحصار، اجرا نشدن گایدلاین (راهنماهای استاندارد درمان یا شیوه‌های بالینی برخورد با بیمار) بوده است. یک پزشک متخصص در بیمارستان دولتی یا دانشگاه حاضر نمی‌شود. هیچ یک از پزشکان متخصص در کشور کمتر از 4شغل نداشته و نخواهند داشت؛ بیمارستان خصوصی، بیمارستان دولتی، مطب و آموزش در دانشگاه! طبق قانون یک پزشک متخصص حداکثر می‌تواند آموزش داشته و در دانشگاه دولتی نیز فعالیت داشته باشد که این نیز منصفانه نیست چراکه طبیعتا باید آموزش از درمان جدا باشد.

حسینی بیان کرد: پزشکان متخصص رفتارپذیر نیستند؛ یعنی حاضر نیستند که زیر بار رفتار بروند؛ در صورتی‌که انحصار پزشکی شکسته نشود، پزشک متخصص رفتار‌پذیر نخواهد شد، گایدلاین (راهنماهای استاندارد درمان یا شیوه‌های بالینی برخورد با بیمار) را اجرا نمی‌کند و در دانشگاه یا بیمارستان دولتی حضور نمی‌یابد.

به ازای هر رزیدنت 2.5 استاد داریم

وی افزود: طبق آمار حجم هیئت علمی کشور در علوم پزشکی 19 درصده است. با کدام استاندارد جهانی به ازای هر رزیدنت، 2.5 استاد وجود دارد که تمامی وظایف خود را برگردن همان رزیدنت‌ها قرار داده باشد؟ چرا رزیدنت‌ها نباید افزایش پیدا کنند؟

بحران کمبود متخصص زنان، چشم و اطفال در کشور

حسینی خاطرنشان کرد: در شهر تربت جام با 110 هزار نفر جمعیت تنها یک پزشک متخصص زنان وجود دارد؛ آیا متخصص زنان دیگری حاضر است با 17 میلیون درآمد در ماه به تربت جام برود؟ خیر زیرا در مشهد حداقل در ماه 50 میلیون تومان درآمد خواهد داشت. در کشور با بحران متخصص زنان، چشم و اطفال رو به‌رو هستیم و در بسیاری از شهرها اصولا چنین متخصص‌هایی را نداریم.

افزایش ظرفیت پزشکی، پزشکان را رفتارپذیر می‌کند

وی در بخش پرسش و پاسخ این نشست و در پاسخ به پزشکی که ارتباط نداشتن سرنوشت پزشکان با دیگر اقشار جامعه را مطرح کرد، گفت: جامعه نیز یک مفهوم سرنوشتی است و نمی‌توان گفت که زیاد بودن درآمد پزشکان ارتباطی به کمبود حقوق دیگر اقشار ندارد؛ بنده با خصوصی‌سازی پزشکی مخالف و با افزایش ظرفیت دولتی پزشکی موافق هستم چراکه عملکرد پزشکان به خصوص پزشکان متخصص را رفتارپذیر می‌کند. اگر پزشکان متخصص بیشتری داشته باشیم آن پزشک مجبور می‌شود، قوانین و قواعد کشور را رعایت کند.

اختلاف زیاد حقوق پزشک و معلم نشان‌دهنده اختلاف طبقاتی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: در کشورهای مهم جهان برای نشان دادن اختلاف طبقاتی ماکسیمم حقوق یک معلم و ماکسیمم حقوق یک پزشک را با هم مقایسه می‌کنند و این مقایسه در کشورهای برجسته جهان متداول شده است. اگر این اختلاف زیاد باشد نشان‌دهنده اختلاف طبقاتی در آن کشور خواهد بود.

فعالیت کاری برای هر قشر باید سقف داشته باشد

حسینی بیان کرد: استدلال‌هایی مبنی بر زحمت نکشیدن معلمان و فعالیت بیشتر پزشکان وجود دارد! در بسیاری از کشورها برای کار کردن اقشار سقف وجود دارد، به طور مثال در کشور سوئد ساعت کاری یک مهندس نباید بیشتر از هشت ساعت باشد چون این افزایش کارکرد سهم دیگر اقشار بوده اما یک پزشک در ایران 120 بیمار را ویزیت می‌کند و انتظار قدردانی دارد! گرر اجازه افزایش ظرفیت پزشکی را بدهند، دیگر نیازی به این اضافه کاری نخواهد بود.

وی افزود: در هیچ یک از کشورهای اروپایی امروزه «فی فور سرویس» و یا همان پرداخت به ازای خدمات اجرا نمی‌شود؛ طبیعی است که در ایران تقاضای القایی تولید شود. در طرح تحول سلامت طی دو سال تعداد MRI از 460 هزار به 930 هزار رسیده است! این اعداد و ارقام توسط پزشکان و به خاطر سیستم «فی فور سرویس» (پرداخت به ازای خدمات) افزایش پیدا کرده است.

پزشکان 34 برابر معلمان حقوق دریافت می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: چطور می‌شود که طی یک طرح تقاضای MRI ها در یک کشور دو برابر می‌شود؟ مسئله این است که پزشک از افزایش تقاضای القایی سود می‌برد. اگر ادعا کرده‌ام که پزشکان 34 برابر معلمان حقوق دریافت می‌کنند باز هم رقم کمی اعلام کرده‌ام؛ مسئله این است که یک پزشک متخصص خود را از تمامی اقشار جامعه جدا کرده و ادعا می‌کند که من زحمت می‌کشم، قدرت دارم، می‌توانم از کارت‌خوان استفاده نکنم و در نهایت کمبود حق و حقوق دیگر اقشار به من ارتباطی ندارد.

حسینی خاطر‌نشان کرد: پزشکان همواره ادعا می‌کنند اگر حقوق معلمان کم است پس برای افزایش آن تلاش کنید، چرا روی کاهش حقوق پزشکان تمرکز کرده‌اید؟ در پاسخ به این افراد باید گفت بودجه کشور مقدار مشخصی است و بودجه برداشتی مهندسان کاملا مشخص بوده و سهم چندانی از این بودجه نخواهد بود.

وی ادامه داد: خوب است به تغییرات تعرفه پزشکان در 20 سال گذشته نگاهی داشته باشیم؛ در ابتدا توسط نظام پزشکی افزایش سه برابری، توسط طرح تحول سلامت افزایش دو برابری و... داشته‌ایم. این افزایش‌های جهشی گسترده، باعث این تعرفه‌ها شده است؛ اگر حتی تصمیمی برای افزایش بیشتر تعرفه‌ها گرفته شود، امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که بیمه‌ها (که تماما از پزشکان متخصص تشکیل شده‌اند) و همچنین تامین اجتماعی ورشکست شده‌اند. بنابراین می‌دانند اگر افزایش تعرفه اعمال شود حقوق معلمان به جای پنج ماه تاخیر با پنج سال تاخیر پرداخت خواهد شد.

حق بازنشستگان آینده، حقوق پزشکان امروز

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: امروزه در حال پرداخت حقوق بازنشستگان آینده، به پزشکان هستیم. حقوقی که پزشکان با پنج ماه تاخیر دریافت می‌کنند، حقوق افرادی است که پنج سال دیگر بازنشسته خواهند شد. با افزایش تعرفه‌ها پزشکان در آینده نیز حقوق خود را دریافت نخواهند کرد چرا که بخش بازنشستگی تامین اجتماعی نیز در حال ورشکستگی است.

حسینی بیان کرد: در کدام نظام سلامت جهان با 5 برابر شدن تعرفه‌ها، بیمه‌ها کوچکترین اعتراضی ندارند؟ در حالی که می‌دانند تحت تاثیر این افزایش تعرفه‌ها قرار خواهند گرفت، در جایی که پزشکان متخصص تشکیل‌دهنده همان بیمه‌ها باشند.

وی افزود: تلاش برای بد جلوه دادن اشخاص دلیل بر اشتباه بودن استدلال‌های آنان نیست. دامن زدن به شایعات در خصوص بنده، مرا در خصوص اینکه افزایش ظرفیت پزشکی نباید اتفاق بیفتد، قانع نخواهد کرد. مسئله من این است که چرا یک دندان پزشک نباید سقف تعرفه داشته باشد؟ این مسئله باعث شده تا افراد، سایت‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی پزشکی به خود اجازه انتشار عکس‌های خانوادگی و زندگی شخصی من را دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: چرا یک دندانپزشک اجازه دارد با ارز دولتی تجهیزات خود را بخرد اما تعرفه آن خصوصی باشد؟ پاسخ به این مسائل کوچکترین ارتباطی به زندگی شخصی و سیاسی بنده نداشته و نخواهد داشت؛ شما مخالف سیاسی بنده هستید، نظر شما کاملا محترم بوده، می‌توانید به من رای ندهید اما باید عرض کنم برخورد من اصلا سیاسی نبوده و هیچ ارتباطی به شخص خاصی نداشته و نخواهم داشت.

افزایش ظرفیت پزشکی باعث شکستن انحصار متخصصین می‌شود

حسینی خاطرنشان کرد: به عقیده من افزایش ظرفیت پزشکی باعث شکستن انحصار متخصصین می‌شود؛ تعداد پزشکان متخصص در کشور کم است زیرا آنها رفتارپذیر نیستند. پزشکان متخصص گایدلاین را اجرا نمی‌کنند چرا که تمام این عوامل باعث جمع‌آوری ثروت شده است‌. چرا پزشکان اجازه دارند در پشت نسخه خود مکان آزمایشگاه، داروخانه و... را مشخص کنند و از این راه درصدی از آن آزمایشگاه و یا... دریافت کنند؟ در کدام کشور پزشکان چنین اجازه‌ای دارند؟

وی ادامه داد: ما در تربت جام با جمعیتی حدود 110 هزار نفر رو به‌رو هستیم که 50 درصد این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند. آیا یک پزشک متخصص زنان توانایی ویزیت و معالجه 50 هزار زن را دارد؟ چرا در طرح تحول سلامت فقط مشهد و دیگر شهرهای مطرح را مد نظر قرار می‌دهید؟ در طرح تحول سلامت پزشکان معالجه بیماران را آغاز کردند، مردم ناراضی نبودند چون هزینه آن توسط دولت پرداخت می‌شد و در مقابل پزشکان نیز از این وضعیت ناراضی نبودند چون آنان نیز حقوق خود را از دولت دریافت می‌کردند.

بودجه طرح تحول سلامت از طریق مالیات افزوده تامین شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: در این طرح، بیماران متوجه نبودند که دولت از طریق مالیات ارزش افزوده این بودجه را تامین می‌کند و در طبقات متوسط، تقاضای القایی ایجاد شد. در مقابل در شهرستان‌های کوچک که تنها 30 درصد از کل کشور را تشکیل می‌دهند با وجود بیمارستان‌ها اصلا پزشک متخصصی وجود ندارد. عده‌ای معتقدند در این زمینه ساختن بیمارستان موثر خواهد بود. به عقیده بنده این موضوع بدون تاثیر نیست اما بالابردن کیفیت درمان مردم در منطقه هدف اصلی است.

حسینی مطرح کرد: مسئله افزایش ظرفیت پزشکی حساسیت‌های زیادی را ایجاد کرد. در این خصوص عده‌ای اعلام کردند که بودجه برای تامین تجهیزات، پوشش افراد افزوده شده و... وجود ندارد. مگر با افزایش ظرفیت دو رزیدنت به چهار رزیدنت در کشور چه اتفاقی خواهد افتاد؟ از دیدگاه من یک اتفاق مهم خواهد افتاد و آن اتفاق شکسته شدن خط انحصار است.

سهمیه هیئت علمی دانشگاه‌ها باید لغو شود/ این سهمیه خلاف قانون اساسی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اذعان کرد: مدتی پیش در خصوص سهمیه‌ها در همین دانشگاه علوم پزشکی مشهد صحبت‌هایی داشتم؛ از نظر من 50 درصد حوزه‌های دانشگاهی ما از طریق سهمیه ایجاد شده که این خلاف قانون است. اولین سهمیه‌ای که باید لغو شود همین سهمیه اعضای هیئت علمی است. از نظر من این سهمیه خلاف قانون اساسی بوده و من در تلویزیون جمهوری اسلامی این مسئله را حتی در خصوص فرزند خودم اعلام کرده‌ام.

وی ادامه داد: تنها کار مثبتی که جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی در طول خدمت خود انجام دادند این بود که اعلام کردند چون پزشکان حاضر نیستند به مناطق محروم روند، پس تعدادی از میان همین مناطق محروم انتخاب شوند و در مناطق خود خدمت کنند. متاسفانه سهمیه اعضای هیئت علمی مربوط به مصوبه اعضای شورای فرهنگی است و البته پیگیری‌های من فقط به همین زمینه خاتمه پیدا نکرد و تا قوه قضائیه رسید. دومین مسئله، حجمی از سرمایه بود که برای همه سهیمه‌ها هزینه شده است.

پزشک بی‌کار؛ افسانه است

حسینی در پاسخ به دانشجویی که مسئله بیکاری پزشکان را مطرح کرد، گفت: مسئله پزشکان بیکار تنها یک افسانه است. آقای قاضی‌زاده هاشمی مدتی پیش در خصوص اعتراضات پزشکان بیکار مسئله‌ای را مطرح و گفتند پزشکان بیکار با دریافت17 میلیون حقوق در ماه به مناطق محروم روند و مشغول به کار شوند. از میان 20 هزار پزشک بیکار تنها 1500 نفر مراجعه کردند! پس پزشکان بیکار کجا بودند؟! مشخصا در زمینه‌های دیگری چون ساخت و ساز، واردات دارو، مدیریت و... مشغول به کار هستند و نیازی به مدرک یک پزشک عمومی نداشته و نخواهند داشت.

وی افزود: با بررسی کانال کاریابی پزشکان به موارد زیادی برخواهیم خورد؛ به طور مثال یکی از این موارد نیاز منطقه پاکدشت در ورامین به رادیولوژیستی با حقوق 30 میلیون تومان در ماه را مطرح کرده بود. فاصله پاکدشت تا تهران فقط 40 کیلومتر است. پس با وجود پزشکان بیکار چرا با چنین فاصله کوتاهی این منطقه بدون پزشک است؟ در حقیقت پزشک بیکاری وجود ندارد و رادیولوژیستی که به علت کمبود رادیولوژیست در تهران با حقوقی کمتر از50 میلیون تومان در ماه فعالیت نمی‌کند، چرا باید به منطقه دیگری با حقوقی کمتر اکتفا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: در واقع پزشکان از امراض مردم کسب درآمد می‌کنند؛ چرا همچون کشورهای فرانسه، آلمان و... به جای سیستم «فی فور سرویس» (پرداخت به ازای خدمات) از«DRG» استفاده نمی‌کنیم؟ پزشک به طور عادی هشت ساعت فعالیت داشته باشد و در مقابل اگر فعالیت او با کیفیت بود از دولت پاداش دریافت کند. وقتی محصول پزشکی در اختیار خود پزشک است، نه اجازه می‌دهد که پزشک قانونی تصمیم بگیرد و نه در طرح تحول سلامت، نسخه الکترونیک را اجرا می‌کند، که در این صورت نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

به علت کمبود متخصص مجبور به پذیرش بی‌قانونی‌های آنان هستیم

حسینی خاطرنشان کرد: پزشکان در حال حاضر منتقدان را با سلامت آنان تهدید می‌کنند که این گروگان‌گیری محض است. به عقیده من به علت کمبود متخصصان در تمام زمینه‌ها مجبور به پذیرش بی‌قانونی‌های آنان هستیم. مسئله من این است که چرا قانون پرکیس(حقوق اضافه کار) تنها برای پزشکان اجرا می‌شود و چرا این قانون برای "پرستاران" نداریم؟ به طور مثال در یکی از همین بیمارستان‌های مشهد از 400 میلیون تومان حجم پرکیس تنها یک درصد سهم پرستار خواهد بود و 99 درصد آن را پزشک دریافت می‌کند. تعداد پرستاران در کشور به یک میلیون نفر می‌رسد اما پزشکان تنها هزار نفر خواهند بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: پزشکان گمان می‌کنند من در حال آسیب زدن به رابطه میان پزشک و بیماران هستم در حالی که آبروی پزشک زمانی که زیرمیزی می‌گیرد، خدشه‌دار می‌شود. علت اعلام نکردن پرکیس (حقوق اضافه کار) پزشکان خجالت آنان از جامعه است.

حسینی بیان کرد: من با هدف هیچ جناح سیاسی سخن نگفته و نخواهم گفت چرا که خارج از هر جریان سیاسی اینجا حضور پیدا کرده‌ام و عقاید خودم را مطرح می‌کنم و شما با مدد اتصال من به یک شخصیت سیاسی قدرت رد کردن استدلال‌های من را نخواهید داشت. برای رد کردن استدلال‌های من هر توانی دارید اجرا کنید و حتی به مسائل شخصی زندگی من دامن بزنید اما همچنان باید پاسخگو باشید که چرا پزشک به قاعده رفتاری نمی‌آید و سقف پرکیس(حقوق اضافه کار) نخواهد داشت.

وی افزود: شخصی که مسئله‌ای را نقد می‌کند، هرگز جزئی از یک جناح سیاسی نخواهد بود، چرا که در هر صورت به یکی از جناح‌های سیاسی آسیب خواهد زد. پس ممکن نیست خصوصی‌سازی را نقد و با یک جناح سیاسی همراهی کرد. شما نمی‌توانید من را به یک جناح سیاسی نسبت دهید چون الگوی سخن من به نفع هیچ جناح سیاسی نبوده و نخواهد بود.

 

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 25 مرداد 98، کد خبر:2076737 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
0
0
کاملا درست است پزشکان متاسفانه برای خود مافیای ث=قدرت و ثروت بوجود اورده اند و در راس ان نیز حمایت های بی دریغ سازمان پزشکی که تمام قد بدنبال منافع مادی پزشکان است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین