پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۰۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
تغییر اقلیم در ایران، عذر بدتر از گناهی است که به داد مدیران می رسد. سیل شمال، سیل لرستان و ایلام و ده ها استان دیگر، رانش های متعدد و طغیان آب رودها و حالا نیز سیل کوت عبدالله و سیلاب فاضلابی در اهواز. مسوولانی که مدام در حال غافلگیر شدن هستند و نمی دانند در هنگام بحران چه باید بکنند و از پیش بینی بحران نیز عاجزند. آنها حتی گوش خود را بر شنیدن این حقیقت جهانی و علمی بسته اند که "دلیل تغییر اقلیم، تخریب سرزمین و زیرپا گذاردن قوانین محیط زیست" است.
شعارسال: تغییر اقلیم در ایران، عذر بدتر از گناهی است که به داد مدیران می رسد. سیل شمال، سیل لرستان و ایلام و ده ها استان دیگر، رانش های متعدد و طغیان آب رودها و حالا نیز سیل کوت عبدالله و سیلاب فاضلابی در اهواز. مسوولانی که مدام در حال غافلگیر شدن هستند و نمی دانند در هنگام بحران چه باید بکنند و از پیش بینی بحران نیز عاجزند. آنها حتی گوش خود را بر شنیدن این حقیقت جهانی و علمی بسته اند که "دلیل تغییر اقلیم، تخریب سرزمین و زیرپا گذاردن قوانین محیط زیست" است.
 
 چند روزی است که اهواز، کارون، کوت عبدالله و حمیدیه و چند شهر دیگر خوزستان، غرق در آب است؛ آنهم نه آب باران و سیل و گِلاب؛ اهواز غرق در فاضلاب است؛ فاضلابی که منشا انواع آلودگی ها و بیماری هاست و خدا می داند چه مشکلات بهداشتی و محیط زیستی را برای مردم در سراسر خوزستان به ارمغان خواهد آورد؟ به طور قطع اگر این شرایط چند روز دیگر ادامه یابد، پی بسیاری از خانه ها سست شده و فروخواهد ریخت و اگر فرو نریزد نیز امن نبوده و قابل سکونت نخواهد بود.
 
هر روز عکس هایی از زنان گریان اهوازی در سایت های خبری و صفحات و کانال های مجازی دست به دست می شود؛ زنانی که گوشه ای از خانه، تا کمر در آب فرو رفته و صورت خود را در روسری ها پوشانده اند و اشک می ریزند و مردانی که با حسرت در گوشه ای ایستاده اند و به زندگی و هستی غرق شده در فاضلاب خود نگاه می کنند. سالمندان و بیماران در محاصره آب، حبس خانگی شده اند و گفته می شود حتی برخی کارمندان دولت و پرسنل شرکت ها، در اداره مانده اند و نتوانسته اند به خانه بروند. مدارس تعطیل شده و شرایط شبیه سال های جنگ شده است؛ اگر چه نه بمبی منفجر و نه تیری شلیک می شود!
 
علت این فاجعه اما مشخص نیست؛ گفته اند فرسودگی سیستم فاضلاب شهری؛ اما اینکه چرا باید یک شهر با بارانی نسبتا تند، نه در سیل و سیلاب، که در فاضلاب غرق شود پرسشی است که باید مسوولان و کارشناسان بدان پاسخ دهند. مسوولانی که اینروزها در حال پاسکاری موضوع و تبرئه خود و متهم کردن یکدیگر هستند تا بار مسوولیت را از دوش خود بردارند.
 
علاوه بر وزارت نیرو که متولی اصلی فاضلاب است سازمان حفاظت محیط زیست نیز سکوت کرده و تاکنون هیچ توضیحی در اینباره ندارده است؛ اگر چه متولی فاضلاب "شرکت آب وفاضلاب" و در کل وزارت نیرو است؛ اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر جدی بر امور فاضلاب و مسائل مربوط به بهداشت محیط زیست شهروندان باید تاکنون و پیش و پس از بحران ورود می کرد تا موضوع به اینجا که کودکان و سالمندان و تمام محیط زندگی آنها در محاصره فاضلاب غیربهداشتی همراه با تبعات آن بر سلامت آنها باشد ختم نشود.
 
 مسوولان خوزستان نیز در حالی از بارش های اخیر غافلگیر شده اند که همواره مشکل آب گرفتگی طی سال های متوالی در استان خوزستان و شهرهایی نظیر آن، مدام تکرار می شود و به پدیده ای عادی برای مردم تبدیل شده است. مسئولان نیز هر نوبت صرفا می گویند غافلگیر شده اند و تا به خود آمده و تصمیم های لازم را بگیرند زندگی مردم از دست رفته و کشور با بحرانی جدید مواجه شده است.
 
وضعیت "کوت عبدالله" اما به گونه ای دیگر است؛ این شهر نه سیستم فاضلاب دارد و نه مشکل از این حوزه است. گفته می شود مساله در این منطقه، میزان بارش های ناگهانی و بسیار شدید است که به تاکید مسوولان، در اثر پدیده "تغییر اقلیم" رخ داده است.
 
دلایل تغییر اقلیم
 
مسوولان خوزستان و نیز سراسر کشور درباره علت های "تغییر اقلیم" حرفی به میان نمی آورند؛ در حالی که این یک اصل اثبات شده علمی در سراسر جهان است که تغییر اقلیم در اثر تخریب محیط زیست و زیرپا گذاردن قوانین آن است و کشورها و مناطقی که محیط زیست آنها آسیب بیشتری خورده باشد، بیشتر از آثار این پدیده مخرب، برخوردار می شوند.
 
وامی پرابهام برای فاضلاب اهواز
 
همراه با خبر سیل فاضلاب در اهواز، خبر دیگری نیز در مب سایت ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. اینکه « در سال 1394 ایران، وامی را برای شبکه فاضلاب شهر اهواز از بانک جهانی دریافت کرده است.»
 بیست و نهم فروردین 1393 بود که رسانه ها خبر وام بانک جهانی برای "احداث شبکه فاضلاب اهواز" و شیراز را اعلام کردند و نوشتند که قرارداد این وام، با حضور دکتر محمد خزاعی معاون امور بين‌الملل وزير امور اقتصادی و دارايی، قائم مقام وزير نيرو، معاون وزير نيرو و همچنین نمايندگان بانك جهانی امضا شد.
 
 اين وام 279 میلیون دلاری به منظور توسعه شبكه فاضلاب شهری و بازسازی، بهبود و توسعه سيستم آبرسانی شهری شهرهای اهواز و شيراز پرداخت ‌شد و سهم اهواز از اين وام 149 ميليون دلار اعلام شد. مسوولان وقت همچنین اعلام کردند که هزينه كل اجرای پروژه فاضلاب شهری برای دو شهر اهواز و شیراز، 470 ميليون دلار است كه 279 ميليون دلار آن از منابع بانك جهانی و مابقی از منابع داخلی تامين اعتبار می‌شود.
 
دكتر خزاعی معاون وزير اموراقتصادی و دارايی  پس از امضای اين قرارداد گفت:« هر چند به لحاظ فنی متخصصان و كارشناسان داخلی از دانش و تجربه كافی برای اجرای اين گونه پروژه‌ها برخوردارند؛ اما نظارت‌ بانك جهانی به دليل برخورداری از تيم مشاوره‌ای و فنی قوی، می تواند تاثير مثبتی بر روند اجرايی اين پروژه‌ها داشته باشد.»
او در پايان گفت:« در اوايل خردادماه سال جاری، اين پروژه به هيات مديره بانك جهانی ارائه مي‌شود و پس از آن ظرف حداكثر دو ماه پروژه وارد مرحله اجرايی می‌شود.»
 
نتیجه مذاکرات
 
اگر چه این مذاکرات می توانست منجر به نتایج قابل قبولی برای فاضلاب اهواز شود؛ اما تغییر دولت و بر هم خوردن روابط سیاسی با نظام جهانی در دولت های بعدی، باعث شد  بخشی از این وام به ایران پرداخت و بخشی دیگر متوقف شود. پس از اتمام دوران دولت محمود احمدی نژاد و از سرگیری دوباره روابط دیپلماتیک با جهان از سوی دولت یازدهم، رایزنی های دوباره برای گرفتن وام شبکه فاضلاب اهواز با بانک جهانی آغاز شد.
 
با اینکه هیچ خبری در رسانه های رسمی کشور مبنی بر گرفتن این وام در دست نیست؛ اما گفته می شود بخشی از این وام به دولت ایران پرداخت شد. همچنین گفته شده وام مذکور، بیشترین میزان وامی است که ایران از بانک جهانی گرفته است که سهم اهواز در حدود ۱۴۹ میلیون دلار برای اصلاح شبکه فاضلاب بوده؛ اما تا امروز هیچ گزارشی از سوی دولت درباره اقدامات انجام شده ارائه نشده است.
 
به نظر می رسد اکنون باید نمایندگان مردم در مجلس به موضوع ورود کنند و با تشکیل "کمیته حقیقت یاب" و تحقیق و تفحص، درباره علت سیلاب اخیر، عاملان حادثه و مقصران تغییر اقلیم پاسخ این پرسش را دریابند که اولا وام 149 میلیون دلاری بانک جهانی برای شبکه فاضلاب شهری اهواز چگونه و در کجا خرج شده است؟ دوم اینکه تیم مشاوره ای فنی و قوی ناظر بر اجرای "طرح فاضلاب اهواز" که دكتر خزاعی معاون وزير اموراقتصادی و دارايی، هنگام امضای قرارداد بانک جهانی از آن سخن گفت تا کجا بودند و تا چه اندازه در این بحران سهم دارند؟!
 


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت خبری  اسکان نیوز  ،تاریخ انتشار:   29  آذر 1398،کدخبر:     24634، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
0
مسئولان که والا میگن غافلگیر شیدم و در این وضعیت مردم آقای شهردار کوت عبدالله پست رژیم تایم میذارن تو اینستاگرام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین