پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۵۱۳۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
یک حقوقدان بین‌الملل و مدیرگروه حقوق نفت و گاز دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه تصویب اسناد مربوط به FATF عوایدی برای کشور دارد، گفت: پذیرش FATF قرار نیست تغییر محسوسی برای ایران ایجاد کند اما نپذیرفتن آن می‌تواند هزینه‌های گزافی داشته باشد.

شعار سال : نیما نصراللهی : در منگنه قرار گرفته ایم زیرا با تصویب قوانین پیشنهادی FATF  (پالرمو و CFT) فوایدی که ابتدا مدنظر بود، عملا برای ما به دست نمی آید از طرف دیگر عدم پذیرش این قوانین و قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF تبعات خطرناکی در پی خواهد داشت و سهم مهلکی در اقتصاد ایران است.
وی خاطرنشان کرد: FATF سند بین المللی یا کنوانسیون نیست بلکه سازمان بین دولی است و ایران قرار نیست به این سازمان بپیوندد یا همه موارد آن را بپذیرد بلکه این کارگروه مالی یکسری پیشنهادات دارد که باید در زمینه آنها قانونگذاری یا خلاءهای قانونی رفع شود.
نصراللهی اضافه کرد: اکنون ایران می خواهد صرفا دو قانون تصویب کند و قوانین داخلی ایران را به سطحی برساند که در فهرست سیاه FATF قرار نگیرد.
وی با اشاره به وضعیت استثنایی ایران و تحریم های یک جانبه آمریکا اظهار داشت: امید داشتیم که بعد از تحریم نفت ایران، همچنان بتوانیم روابط مالی خود را با اروپا نگه داریم اما با عدم پذیرش شرایط FATF آب باریکه و طنابی که مانده هم ممکن است قطع شود.
این حقوقدان افزود: تحریم ها، ۸۰ میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و با عدم پذیرش FATF احتمال دارد این امید هم از بین برود و به موفقیت نرسیم و در آن صورت ارتباط اندک نظام بانکی با دنیا هم قطع شود. در واقع، اگر هنوز چند بانک چینی یا ترکیه ای با ما کار می کنند و ما از طریق آنها نیازهای خود را برآورده می کنیم ممکن است آنها هم دیگر با ما ارتباط برقرار نکنند.
برجام یک موفقیت بود
نصراللهی با اشاره به شباهت شرایط کنونی با شرایط پذیرش برجام گفت: برجام برای ما یک موفقیت بود زیرا در شرایط بدی قرار گرفته بودیم و نمی توانستیم نفت بفروشیم و تصمیم گرفتیم توافق کنیم و این تصمیم در آن شرایط کمک کرد تا سه چهار سال شرایط بحرانی را به تعویق بیاندازیم.
وی تصریح کرد: اگر برجام نبود، سه چهار سال قبل دچار بحران می شدیم و در واقع برجام برای ما زمان خرید؛ هرچند در مورد برجام هم دیر پای میز مذاکره رفتیم و در مورد FATF هم همین کار را تکرار می کنیم.
این حقوقدان گفت: اگر باز هم به سال ۹۴ برگردیم باز هم باید برجام امضا می شد زیرا چاره ای نداشتیم و در مورد FATF هم به همین ترتیب است و در نهایت شاید احساس خسران کنیم اما با پذیرش، فشارها بر ایران کمتر می شود.

تصمیم گیری و پذیرش تبعات تصمیم، مساله این است
این حقوقدان تصریح کرد: تقریبا همه کشورها به این کارگروه مالی پیوسته اند اما در ایران درباره هر موضوعی دو گروه تقابل می کنند؛ باید در نظر داشت که شرایط کشور حساس و خاص است.
وی اضافه کرد: مساله پذیرش یا عدم پذیرش FATF نیست، مساله تصمیم گیری و پذیرش مسئولیت تصمیم گیری است.
نصراللهی اظهار داشت: مخالفان باید عواقب را به خوبی برای مردم تشریح کنند و بگویند چه مشکلات و بحران هایی پیش خواهد آمد و توضیح دهند که چرا این تصمیم را گرفته اند البته در مورد پذیرش هم باید به طور منطقی و صحیح دلایل کافی تشریح شود.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 1 دی 98 ، کد خبر : 83602278 ، irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
0
دولت محرمانه ها ناگهان خواستار شفافیت می شود آنهم در مقابل خارجی ها.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
0
اطلاعات مالی ایران چرا باید در دست خارجی باشد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین