پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۶۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
ضعف‌های بسیار گسترده سیستم حمل و نقل عمومی یزد سبب شده این ناوگان یک سیستم ناکارآمد و غیرقابل تکیه برای مردم باشد و شهروندان نسبت به مشکلات آن گلایه‌های فراوانی دارند.

شعار سال:ضعف‌های بسیار گسترده سیستم حمل و نقل عمومی یزد سبب شده این ناوگان یک سیستم ناکارآماد و غیرقابل تکیه برای مردم باشد و شهروندان نسبت به مشکلات آن گلایه‌های فراوانی دارند.

امروزه حمل و نقل عمومی یکی از نیازهای اصلی و حیاتی هر شهر به حساب می‌آید و قطعا وضعیت تردد در شهری که سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی نداشته باشد، با مشکل مواجه است.

نخستین مشکلی که در چنین شهری به وجود می‌آید، افزایش قابل توجه و روزافزون استفاده مردم از خودروهای شخصی و عمدتا تک سرنشین و به تبع آن ترافیک و آلودگی هواست که همین یک موضوع مشکلات بسیار زیادی برای شهروندان و اداره شهر به وجود می‌آورد.

در مقابل، افرادی که خودروی شخصی ندارند و تنها وسیله آنها برای تردد در شهر اتوبوس‌های داخل شهری است هم با مشکلات بسیاری برای رسیدگی به امور روزمره خود در سطح شهر مواجه می‌شوند و نمی‌توانند تمام کارها و امورات خود را در زمان مقرر انجام دهند.

حمل و نقل عمومی در زندگی مردم یزد جایی ندارد

سیستم حمل و نقل عمومی برخی شهرهای بزرگ و کلانشهرهای کشور با وجود نقایصی که دارند اما به حدی پیشرفت کرده‌اند که امروزه استفاده مردم از این سیستم‌ها بسیار زیاد و البته راهگشاست و در صورتی که حمل و نقل عمومی در این شهرها نبود، ترافیک بسیار سنگینی زندگی مردم را مختل می‌کرد. با این وجود وضعیت یزد به گونه دیگری است و سیستم حمل و نقل عمومی بسیار ناکارآمد و ضعیف برای مردم مشکل‌ساز شده است.

اتوبوس‌های قدیمی و فرسوده، تعداد بسیار پایین اتوبوس‌ها، عدم تردد تاکسی‌های درون شهری در سطح شهر و اکتفا کردن آنها به ارائه سرویس‌های دربست، زمان‌بندی نامنظم و طولانی حرکت اتوبوس‌ها و موارد مختلف دیگر از جمله ضعف‌هایی است که این سیستم را ناکارآمد کرده است.

همین وضعیت سبب شده که مردم شهر یزد استقبال بسیار پایینی در ارتباط با استفاده از این سیستم داشته باشند و آن دسته از افرادی که خودروی شخصی دارند امور خود را با ماشین خود انجام می‌دهند و دیگر افراد هم با استفاده از تاکسی‌ها به ویژه تاکسی‌های اینترنتی به کارهای روزمره خود می‌رسند.

استقبال بسیار پایین مردم شهر یزد از ناوگان حمل و نقل عمومی سبب شده که این روزها در این شهر پویشی با عنوان «پر از خالی» ایجاد شود و علاوه بر بررسی معایب این سیستم، راهکارهای رفع مشکلات هم مورد توجه قرار گیرد.

نخستین استقبال‌ها از پویش پر از خالی توسط مدیران شهری یزد صورت گرفت تا علاوه بر مردمی که به این وضعیت معترض هستند، مسئولان هم در ابتدای امر اعلام کنند که نسبت به آن گلایه‌مند هستند؛ ونوس عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد در این رابطه در صفحه شخصی خود با انتشار این مطلب که «چرا اتوبوس سوار نمی‌شیم؟؟؟؟ نظر شما در تصمیم‌گیری‌های شهری بسیار مهم است» از مردم خواست نظرات خود را در این رابطه اعلام کنند.

مردم نمی‌توانند به سیستم حمل و نقل عمومی یزد تکیه کنند

حمیدرضا قمی سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد هم در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل عمومی یزد سیستم کارآمدی نیست که مردم بتوانند روی آن تکیه کنند اظهار داشت: بهسازی و بازسازی اتوبوس‌ها در دستور کار مدیریت شهری یزد قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی مرتبط با این حوزه باید بتواند نسبت به بهسازی و تکمیل ناوگان اقدام کند تصریح کرد: رقمی به بخش خصوصی فعال در این حوزه تسهیلات داده می‌شود و علاوه بر آن با سه شرکت در حال مذاکره برای خرید اتوبوس هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: اتوبوس‌هایی که بازسازی می‌شود باید مجهز به گرمایش و سرمایش مناسب باشد و علاوه بر آن باید کیفیت لازم برای خدمات‌رسانی به مردم را داشته باشد؛ 10 دستگاه اتوبوس هم تا اولایل سال آینده خریداری و وارد مدار می‌شود.

مبلغ بلیت اتوبوس‌ها در یزد بسیار بیشتر از خدمات ارائه شده است

علاوه بر تعداد کم، عدم وجود سیستم سرمایش و گرمایش در بسیاری از اتوبوس‌ها، فرسودگی بالا، یکی از دلایلی که مردم یزد در ارتباط با عدم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی مردم بیان می‌شود، وضعیت دریافت بلیط و هزینه سفر است که نارضایتی های بسیاری به وجود آورده است.

در حال حاضر استفاده از اتوبوس های شهری یزد با وجود تمام نواقصی که دارد با دو بهای کارتی و آزاد امکان پذیر است و افرادی که کارت شهروندی داشته باشند باید مبلغ 600 تومان و آن دسته از شهروندانی که بخواهند به صورت آزاد از این خدمات استفاده کنند، مبلغ یک هزار و 200 تومان بابت سفر خود باید پرداخت کنند.

هزینه ای که بسیاری از شهروندان معتقدند اصلا برای ناوگان یزد مناسب نیست و حداکثر قیمتی که باید برای این خدمات از مردم دریافت شود، نصف این مبلغ است، به علاوه اینکه مردم معتقدند دوبرابر شدن بلیط برای شهروندان بدون کارت شهروندی هم اصلا قابل قبول نیست.

بارکد جایگزین کارت‌های شهروندی می‌شود

تعدد کارت‌های شهروندی برای افرادی که در شهرهای مختلف تردد می‌کنند به ویژه برای دانشجویان هم موضوع دیگری است که از سوی برخی شهروندان به عنوان گلایه نسبت به این سیستم در یزد و کشور مطرح می‌شود؛ برخی افراد در کیف کارت خود، تعداد زیادی کارت شهروندی از شهرهای مختلف دارند در صورتی که می‌توان تمام این کارت‌ها را تجمیع کرد و یک کارت شهروندی قابل استفاده در تمام شهرها به مردم ارائه کرد.

قمی که مسئولیت کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد را هم بر عهده دارد در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: بارکدخوان برای شهروندان در نظر گرفته شده است تا به جای کارت شهروندی استفاده کنند.

وی در ارتباط با زمان بندی حرکت اتوبوس‌ها در یزد هم گفت: نرم‌افزار برای ردیابی مسیرها و اتوبوس‌ها در حال راه‌اندازی است و پس از اجرای آن مردم می‌توانند به لحظه مسیر و محل حضور اتوبوس‌ها در آن را بررسی و برای سفرهای درونشهری خود برنامه‌ریزی کنند.

اختصاص بارکد به جای کارت شهروندی قطعا اقدامی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در ارتباط با کارت شهروندی را برطرف کند اما اینکه این طرح تا چه اندازه درست اجرا شود و میزان استقبال شهروندان از آن دو موضوع بسیار مهم است که باید پیش از شروع به اجرا به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:7دی1398،کد خبر:2169007،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین