پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
از نحوه پوشش و آرایش سر و صورتش جوانی معتقد به نظر میرسد. او در حوالی میدان فروسی به پرسش‌هایم پاسخ می‌دهد: «در عروسی‌های ما خبری از رقص و ترانه نیست. مولودی می‌خوانند و دست می‌زنیم. مولودی‌های زیادی هست که می‌خوانند که بیشتر در مدح امامان است. مولودی‌های زیادی از مداحان بزرگ خوانده می‌شود. قسمت زنانه هم خانمی مداح می‌خواند که معمولا دف هم می‌زنند.

شعارسال: مانی، یکی از دی‌جی‌های پایتخت می‌گوید: «دوران آهنگ‌های «چرا نمی‌رقصی» تموم شده و سلیقه مردم به سمت ترانه‌های دیگه‌ای کشیده شده. این ترانه‌ها رو می‌توانید بشنوید ولی با سبکی و سیاقی جدید» این دی‌جی درباره جشن‌های عروسی می‌گوید: «تنها شاد و شیش و هشت بودن ملاک نیست، باید با آهنگ‌های متفاوت، میکس‌ باحال و تحریک مهمون‌ها، مجلس رو گرم کنیم.»

دی‌جی دیگری خودش را آرش معرفی می‌کند و می‌گوید ده سالی می‌شود که دی‌جی عروسی‌ها و جشن تولدها است. آرش می‌گوید: «هرکسی دوست داره توی جشنی که می‌گیره، آهنگ مورد علاقه‌اش رو بشنوه که خیلی طبیعی است. بعضی از ترانه‌ها واسه یه زمانی گل می‌کنه و بعضی‌ از آهنگ‌ها هم ماندگار میشه که توی جشن‌ها می‌شنوید. بازهم می‌گم بیشتر سلیقه‌ ملاکه.»

حال و هوای عروسی‌های مذهبی به طور کامل متفاوت است. مداحی از مولودی‌خوانی در عروسی‌هایی می‌گوید که در اعیاد مذهبی برگزار می‌شود. حتی عروسی‌های مذهبی هم متفاوت است. درحالیکه برخی از مذهبی‌ها با دست زدن مخالف هستند، در بعضی از مجالس آنها هم دف نوازی دیده می‌شود. اما نکته مشترک در این عروسی‌ها مولودی خوانی است.

خبرنگار در گزارش مردمی پیش‌رو با چند دی‌جی، یک مداح و تعدادی از شهروندان گفت‌وگو کرده‌ است تا بدانیم مردم در عروسی‌ها به چه ترانه‌هایی گوش‌می‌دهند. چند دی‌جی می‌گویند، ترانه‌های قدیمی هنوز در مجالس خواهان دارد. مردم هم از سلیقه خود می‌گویند و ترانه‌های جدید و قدیمی در آهنگ‌های مورد علاقه‌ی آنها جای دارد.

مانی یکی از دی‌جی‌های تهرانی است و از علاقه‌اش به «سندی» می‌گوید. آرایش سر و صورت و کلاه کپی «cap» که بر سر دارد گواهی بر علاقه او به این خواننده لس‌آنجلسی است. مانی درباره‌ی آهنگ‌هایی که در عروسی‌ها میکس می‌کند به انصاف نیوز می‌گوید: «ترانه باید جون داشته باشه و آدم رو تحریک کنه تا مجلس گرم بشه. البته این کار به هنر ما بستگی داره که چقدر می‌تونیم مردم رو تحریک کنیم تا بیان وسط و برقصن.

آهنگ‌های الان مثل آهنگ‌های عروسی‌های دهه‌های قبل نیست. یک دوره ترانه‌های بندری گل کرده بود و زمانی هم ترانه‌هایی مثل ترانه‌های امثال حسین مقطه، برخی از ترانه‌ها هم فقط آهنگ است و شاید چند کلمه‌ای هم گفته شود که این آهنگ‌ها بیشتر برای رقص‌های گروهی است.

ترانه‌هایی هم که برای رقص دونفره عروس و داماده، بیشتر عاشقانه است و مفهوم همراه بودن داره. آهنگ این ترانه‌ها هم معمولا آرام بخش است. ترانه‌های قدیمی «ای عروس مهتاب»، «قصه‌ی عشق» با اینکه قدیمی هستن، هنوز هم طرفدارای خودشون رو دارن. ترانه «رسیدن بهم مبارک» از امیرعلی، «دلبریتو کمترش کن» شهاب مظفری، «تویی خانومم» از داود چرگری هم طرفدارای خودشون رو دارند».

از این دی‌جی درباره «شهرام شبپره» می‌پرسم و اینکه ترانه‌های او هنوز هم در عروسی‌ها کاربردی دارند؛ مانی درباره ترانه‌های این خواننده می‌گوید: «مگه شادتر از ترانه‌های این خواننده داریم؟ ترانه‌های پرتعداد شهرام نقل مجلس عروسی‌های بزرگتر‌ها بوده و در همه جشن‌های اون دوره نقش پررنگی داشته. ترانه‌های این خواننده‌ی پرانرژی رو هنوز توی عروسی‌ها و تولدها می‌شنویم. شاید با صدای خود شهرام شبپره نباشه ولی ترانه‌هاش رو که خیلی‌ها دوباره خوندن، خیلی شنیده می‌شه. مثلا «عروس دومادو ببوس یالا» که توی خیلی از عروسی‌ها شنیدی.»

پسری ۲۶ است. می‌گوید هشت سال است دی‌جی عروسی و جشن تولدها است. در مراسم‌ها او را آرش صدا می‌کنند. آرش درباره‌ی ترانه‌های مورد علاقه مردم در جشن‌ها می‌گوید: «ترانه «آقامون جنتلمنه» ساسی از ترانه‌های پرطرفداره. مردم می‌گن وقتی بچه‌ها تو مدرسه با این آهنگ رقصیدن یا اون مجری که با این آهنگ توی ماهواره رقصید [«شالی زمردی» مجری ایرانی فاکس نیوز با این ترانه روی آنتن زنده رقصید] چرا ما با این آهنگ نرقصیم؟»

آرش درباره دیگر ترانه‌های مورد علاقه مردم برای عروسی‌ها می‌گوید: «این موضوع شخصی و سلیقه‌ای است. بعضی‌ها ترانه‌هایی رو دوست دارند و بعضی‌ها هم اصلا اون ترانه‌ها رو دوست ندارن. اما بعضی از آهنگ‌ها رو ما تو تمام مجالس میریم. ترانه‌های «کی بهتر از تو»، «به من نگو دروغاتو»، «قصه‌ی عشق»، « آهای آقای دوماد» و ترانه‌های آذری که فقط واسه رقص پا هستن رو تو تمام عروسی‌ها می‌تونید بشنوید.

بعضی از مجالس هم عروس و دوماد با ساق‌دوشاشون یک آهنگ رو انتخاب می‌کنند و با اون کلی تمرین می‌کنن تا رقصی هماهنگ داشته باشن. اینجا سلیقه خیلی تاثیر داره و معمولا عروس خانم این ترانه رو انتخاب می‌کنه. اینستاگرام هم خیلی تو انتخاب تاثیر داره. یادمه پارسال ترانه «منم اون یار شیرین» لیلا ترکوند و هنور هم این ترانه رو میخوان تا براشون بریم.»

آرش درباره ترانه‌هایی که در تمام عروسی‌ها اجرا می‌کند توضیح می‌دهد: «نمیتونم بگم این ترانه‌ها رو فقط من اجرا می‌کنم. در بیشتر عروسی‌ها می‌شنوید ولی من این دو آهنگ رو دتو پک‌های خودم دارم و برای تمامی مشتریام اجرا می‌کنم. یکی از این ترانه‌ها «یه حلقه طلایی» معین است که شاده و با جشن عروسی هماهنگه. یکی دیگر از این ترانه‌ها «عروس مهتاب» آصف است، «ای دل» لیلا رو هم خیلی دوست دارم و توی تموم عروسی‌ها پلی می‌کنم.»

مهرداد هم یکی دیگر از دی‌جی‌های تهرانی است که نسبت به دو دی‌جی دیگر سن و سال بیشتری دارد. این دی‌جی می‌گوید زمانی کیبورد داشته و در عروسی‌ها با دوستش می‌خوانده است. مهرداد توضیح داد: «زمانی ارگ یا کیبورد در تمامی عروسی‌ها بود، یکی می‌زد و یک نفر هم می‌خواند. اما سلیقه مردم تغییر کرده و ارگ و کیبورد جایی در عروسی‌ها ندارد.

قبلا فقط می‌زدن تا عروسی بدون ترانه و رقص نباشه ولی الان همه چیز عوض شده. برای ورود عروس و داماد به تالار ترانه مخصوص داریم، واسه رقص عروس خانم با ساق‌دوش‌هاش هم ترانه مخصوص داریم. رقص دو نفره و رقص‌های گروهی هم به طبع همینطور هستن. ترانه‌های پرطرفدار برای ورود به تالار «سه برادر خداوردی»، «لیلی و مجنون اومدن» و «عشق رویایی» معینه.»

این دی‌جی ادامه می‌دهد: «یکی دو سال پیش هم مد شده بود و عروس خانم‌ها با هر صدایی که داشتن، ترانه «منم اون یار شیرین» رو خودشون تو عروسی می‌خوندن. ترانه‌های «ای گل رویایی» امید و «عروس مهتاب» آصف هم موقع رقص عروس پلی می‌شه. رقص «بابا کرم» هم هنوز تو بعضی از مجالس خواهان داره و از ما می‌خوان تا این ترانه رو پلی کنیم. یکی از ترانه‌هایی هم که در اواخر مجلس پلی می‌شه «داریم میریم به خونه» پویان مختاری است.»

سبحان، آخرین دی‌جی است که درباره ترانه‌های عروسی می‌گوید: «با جست‌وجوی ساده در اینستاگرام به راحتی می‌شه فهمید که چه ترانه‌هایی تو عروسی‌ها طرفدار دارند. ترانه‌هایی که ت. عروسی‌های لاکچری پلی می‌شه، تو عروسی‌های دیگه هم شنیده می‌شه.

ترانه‌های معین مثل «عشق رویایی»، «شهر رو چراغون میکنن»، «حلقه طلایی» طرفدارای زیادی داره. حتی «یار مبارک بادا» محمد نوری هم تو بعضی از مجالس طرفدار داره و اون ترانه هم مخاطب خودش رو می‌طلبه. «آقامون جنتلمنه»، «بذار کل دنیا بهم بگن دیوونه» بابک جهانبخش در تمامی عروسی‌ها پلی می‌شه و می‌تونیم بگیم از معدود ترانه‌هاییه که خیلی‌ها باهاش می‌رقصن. ترانه خداحافظی هم چند سالیه که مد شده و در تمامی عروسی‌ها باید پلی بشه.

آهنگ ورود عروس و داماد هم به سالن چند آهنگه و حتی ترانه «گل برزید رو سر عروس و دوماد» محمد نوری بین این ترانه‌ها جا داره. به جز این ترانه، ترانه‌های مثل ترانه‌ی عروسی برادران خداوردی، «عروسی» ستار، آهنگ‌های «گل عروس» و «داماد» از عارف و مارتیک هم گزینه‌های مناسبی برای ورود هستن. در چند عروسی هم ترانه‌ی «مبارکه» از منصور و «بهم رسیدیم» عماد طالب‌زاده رو هم پلی کرده‌ام.»

مولودی هم در برخی از عروسی‌ها شنیده می‌شود

در یکی از مساجد شمال شرق تهران، مداحی به پرسش‌هایمان پاسخ داد. او درباره اجرای برخی از عروسی‌ها می‌گوید: «تعداد زیادی از خانواده‌های جامعه ما مذهبی و معتقد هستند و علاقه‌ای ندارند تا در مراسم‌های خود گناه کنند. ما در این مجالس شرکت می‌کنیم و مولودی می‌خوانیم. بیشتر خانواده‌های مذهبی، جشن عروسی خود را در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی می‌گیرند. مولودی‌هایی هم که در این مجالس خوانده می‌شود در مدح امامان و یا آن عید است. در این مجالس خبری از رقص و آواز نیست. حتی برخی از خانواده‌ها با دست زدن هم مخالف هستند. در بعضی از عروسی‌ها هم هنگامی که ما می‌خوانیم، چند نفری دف می‌زنند.

برخی از مداحی‌ها برای عروسی امام علی و حضرت زهرا خوانده شده است که این مولودی‌ها را می‌خوانم. یکی از مداحی‌های معروف «خدا شاهد عقد علی شده» حاج محمود است. اما صلوات در این عروسی‌ها نقش بسیار پررنگی دارد و بارها برای سلامتی عروس و داماد، خانواده‌هایشان و مهمان‌ها صلوات می‌‌گویند.»

این مداح ادامه داد: «بعضی از خانواده‌های مذهبی، گروه‌هایی را به مجالسشان دعوت می‌کنند و این گروه‌ها با مطالب طنز و چند شعر که بازهم مضمونی مذهبی دارد، مهمان‌ها را سرگرم می‌کنند.»

مردم از ترانه‌های مورد علاقه‌ی خودشان در عروسی‌ها می‌گویند

در ادامه گزارش، هفده شهروند تهرانی از ترانه‌هایی گفته‌اند که در عروسی‌ها می‌شنوند. تعدادی هم از ترانه‌هایی گفته‌اند که مایل هستند در جشن عروسی خودشان پلی کنند. این گزارش سن، اجرای زنده موسیقی یا پلی شدن آهنگ توسط دی‌جی و جنسیت را مورد بررسی قرار داده است.

جنسیت جامعه آماری

زن      ۴

مرد     ۱۳

مجموع          ۱۷

از این جامعه آماری درباره سن آنها می‌پرسیم. سه نفر حاضر نیستند تا سن خودشان را بگویند. جوان‌ترین نفر از این جمع ۲۵ سال دارد و مسن‌ترین هم مردی ۳۲ ساله است.

جواب‌ها درباره آهنگ مورد علاقه خودشان در جشن عروسی متفاوت است. کسانی که سن بیشتری دارند به خبرنگار انصاف نیوز می‌گویند که مایل هستند تا ترانه‌های دهه‌ی شصت را در عروسی‌ها بشنوند. این ترانه‌ها نه تنها شادتر است، بلکه حس و حال دوران کودکی را در آنها زنده می‌کند.

جوانی مذهبی درباره مجالس عروسی می‌گوید: «ماهم رقص داریم، اما مثل عروسی‌های رایج نیست. عروسی‌های ما مختلط نیست و هنگام رقص داماد را از مجلس زنانه بیرون می‌کنند تا برقصند. ترانه‌ها مختلف است حتی خوانندگان زن هم هستند. در قسمت مردانه هم کمی با داماد می‌رقصند تا به او شاباش بدهند. مردان بیشتر باهم صحبت می‌کنند و جوان‌ترها و اقوام درجه یک عروس و داماد می‌رقصند.

ما در مجالس خودمان دست می‌زنیم ولی در برخی از خانواده‌ها وقتی داماد وارد مجلس می‌شود، فقط صلوات می‌فرستند.»

از نحوه پوشش و آرایش سر و صورتش جوانی معتقد به نظر میرسد. او در حوالی میدان فروسی به پرسش‌هایم پاسخ می‌دهد: «در عروسی‌های ما خبری از رقص و ترانه نیست. مولودی می‌خوانند و دست می‌زنیم. مولودی‌های زیادی هست که می‌خوانند که بیشتر در مدح امامان است. مولودی‌های زیادی از مداحان بزرگ خوانده می‌شود. قسمت زنانه هم خانمی مداح می‌خواند که معمولا دف هم می‌زنند.

مولودی‌های درباره امام علی و عید غدیر مثل «ناد علی یاد علی»، «مولا علی»، «دل رسوای من» خوانده می‌شود.»

نظرات گروه سنی ۲۵ تا ۲۸ سال تا حدودی با این افراد تفاوت دارد. آنها از ترانه‌هایی سخن می‌گویند که شاید بزرگترها علاقه‌ای به شنیدن آن نداشته باشند و یا این ترانه‌ها را در مجالس عروسی شنیده باشند. این گروه از ترانه‌هایی مثل «دلبر خوش خنده من» سینا درخشنده، «من و تو» به خوانندگی علیرضا پویا، ترانه‌های محسن ابراهیم‌زاده، ماکان بند، میثم ابراهیمی و هوروش بند و بابک چهانبخش سخن می‌گویند. البته جوانی ۲۶ ساله معتقد است که این ترانه‌ها باید با ترانه‌های قدیمی در عروسی‌ها پلی شود.

بیشترین جامعه آماری که به این سوال پاسخ دادند، گروه سنی ۲۸ تا ۳۰ سال بود. این گروه درباره ترانه‌های مورد علاقه خود می‌گویند، برخی از ترانه‌های قدیمی به هیچ وجه جایی در عروسی‌های حال حاضر ندارد. این گروه ترجیح می‌دهند تا برخی از ترانه‌های دوران کودکی خود یعنی ترانه‌های دهه ۷۰ را با بعضی از آهنگ‌های جدید در عروسی‌ها بشنوند. این گروه از ترانه‌های «نوش جونت» و «نسترن» فرشید امین، «آقامون جنتلمنه» ساسی مانکن، «عروس مهتاب» آصف، «قصه‌ی عشق» ابی، «شاه دوماد» ویگن، «مال منه» صالح رضایی، «قرص قمر» بهنام بانی، «دلبریتو کمترش کن» شهاب مظفری را معرفی می‌کنند.

حسین یکی از افراد این گروه سنی به انصاف نیوز می‌گوید: «بعضی ترانه‌ها توی همه عروسی‌ها شنیده می‌شه و نمی‌تونیم بگیم که فقط واسه یک عروسی خاص بوده. من خودم ترانه رقص چاقو برام خیلی مهمه و بهش فکر می‌کنم که توی عروسیم با چه آهنگی برقصن. رقص دونفره هم باید با دقت انتخاب بشه. اما من خودم اولین ترانه‌ای رو که با خانومم توی عروسی گوش بدم «ای گل زیبایی» امید است.»

تمامی پاسخ‌دهندگان به پرسش ما می‌گفتند، اجرای زنده موسیقی توسط یک خواننده سرشناس در عروسی هیجان‌آور و بسیار لذت‌بخش است، اما با شرایط اقتصادی کنونی و دستمزد بالای این خوانند‌ه‌ها، چنین موضوعی تنها برای قشر خاصی امکان‌پذیر است. آنها می‌گویند با تمامی این تفاسیر ترجیح می‌دهند تا دی‌جی در مراسم آنها حضور داشته باشد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انصاف نیوز، تاریخ انتشار: 2بهمن1398، کدخبر: 209066: www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین