پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
عشق به امام حسین (ع) هر ساله باعث سفر خیل انبوه زائران ایرانی که برای راهپیمایی اربعین به عتبات عالیات مشرف می شوند شده و این امر نیز در سال‌های اخیر به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است تا جایی که سازمان حج و زیارت و اداره گذرنامه ناجا از رشد 8 برابری از سال 91 تا اربعین سال گذشته خبر داده‌اند.

شعار سال:

عشق به امام حسین (ع) هر ساله باعث سفر خیل انبوه زائران ایرانی که برای راهپیمایی اربعین به عتبات عالیات مشرف می شوند شده و این امر نیز در سال‌های اخیر به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است تا جایی که سازمان حج و زیارت و اداره گذرنامه ناجا از رشد 8 برابری از سال 91 تا اربعین سال گذشته خبر داده‌اند.

اربعین 91، تعداد زائرانی که از ایران به عتبات عالیات سفر کردند، طبق یک آمار 100 هزار نفر و طبق آمار دیگری حدود 240  هزار نفر بود که این تعداد در سال 92، به 480 هزار نفر رسید.

اما وضعیت سال 93 به یکباره تغییر اساسی کرد چرا که تعداد زائران اربعین، علی رغم اقدامات تروریستی و رعب و وحشت ایجاد شده داعش در عراق و تهدیدهای امنیتی علیه مسلمانان، جهش 3 برابری نسبت به سال قبل از آن (سال 92) پیدا کرد.

 

 

طبق اعلام معاون وقت امنیتی انتظامی وزیر کشور، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از مردم کشورمان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کردند که این تعداد نه برای مقامات عراقی و نه برای مسئولان سازمان حج و ستاد عتبات عالیات قابل پیش بینی نبود و باعث بروز مشکلاتی در زمینه حمل و نقل و اسکان شد.

 

 

سال 94 نیز این رشد ادامه داشته و به 2 میلیون نفر رسید که نسبت به سال 90 رشد 40 برابری را نشان داد که با توجه به این افزایش و رشد باید اقدامات لازم برای صدور روادید در این رابطه اتخاذ می‌شد در حالی که چنین رویه‌ای عملا مشاهده نشد.

 

سال میزان حضور زائران در راهپیمایی اربعین میزان صدور روادید
90 50000 -
91 240000 -
92 480000 -
93 1500000 500000
94 2000000 1600000

 

سازمان‌های درگیر با این امر نظیر وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت در سال‌های اخیر عملا نتوانسته‌اند مردم علاقمند را مجاب به ثبت نام در سامانه دریافت روادید کنند و عملا آنها دریافت روادید را طبق رویه و سنوات سال‌های قبل به لحظات پایانی سفر و در نقطه صفر مرزی موکول کرده و خیل انبوه مردم عاشق اهل بیت را در پشت مرزها منتظر نگه داشته و در برخی اوقات به صورت مقطعی گیت‌های خروجی باز و برخی اوقات نیز مسدود می‌شد.

در سال 93 تنها 500 هزار نفر توانستند ویزای سفر به عتبات عالیات را دریافت کنند که البته در آستانه سفر نیز روادید به صورت رایگان صادر می‌شد. این شرایط در حالی بود که تنها یک میلیون 600 هزار روادید در سال 94 صادر و عملا باز هم عده‌ای بدون روادید وارد عراق شدند.

 

 

مرور سوابق گذشته در این خصوص گویای جوابگو نبودن شیوه ثبت نام های اربعین بوده است چرا که مسئولان در چند ماه مانده به سفر صحبت از ثبت نام و دریافت هزینه‌هایی برای صدور روادید توسط سفارت عراق می‌کردند اما در آستانه اربعین به یکباره وقتی با خیل انبوه زائران مواجه می‌شدند با تغییر لحن و سیاست اتخاذ شده این هزینه به یک دلار و در لحظات آخر فقط با کارت ملی و شناسنامه و به صورت رایگان صادر می‌شد که همگی این اقدامات نشان از عدم مدیریت لازم و سیاست‌گذاری‌های مقطعی و لحظه‌ای است.

در این باره می‌توان عدم هماهنگی موجود بین وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه عراق، مسئولان استان‌های مرزی و همچنین ساکنین مرزی با قوانین موجود را بخشی از سوءتدبیرهای صورت گرفته دانست.

وضعیت ساکنین مرزی در آستانه اربعین متفاوت تر از روزهای دیگر است چرا که‌ آنها با حضور در مرزها و فشار بر مسئولان برای اتخاذ تغییر در تصمیمات مسئولان استانی و ملی مبنی بر رایگان شدن صدور روادید و عبور آزاد از این مناطق شرایط خاصی را در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران (به عنوان مناطقی که زائران از ایران برای سفر به عراق استفاده می‌کردند) بوجود می‌آوردند.

 

 

تغییرات پیاپی سیاست‌های مسئولان برای زائران در اربعین باعث شده تا زائران اقدامات خود را به لحظات آخر موکول کنند و منتظر باشند تا در لحظات آخر تصمیمات تغییر پیدا کرده و سفر رایگان شود!

ساز و کار اعزام زائران ایرانی برای اربعین باید یک رویه واحد و هماهنگ بین دستگاه های مرتبط باشد تا مردم تنها با یک سیاست واحد از یک کانال بتوانند در مسیر ثبت نام و اعزام قرار گیرند چرا که هر ساله آمارهای ثبت نام یک عددی را نشان می دهد و آمار خروجی زائران ایرانی از مرزها یک عدد بسیار بزرگ تری است و این مسئله، بی نظمی هایی را در برنامه ریزی ها ایجاد می کند.

در چند سال اخیر بین 17 تا 22 میلیون زائر از ایران، هند، پاکستان، کشورهای اروپایی، ترکیه، لبنان، تاجیکستان، افغانستان، بحرین و سایر کشورها برای زیارت اباعبدالله (ع) در ایام اربعین راهی کربلا می‌شوند که از آن می‌توان با تعبیر بزرگترین گردهمایی شیعیان یاد کرد.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 30 مرداد 95 ، کد مطلب: 13950527000529  : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین