پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۹۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
«دکتر نبی‌الله خون میرزایی» در نشست خبری با بیان این که امسال تکلیف سازمان شیلات برای تولید میگوی پرورشی ۴۲ هزارتن بوده است ولی ۴۶ هزارتن میگو پرورشی تولید شده است، گفت: سال گذشته ۴۷ هزار تن تولیدات میگوی پرورشی داشتیم و علت اینکه امسال این تولیدات کاهش یافته است به دلیل بروز بیماری لکه سفید در مزارع میگو است.
شعارسال: رییس سازمان شیلات اعلام کرد که بیماری لکه سفید به مزارع میگو آسیب زده و باعث شده است که تولیدات میگوی پرورشی نسبت به سال گذشته کاهش یابد.
 
 به نقل از ایسنا، «دکتر نبی‌الله خون میرزایی» در نشست خبری با بیان این که امسال تکلیف سازمان شیلات برای تولید میگوی پرورشی ۴۲ هزارتن بوده است ولی ۴۶ هزارتن میگو پرورشی تولید شده است، گفت: سال گذشته ۴۷ هزار تن تولیدات میگوی پرورشی داشتیم و علت اینکه امسال این تولیدات کاهش یافته است به دلیل بروز بیماری لکه سفید در مزارع میگو است.
 
وی اضافه کرد:‌ بیماری لکه سفید در چند استان کشور به تولیدات میگو آسیب زده است و باعث شده که نسبت به پارسال تولیدات در این بخش کاهش یابد.
 
به گفته‌ وی، پیش‌بینی تولید میگوی پرورشی سازمان شیلات برای امسال ۵۵ هزار تن بود که ۴۶ هزار تن از آن محقق شد.
 
رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه بیماری لکه سفید بیماری ویروسی بوده و قدرت انتشار بالایی دارد، گفت: عوامل بروز آن در آبزیان متنوع و شامل ابزار آلات و ماشین، خوراک‌های فرآوری شده، خوراک زنده یا پرندگان ناقل این بیماری است.
 
وی اضافه کرد: امسال خود مراقبتی شدیدی را در بخش بهره‌برداران و صادرکنندگان انجام دادیم تا موارد مشکوک وارد سبد صادرات نشود و خودمان هم با سختگیری و خود مراقبتی صادرات را مراقبت می‌کنیم که آلودگی از کشور مقصد گزارش نشود. این خود مراقبتی نیز باعث شد تا کمترین آسیب به مزارع میگو وارد شود.
 
صادرات ۲۰ هزار تن میگو در سال ۹۸
 
وی در ادامه به آمار ۱۰ ماهه‌ی صادرات میگو در سال ۹۸ نیز اشاره کرد و گفت‌: صادرات میگو در ۱۰ ماهه سال ۹۸، ۲۰ هزار تن با ارزش ارزی ۸۴ میلیون دلار بود.
 
رئیس سازمان شیلات در پاسخ به اینکه مرجع صدور مجوز پرورش میگو در منطقه قشم کیست، گفت: سازمان شیلات ایران صادرکننده مجوز پرورش میگو نیست و نظام مهندسی کشاورزی مرجع صدور این مجوز است. سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز استعلامات لازم را از دستگاه‌های مربوطه انجام می‌دهد.
 
خون میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت خاویار و این که چرا ایران صادرکننده اول خاویار در دنیا نیست اشاره کرد و گفت: اگر روزی صادر کننده اول یا دوم خاویار در جهان بودیم، بهره‌برداری از دریای خزر و صید مبنای کار بود. در حقیقت خاویار وحشی که با صید از دریا به دست می‌آمد، مدنظر بود. اما صید بی رویه ماهیان خاویاری از جانب ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر، نسل ماهیان خاویاری را به انقراض برد، بنابراین کشورهای حاشیه دریای خزر مکلف به خودداری از صید تجاری ماهی خاویار شدند و این کشورها به سمت پرورش ماهیان خاویاری حرکت کردند.
 
وی همچنین به جایگاه کشور چین در تولید آبزیان و شیلات نیز اشاره کرد و گفت: کشور چین در تولید آبزیان در جهان دارای رتبه اول است و همچنین در بسیاری از زیر شاخه‌های شیلات نیز رتبه نخست دارد.
 
رئیس سازمان شیلات تصریح کرد:‌ خوشبختانه ایران در تولید خاویار پرورشی و گوشت ماهیان خاویاری بعد از چین و ارمنستان در جایگاه سوم است و افق پیش رو نیز برای ما روشن است. سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۶ تن خاویار تولید شد و امسال نیز تولیدات گوشت و خاویار در وضعیت بهتری از سال گذشته قرار خواهد گرفت.
 
وی اضافه کرد:‌ در ۲۲ استان کشور ۱۳۰ مزرعه ماهیان خاویاری برای تولید گوشت این ماهی‌ها و خاویار در نظر گرفته شده است و تقاضا نیز رو به افزایش است.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر سلامت آبزیان و عدم آلودگی آنها به فلزات سنگین نیز گفت: تاکنون گزارشی از سازمان دامپزشکی و محیط زیست مبنی بر وجود آلودگی در آبزیان نداشتیم. طرح پایش و نظارت آبزیان نیز توسط دامپزشکی به صورت مرتب انجام می‌شود و بر اساس پروتکل‌ها نیز این بررسی‌ها صورت می‌گیرد. در خصوص ماهیان دریایی نیز به طور مرتب نمونه برداری می‌شود و تاکنون گزارشاتی از وجود فلزات سنگین و آلاینده در آبزیان پرورشی و دریایی در کشور خودمان و کشورهایی که این‌ آبزیان به آنها صادر می‌شود نشده است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
 
او در پایان همچنین به وضعیت سهمیه‌بندی سوخت صیادان نیز اشاره کرد و گفت: هنگامی که سوخت سهمیه‌بندی شد جامعه صیادی از آن مغفول ماند و ۴۰۰ لیتر سوخت با قیمت ۳ هزار تومان در اختیارشان قرار گرفت ولی با پیگیری‌های انجام شده مصوب شد که هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت به بهای ۱۵۰۰ تومان به آنها تعلق گیرد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر  ،تاریخ انتشار:   14 بهمن    1398،کدخبر:   55350،www.hakimemehr.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
این هم به بدبختیامون اضافه شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین