پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی با بیان اینکه اهمیت و ضرورت اخلاق هنوز در جامعه تبیین نشده است، گفت: در نظام آموزش و پرورش اینکه مبانی و فلسفه تعلیم و تربیت ما چیست، هنوز بعد از چهار دهه مشخص نیست.

شعارسال:  حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی در نشست علمی«اخلاق سیاسی» که در مجمع عالی حکمت برگزار شد، اظهار داشت: ما وقتی در زندگی امام خمینی(ره) تامل می کنیم، اخلاق و سیاست را در هم تنیده می بینیم.

 

او با بیان اینکه ظهور انقلاب اسلامی در واقع ظهور تمامی اعتقادات اسلام در ابعاد مختلف است، گفت: انقلاب اسلامی تلاش کرد که فقه را در جامعه اسلامی برجسته سازد و در کنار آن اخلاق در جامعه ظهور و بروز پیدا کرد.

 

مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی ادامه داد: در دهه نخست انقلاب اسلامی انتخابات ما بدون تردید اخلاقی تر از امروز و در چاچوب احکام اسلامی بود؛ امروز به نظر می رسد که در این چهار دهه در این مصداق خاص ضعیف تر شده ایم.

 

او عنوان کرد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یک آسیب هایی دارد، بخشی از علل این آسیب ها به خود افراد برمی گردد؛ پاره ای از عوامل نیز به علل سیاسی مربوط می شود.

 

نوروزی گفت: ما انتخابات را از غرب وارد کرده ایم، اما اخلاق متناسب با اسلام و فرهنگ سازی لازم را نهادینه نکرده ایم.

 

او خاطرنشان کرد: ما فاقد یک سیستم و نهادهایی هستیم که بتواند آفت زدایی کرده و وضع را ساماندهی کند؛ امروزه مشاهده می کنیم که از یک طرف انتخابات در درون جامعه ما باید عامل نشاط و پویایی باشد که اینچنین است، اما از طرف دیگر آسیب هایی دارد که انسان بیم آن دارد که این آسیب ها خللی به ارکان حکومت اسلامی برساند.

 

مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی اظهار داشت: طبیعتا انتخابات می تواند یک اخلاقی داشته باشد، هر الگوی سیاسی اخلاق خود را دارد و این نوع انتخابات از منظر آموزه های غربی اخلاقی است، چرا که نگاه به قدرت با نگاه اسلام متفاوت است، لذا اخلاق حاکم در انتخابات کنونی با آموزه های اسلام سازگاری ندارد.

 

او یادآور شد: در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید ویژه ای بر اخلاق شده و در این راستا نخستین عنصر راهبردهای رهبر انقلاب علم و پژوهش و دومین عنصر معنویت و اخلاق است.

 

نوروزی خاطرنشان کرد: غرب به دنبال اداره جامعه است، اما اسلام به اختیار انسان قائل است، کارکرد مقوله تفکیک قوا پیشگیری از فساد است، اما در نظر بزرگان دین، پیشگیری از فساد با خودسازی حاصل می شود.

 

او تصریح کرد: با تفکیک قدرت در واقع تفکیک فساد صورت می گیرد و فساد از بین نمی رود؛ اگر سیاست بر خودسازی و اخلاق ابتنا پیدا کند بسیاری از دستاوردها حاصل می شود.

 

مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی ادامه داد: اهمیت و ضرورت اخلاق هنوز در جامعه تبیین نشده است، در نظام آموزش و پرورش اینکه مبانی و فلسفه تعلیم و تربیت ما چیست، هنوز بعد از چهار دهه مشخص نیست.

 

او اضافه کرد: حوزه جایگاه خاص خود را برای بهبود آُسیب های اخلاق دارد و باید وظیفه این نهاد روشن شود تا با آسیب ها به مقابله بپردازد.

 

 

 

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار: 17بهمن1398 ، کدخبر: 885016: fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین