پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
در ادامه روند آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایران این‌بار ۴۱ هکتار اراضی جنگلی در ۸ شهرستان گیلان دچار حریق شدند.

شعار سال: در ادامه روند آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایران این‌بار ۴۱ هکتار اراضی جنگلی در ۸ شهرستان گیلان دچار حریق شدند. هرچند گفته می‌شود این آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده و آتش خاموش شده اما جنگل‌سوزی در ایران اتفاق تازه‌ای نیست. سالانه ۴۰ تا ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های ایران در آتش می‌سوزد.

تعداد بازدید : 21

 

شبیخون آتش بر جنگل‌های گیلان+(منتشرنشود)

**نبود تجهیزات اطفای حریق هوایی جنگل، آتش هیرکانی را طولانی می‌کند

آتش در جنگل‌های گیلان همچنان ادامه دارد/ ۱۰۷ هکتار از جنگل‌های هیرکانی به طور سطحی سوخت

دست‌های خالی جنگل بانان گیلان اگرچه نزدیک به ۳ روز است که در کار خاموش کردن آتش تنها جنگل‌های هیرکانی بازمانده از دوران باستان در زمین است؛ اما آتش مهار شده، با وزش دوباره باد باز، شعله ور می‌شود و حیات البرزنشینان و دیگر ساکنان سرزمین خشک ایران را خاکستر می‌کند. آیا وقت آن نرسیده که دولت‌های مدعی محیط زیست، بودجه‌ای ویژه برای حفاظت، نگهداری و امداد جنگل‌های هیرکانی ایران که حیات بیش از نیمی از ساکنان این آب وخاک را تامین می‌کنند، تصویب کنند؟
 
 سرهنگ محمد قربانی لرد فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: «۱۰۷ هکتار تا امروز سوخته است و آتش همچنان ادامه دارد. دم دمه‌های صبح آتش اطفا شد؛ ولی وزش باد، دوباره آتش را شعله ور کرد. تعداد فقرات آتش افزایش پیدا کرده و تا این لحظه به ۵۲ فقره رسیده است. گرمای هوا و رطوبت پایین و خاموش نکردن کامل آتشی که گردشگران یا اهالی بومی در جنگل‌ها و علفزار‌ها روشن می‌کنند یکی از دلایل اصلی آتش سوزی است. به نظر می‌رسد خلاء قانونی برای ممنوعیت روشن کردن آتش در جنگل در روز‌های گرم و خشک سال کاملا وجود دارد.»

او افزود: «طی بیش از ۴۸ ساعت گذشته جنگل‌های ۱۳ شهرستان از ۱۶ شهرستان استان گیلان درگیر آتش سوزی هستند و تا شب گذشته ۵۲ فقره آتش در سطح استان داشته ایم. طبق پیش بینی هواشناسی وزش باد تا عصر امروز همچنان ادامه دارد.»

قربانی گفت: «بر همین اساس از همان ابتدا آمادگی ۱۰۰ درصدی نیرو‌ها را ایجاد کرده ایم و امکانات و تجهیزات را نیز در اختیار آن‌ها قرار داده ایم؛ تا امروز نیز به محض اعلام آتش سوزی در نقاط مختلف، نیرو‌ها ورود کرده و آتش را در ۵۰۰ متر، ۲۰۰ و حتی ۱۰۰ متر خاموش یا مهار می‌کردند.»

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان تاکید کرد: «بر اساس آخرین آمار تقریبی، آتش در حدود ۱۰۷ هکتار از جنگل ها، علفزار‌ها و خار وخاشاک را سوزانده است. آتش اکثرا سطحی است و به طور عمقی نسوخته است. حریق در ۹۹ مورد سطحی بوده و تاکنون آتش سوزی عمقی گزارش نشده است. مگر در مواردی که درختان بیمار بوده است.»

آتش در نقاط صعب العبور و نبود تجهیزات

جنگل‌های ایران با بیل و سرشاخه و در بهترین حالت با آب پاش‌های دستی، آتش کوب و آتش بُرها خاموش می‌شوند و معمولا نیرو‌های پیاده در نقاط صعب العبور باید با دست آب و تجهیزات لازم را برای خاموش کردن اتش به بالادست و نقاط پرشیب کوهستان ببرند.

هیچ یک از نیرو‌های جنگل بان و قرق بان، تجهیزات ایمنی مانند کلاه، دستکش و لباس و کفش ضد حریق ندارند و مدام در معرض افتادن شاخه‌ها و تنه‌های مشتعل و نیمه سوخته درختان، افتادن در پرتگاه‌های پرآتش و دیگر خطر‌های این دست حوادث هستند. بار‌ها پیش آمده که کفش‌های آن‌ها در خاکستر‌های داغ و شعله‌ها آب شده و مواد مذاب آن پا و بدن آن‌ها را سوزانده است. لباس‌های جنگل بان‌ها و محیط بان‌ها که اغلب از مواد نفتی تهیه شده نیز از همین قسم است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان در این باره به اسکان گفت: «برای حفاظت بهتر مخصوصا در مواقع آتش سوزی جنگل در نقاط کوهستانی و صعب العبور، به یک بالگرد در استان نیاز داریم. بردن نیرو‌های امدادی برای خاموش کردن آتش جنگل تا نقطه آتش در نقاط صعب العبور بسیار سخت است و ساعت‌ها طول می‌کشد. این موضوع باید در سطح کلان کشوری پیگیری بشود.»

او تاکید کرد: «متاسفانه ما تجهیزات روز دنیا را در که زمان آتش سوزی‌های جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد نداریم. بار‌ها این نیازمندی‌ها و مشکلات، به مسوولان کشوری منعکس شده است؛ با این اوصاف تا امروز از زمانی که من آمده ام بحران خاصی رخ نداده؛ اما با گرم شدن هوا و کاهش تبخیر، احتمال آن وجود دارد که در ماه‌های آینده و فصول گرم سال، آتش سوزی‌هایی در حجم بیشتر و بزرگ‌تر رخ دهد. این‌ها را باید در سطح کلان کشوری بررسی و رسیدگی شود.»

قربانی گفت: «در نقاط صعب العبور به دلیل نداشتن امکاناتی مانند بالگرد ناچاریم از نیرو‌های پیاده استفاده کنیم و از آتش کوب و آتش بُرهایی که در سطح جنگل ایجاد کرده ایم و در نهایت کوله پشتی‌هایی که مخزن کوچکی از آب دارند. ما نیاز مبرم به این تجهیزات روز داریم و مسوولان باید فکری به حال این موضوع کنند.»

او یادآوری می‌کندذ که هر ۱۰ درخت، جان یک انسان را حفظ می‌کند؛ این واقعیتی اجتناب ناپذیر است که جنگل‌های ما در خطر آسیب‌های متعددی از جمله آتش سوزی قرار دارند و در نتیجه زندگی شهروندان ما در خطر است. خواسته ما این است که امکانات لازم برای حفاظت را در اختیار ما بگذارند تا این جنگل‌ها را که ضامن بقا و حیات کشور هستند را حفظ کنیم. مخصوصا الان که این جنگل‌ها ثبت جهانی نیز شده اند بر روی شان حساسیت بیشتری وجود دارد و ما باید فکری به حال این موضوع کنیم.»

گزارش تخلفات به شماره امداد جنگل

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان از شهروندان درخواست کرد که با استفاده از شماره تماس ۱۵۰۴ هر گونه آتش سوزی و دیگر تخلف‌های حوزه منابع طبیعی را گزارش دهند.

او گفت: «همکاران ما به صورت شبانه روزی در "مرکز اطلاعات فرماندهی یگان حفاظت گیلان" حضور دارند و پاسخگوی تماس‌ها به شماره ۱۵۰۴ هستند تا پیگیر تخلف‌ها و حوادث پیش آمده در حوزه منابع طبیعی باشند.»

قربانی در انتها از همراهی نیرو‌های مردمی، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، استانداری و دیگر سازمان‌ها و شرکت در عملیات اطفای حریق جنگل‌های استان قدردانی کرد.

 

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فراز و اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 19بهمن1398  ، کدخبر: - : www.faraz.ir و www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین