پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
یک روان‌پزشک گفت: برخی مواد نظیر مواد محرک می‌توانند میل جنسی را به میزان غیر نرمالی افرایش دهند تا حدی که فرد دچار بیش فعالی جنسی شود. این مشکل خود منجر به رفتارهای بسیار مخربی خواهد شد.

شعار سال: امروزه مصارف بی‌رویه مواد مخدر و موادهای شیمیایی و روانگردان بلای جان بسیاری از جوامع شده است. مواد اعتیادآور همچنان که بر سلامت جسمی و روانی اثر می‌گذارند، بر روابط زناشویی نیز اثرات زیانباری را به جای می گذارند.برخی افراد برای غلبه بر مشکلات عملکرد میل جنسی خود روی به این مواد می آورند، غافل از اینکه با گذشت زمان نه تنها این مواد، حلال مشکلات آنها نخواهد بود، بلکه فرد آن چیزی را که از قبل داشته است را نیز از دست خواهد داد.

یک روان‌پزشک معتقد است که تأثیر مصرف مواد مخدر بر رابطه جنسی و زناشویی را می‌توان به طور کلی از دو نظر تأثیر جسمی و روانی مورد بررسی قرار داد.

علیرضا حسین‌زاده، روان‌پزشک و پژوهشگر حوزه اعتیاد، در خصوص تاثیر جسمی مواد مخدر بر عملکرد جنسی افراد می‌گوید: برخی از افراد بر این باورند که مصرف مواد مخدر دردهای جسمی آنان را کاهش می‌دهد و این سبب بالا رفتن عملکرد آنان در زمان برقراری رابطه جنسی می‌شود. این در حالی است که مصرف این مواد به هر بهانه‌ای روی مسائل جنسی آن‌ها تأثیر سوء خواهد گذاشت. اتفاقی که بعد از مصرف مواد مخدری که خاصیت آرام بخشی دارند می‌افتد، این است که حساسیت بدن فرد بعد از مصرف کم می‌شود. بالطبع حساسیت در ناحیه تناسلی نیز کم شده و همین امر مشکل افرادی که دچار زود انزالی یا انزال زودرس هستند را حل می‌کند.

او ادامه داد: در نگاه اول مشکل این افراد با مصرف مواد مخدری نظیر تریاک حل می‌شود و زمان رابطه جنسی افزایش می‌یابد. ولی به مرور زمان بدن نسبت به ماده مصرفی تحمل پیدا می‌کند. به این معنا که دیگر همان میزان مصرف تأثیرات دلخواه را برای فرد به وجود نخواهد آورد. به همین خاطر برای اینکه فرد بتواند دوباره همان حالت‌ها را تجربه کند مجبور می‌شود میزان ماده مخدر بیشتری را مصرف کند و یا تعداد دفعات مصرف خود را افزایش دهد. علاوه بر این در پی مصرف بیشتر مواد مخدر نه تنها اعتیاد به وجود خواهد آمد بلکه اثرات سوء مواد بر عملکرد جنسی نمایان خواهد شد. در این مرحله بسیاری از افراد دچار بی‌میلی جنسی می‌شوند و دیگر تمایلی به برقراری رابطه ندارند.

این روان‌پزشک در رابطه با تأثیر روانی مواد مخدر بر عملکرد جنسی خاطرنشان کرد: بُعد روانی پیامدهای مصرف مواد مخدر در خلق و خو و مسائل رفتاری و ارتباطی نمایان می‌شود. به این صورت که در ابتدا، مصرف ماده مخدر سبب افزایش اعتماد به نفس فرد شده و این تصور را در او ایجاد می‌کند که عملکرد فوق‌العاده‌ای در رابطه جنسی دارد، ولی در دراز مدت همین مواد منجر به بی‌میلی و انواع کژکاری های جنسی می‌شود.

حسین‌زاده افزود: هم چنین برخی مواد نظیر مواد محرک می‌توانند میل جنسی را به میزان غیر نرمالی افرایش دهند تا حدی که فرد دچار بیش فعالی جنسی شود. این مشکل خود منجر به رفتارهای بسیار مخربی خواهد شد.

این روان‌پزشک در ادامه در پاسخ به این سوال که مشکلات جنسی در بین مردان شایع است و با مصرف دارو برطرف می‌شود اما برخی مردان تصور می‌کنند برای رفع مشکلات جنسی می‌توانند از مواد مخدر استفاده کنند. آیا این تصور درست است؟ عنوان کرد: برخی از مردان که مشکلاتی در مسائل جنسی دارند، بنا بر توصیه افرادی که سابقه مصرف مخدرها را دارند، به مصرف موادمخدر روی می‌آورند اما نمی‌دانند به دلیل اثر افسردگی که مواد مخدری مثل تریاک و شبه تریاک دارد به مرور دچار ناتوانی جنسی می‌شوند. شاید در ابتدا افرادی که به مصرف مخدرها روی آورده‌اند و دچار مشکلاتی مثل زود انزالی بوده‌اند، مشکل‌شان با مصرف مواد برطرف شده باشد، اما مصرف طولانی مدت، منجر به مشکلات بیشتری در ناتوانی جنسی آنان خواهد شد. مصرف مواد مخدری مانند گل، حشیش، ماری جوانا و مواد شبه توهم‌زا، تاثیرات مخربی دارد و می‌تواند ناتوانی جنسی و تولد بچه‌های ناقص را در پی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مواد محرک به چه میزان می‌تواند در روند به وجود آمدن اختلالات جنسی تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: اثر  مواد محرک به افزایش کاذب و موقتی انرژی و فعالیت‌های سیستم سمپاتیک بدن می‌انجامد و باعث می‌شود افرادی که ناتوانی جنسی دارند، به سمت مصرف شیشه روی بیاورند ولی به مرور مشکلات غیر قابل حلی برای‌شان ایجاد می‌شود. متخصصانِ اختلالات جنسی راهکارهایی برای کاهش مشکلات و درمان این افراد دارند و این افراد نباید بنا به توصیه اطرافیان به مصرف مواد روی بیاورند زیرا ترک اعتیاد بسیار سخت‌تر از درمان مشکلات جنسی است.

حسین‌زاده در ادامه با بیان اینکه بزرگترین خطر مصرف مواد مخدر برای برقراری رابطه جنسی این است که افراد فکر می‌کنند هرگاه که بخواهند یک رابطه جنسی مناسب داشته باشند، برای افزایش لذت حتما باید مواد مخدر مصرف کنند، خاطرنشان کرد: افراد نسبت به مصرف ماده مخدر ذهن‌شان شرطی می‌شود و اعتیاد به مصرف مواد مخدر پیدا می‌کنند. زمانی که ذهن افراد نسبت به مصرف ماده مخدر برای رابطه جنسی شرطی می‌شود دیگر نمی‌توانند بدون مصرف مواد یک رابطه جنسی خوب را تجربه کنند. این شرایط سبب کاهش اعتماد به نفس، بروز علائم افسردگی، وابستگی و مشکلات ثانویه بیشتری می‌شود. خطر مهم دیگر مصرف مواد مخدر این است که فرد تحت تاثیر مصرف مواد مخدر اقدام به رفتارهای پرخطر جنسی کند. ممکن است فرد بعد از مصرف مواد مخدر قربانی سوءاستفاده جنسی شود یا به فرد دیگری تجاوز کند. توهم‌زایی ناشی از بعضی از مواد مخدر بسیار خطرناک بوده و می‌توانند سبب شود تا فرد حوادث مرگباری را برای خودش یا دیگران رقم بزند

این روان‌پزشک با اشاره به این موضوع که اعتیاد و مصرف مواد مخدر در سه مرحله رابطه جنسی یعنی مرحله تمایل، مرحله تحریک و مرحله ارگاسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ایجاد اختلال در هر سه مرحله می‌کند، گفت: در کوتاه مدت مصرف مواد مخدر سبب بهبود و تقویت عملکرد جنسی افراد می‌شود اما به مرور زمان در دراز مدت با مصرف مداوم مواد مخدر به تدریج میل جنسی کاهش و یا قطع می شود. تحریک جنسی صورت نمی‌گیرد و فرد دیگر مرحله اوج لذت جنسی را تجربه نخواهد کرد و به ارگاسم نمی‌رسد و اصلا انزال صورت نمی‌گیرد. در درجه دوم فرد با مصرف مواد مخدر دچار اختلالات اضطرابی می‌شود و علائم افسردگی شدید در او نمایان می‌شود. این علائم سبب بروز مشکلات جنسی ثانویه نیز در فرد می‌شود.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد در پایان یادآور شد: واقعیت این است که مصرف مواد مخدر در دراز مدت با تمایلات جنسی و توانایی و عملکرد جنسی در تضاد کامل است، به همین دلیل به تمامی افراد توصیه اکید می‌شود که برای دست یافتن به عملکرد و توانایی جنسی بیشتر و حل مشکلات جنسی خود حتما از راه حل‌های مناسب استفاده کنند. استفاده از مشاوره جنسی به قطع یکی از بهترین راه حل‌ها برای درمان مشکلات و اختلالات جنسی است. در ضمن ورزش، داشتن تغذیه مناسب، استراحت کافی، تفریح از مواردی هستند که در کنار مشاوره جنسی به تقویت قوای جنسی افراد بسیار کمک می‌کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 26 بهمن 1398، کدخبر: 964196، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین