پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۵۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توانمندسازی بازی‌سازان ایرانی و پیوند تیم‌های بااستعداد و ماهر به صنعت بازی از فعالیت «مرکز رشد بازی‌سازی» خبر داد و اعلام کرد که تیم‌های بازی‌ساز و افراد صاحب ایده در این حوزه می‌توانند از تسهیلات مورد نیاز برخوردار شده و فرصت معرفی بازی‌های تولیدی خود را به سرمایه‌گذاران پیدا کنند.

شعار سال:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توانمندسازی بازی‌سازان ایرانی و پیوند تیم‌های بااستعداد و ماهر به صنعت بازی از فعالیت «مرکز رشد بازی‌سازی» خبر داد و اعلام کرد که تیم‌های بازی‌سازی رایانه‌ای را برای معرفی به این مرکز جذب می‌کند و تیم‌های بازی‌ساز و افراد صاحب ایده در این حوزه می‌توانند از تسهیلاتی همچون فضای استقرار رایگان بهره‌مند شده و حمایت‌های زیرساختی مانند اینترنت، رایانه، نرم‌افزارهای مورد نیاز برخوردار شده و فرصت معرفی بازی‌های تولیدی خود را به سرمایه‌گذاران پیدا کنند. در پی اعلام این خبر روزنامه ایران به سراغ بازی سازان رفت و این سؤال را پرسید که ارزیابی شما از این اتفاق چیست و معرفی تیم‌های بازی‌سازی چقدر می‌تواند در توسعه صنعت بازی مؤثر واقع شود؟


یک اقدام مثبت
«اقدامی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با راه‌اندازی مرکز رشد بازی‌ها در حال انجام است، اقدام خوب و مثبتی است و باید دست این مسئولان را بوسید.»
حسن مهدی اصل فعال حوزه بازی‌سازی با بیان مطلب فوق  گفت: از آنجایی که مراکزی برای آموزش آکادمیک صنعت بازی‌سازی در دانشگاه‌ها نداریم بنابراین راه‌اندازی چنین مرکزی برای بازی‌سازی بسیار مفید خواهد بود و می‌تواند این صنعت را توسعه دهد.مهدی اصل نکته منفی این اقدام را دولتی بودن آن عنوان کرد و افزود: وقتی دولت در این نوع فعالیت‌ها ورود می‌کند ادامه این فعالیت‌ها تحت تأثیر سیاست‌ها و بودجه‌های دولتی قرار می‌گیرد و وقتی مسئولان در دولت‌ها تغییر می‌کنند این روند حمایتی دوامی ندارد. دقیقاً مانند اتفاقی که در بنیاد بازی‌های رایانه‌ای افتاد. این مرکز کلاس‌های آموزش خوبی را برای فعال کردن صنعت بازی‌سازی برگزار می‌کرد ولی اخیراً به دلایل مختلفی کم رنگ شده است. به عبارتی وقتی دولتی‌ها در این کار ورود می‌کنند، وقتی سیاست‌ها تغییر می‌کند یا بودجه‌ها کم و زیاد می‌شود این نوع برنامه‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه باید به این صنعت نگاه فرادولتی داشت، گفت: اگر این مراکز رشد را به بخش خصوصی بسپارند و بعد از آن به شکل‌های مختلف حمایت مادی و معنوی کنند، کار استمرار می‌یابد، چون استمرار در این کار مهمتر است.
این فعال بازی‌ساز با اشاره به اینکه این صنعت در کشور بشدت با کمبود نیروی انسانی مهارت دیده روبه‌رو است، افزود: نیروهای مهارت دیده‌ای هم که در کشور وجود داشت مهاجرت کرده‌اند و کمبود نیروهای متخصص شرکت‌های بزرگ را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است و باید هرکاری انجام دهند تا این نیروها را حفظ کنند و به‌نظر می‌رسد این مرکز می‌تواند در تربیت نیروهای مهارت دیده بسیار خوب عمل کند.مهدی اصل در زمینه معرفی بازی‌های بازی‌سازان به سرمایه‌گذار نیز گفت: به‌نظرم این بخش شعار تبلیغاتی است، چرا که اگر قرار است یک بازی‌ساز کم تجربه بتواند بازی را طراحی کرده و آن را عملیاتی کند به نظر نمی‌رسد بتوان اعتماد سرمایه‌گذار را با کار اول جلب کرد و از آنجایی که سرمایه‌گذار به‌دنبال بازگشت سرمایه‌اش است بنابراین روی تیم‌های باتجربه سرمایه‌گذاری می‌کند بنابراین بهتر است تیم‌های با تجربه را به سرمایه‌گذار معرفی کنند.


وی افزود: به‌نظرم خوب است که زیرساخت حمایتی، آموزش و... را در اختیار تیم‌های نوپا قرار دهند ولی باید در زمینه سرمایه‌گذاری روی تیم‌های باتجربه متمرکز شوند.
مهدی اصل معتقد است با اینکه کارهای جسته و گریخته‌ای درباره صنعت بازی‌سازی از سوی تمام دولت‌ها انجام می‌شود ولی هنوز درک درستی از اقتصاد مربوط به صنعت بازی‌سازی ندارند.
وی گفت: کشوری مانند فنلاند که در صنعت موبایل پیشتازی می‌کرد نتوانست این راه را ادامه بدهد و شکست خورد ولی همین کشور از طریق صنعت بازی‌سازی توانست دوباره روی پای خود بایستد و درآمدزایی بالایی را به‌دست آورد. بنابراین اگر مسئولان این صنعت را بدرستی بشناسند، می‌توانیم از دیگر صنایع درآمدزایی بیشتری داشته باشیم.


تربیت نیروهای مهارت دیده
«هرگونه حمایت از صنعت بازی سازی، کمک به رشد تیم‌ها و توانمندسازی‌ تیم‌های کوچکتر اتفاق مثبتی است و جای تشکر و قدردانی دارد.»
عمادرحمانی فعال حوزه بازی‌سازی با بیان مطلب فوق گفت: این اقدام می‌تواند به ساخته شدن نیروهای مهارت دیده کمک کند به‌طوری که تیم‌های بزرگ‌تر بازی‌سازی می‌توانند از نیروهای انسانی آموزش دیده به‌صورت بهینه استفاده کنند. از سوی دیگر تیم‌های کوچکی در این مرکز رشد آموزش می‌بینند، می‌توانند خود تیم‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعت بازی‌سازی را تشکیل دهند و به آینده این صنعت کمک کنند. رحمانی حلقه مفقوده در این زمینه را حمایت از تیم‌های بزرگ عنوان کرد و افزود: تیم‌های بزرگ و بازی‌هایی که این گروه می‌سازند منجر به ارزآوری و رشد صنعت بازی‌سازی در کشور می‌شود اما به این گروه خیلی بی‌توجهی شده است. چون شرکت‌های دانش بنیان و بزرگ ازهیچ‌گونه حمایت مالی و مستقیم و بی‌دردسری برخوردار نیستند در حالی که این شرکت‌ها می‌توانند به‌دلیل تجربه‌ای که دارند و بازی‌هایی که تولید می‌کنند به درآمدزایی بیشتر برای کشور برسند.
این فعال بازی‌سازی در ادامه گفت: همانقدر که شرکت‌های کوچک نیاز به حمایت دارند و باید از طریق شتاب‌دهنده‌ها و منتورها رشد کنند، تیم‌های بزرگ نیز به حمایت‌های مادی و معنوی نیاز دارند تا بتوانند بازی خوبی را راهی بازار داخلی و جهانی کنند. در این بخش نه تنها باید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نگاه ویژه‌ای به این حوزه تیم‌های بزرگتر کند، بلکه باید سایر نهادهای درگیر نیز به این بخش توجه داشته باشند تا بتوان با حمایت‌های آنها این صنعت را در کشور رشد داد. وی افزود: متأسفانه از سال‌ها پیش سیاست نادرستی آغاز شده به‌طوری که هدف تنها تولید محصولات ساده و کم هزینه و سطح پایین و مبتنی بر بازار داخلی است بنابراین حال که مسئولان زحمت کشیده‌اند و برای این قسمت نوپا چنین امکاناتی را فراهم کرده‌اند، بهتر است به تیم‌های بزرگ‌تر هم نیم نگاهی داشته باشند تا این دو بخش کم تجربه و با تجربه در کنارهم بتوانند با تولید بازی‌های خوب برای کشور درآمدزایی داشته باشند.
ابوالفضل سجادی فعال حوزه بازی‌سازی کامپیوتری نیز این اقدام را بسیار مثبت توصیف کرد و به «ایران» گفت: این مرکز می‌تواند در جهت تربیت نیروی انسانی مهارت دیده برای این صنعت بازی‌سازی بسیار مؤثر واقع شود. این صنعت نیروی مهارت دیده اندکی دارد و آنهایی هم که بودند به‌دلیل نبود شرایط کار ترک وطن کرده‌اند به همین دلیل برای رشد این صنعت باید نیروهایی را تربیت کرد. سجادی افزود: علاقه‌مندان به صنعت بازی‌سازی می‌توانند تشکیل تیم خود را از این مراکز شروع و حتی شبکه‌سازی کرده و فعالیت کنند. از سوی دیگر تیم‌های نوپایی که پیش از این تشکیل شده و دارای تخصص هستند ولی هنوز حامی مالی ندارند می‌توانند سرمایه‌گذار جذب کنند و از حمایت مالی شتاب‌دهنده‌ها برخوردار شوند. این فعال بازی‌سازی معتقد است که کم بودن نیروهای مهارت دیده یکی از چالش‌های صنعت بازی‌سازی در کشور است. وی گفت: نسل اولی که در صنعت بازی‌سازی فعال بودند تجربی شروع به یادگیری کرده و از طریق اینترنت توانستند آموزش‌های لازم را به‌دست آوردند ولی آموزش‌ها آکادمیک نبود اما اکنون به نظر می‌رسد آموزش‌ها شکل آکادمیک به خود گرفته و می‌توان نیروهای شرکت‌های باتجربه را نیز فراهم کند. سجادی اعتقاد دارد که چالش‌های دیگر این حوزه بحث صادرات محصول، بازاریابی، بازارسازی و رساندن محصول به دست کاربر است که امیدواریم در این زمینه هم نیروهای خوبی در مراکز رشد تربیت شود تا صنعت بازی‌سازی جان گرفته و سرعت بگیرد و بتوان از آن با ارائه بازی‌های خوب به بازار داخلی و جهانی درآمدزایی خوبی داشت.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران،تاریخ انتشار:11اسفند1398،کد خبر:537586،www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
0
صنعت بازی کشور خیلی بازدهی نداره چون پشتش خلاقیت نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین