پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
طبق روند هر ساله هفته پایانی بهمن و دو هفته ابتدایی اسفندماه زمان اوج تقاضای فصلی در بازار آهن بوده است.

شعار سال: طبق روند هر ساله هفته پایانی بهمن و دو هفته ابتدایی اسفندماه زمان اوج تقاضای فصلی در بازار بوده ولی طی امسال به دلیل تکانه‌های نرخ آزاد ارز و همچنین رشد قیمت‌ها در بازار داخلی، شاهد آن بودیم که خریدهای سنتی زودتر از حد انتظار به بازار وارد شد؛ همین امر به رشد افسارگسیخته قیمت‌ها کمک کرد، نخستین شواهد از کاهش نرخ آهن را در اواخر روز سه شنبه هفته اخیر در بازارهایی همچون میلگرد آجدار و تیرآهن شاهد بودیم.

این امر که بازار آهن در کنار سایر بازارهای کالایی در یک روند افزایش نرخ نوسان کرده باشد، رخداد عجیبی نیست ولی باید به این نکته نیز اشاره داشت که نرخ میلگرد به ازای هر کیلوگرم از اوایل مهرماه تا روزهای گذشته از ۴ هزار تومان به بالای ۷ هزار تومان رسیده است که خود یک رکورد معنی‌دار در رشد قیمت‌ها به‌شمار می‌رود و از رشد ۷۵ درصدی حکایت دارد. این رشد نرخ در شرایطی به ثبت رسیده که نرخ شمش فولاد در بازار داخلی از قیمت‌های صادراتی نیز بالاتر رفته است و خود یک داده عجیب بشمار می‌رود.

*** بعد از طلا، طلایی‌ترین بازار داخلی ایران، بازار میلگرد

از سوی دیگر ایران از کمترین نرخ تمام شده فولاد در تمامی دنیا برخوردار است و با توجه به نوسان نرخ ارز می‌توان گفت که با احتساب نرخ دلار آزاد، هیچ تولیدکننده‌ای در جهان توان رقابت با ایران را ندارد اما در همین شرایط نیز شاهد آن هستیم که قیمت‌های داخلی رشد سرسام آوری داشته است.

آمارها نشان می‌دهد که افزایش نرخ آهن آلات با محوریت میلگرد از مهرماه تا چند روز اخیر، یکی از بیشترین رشد نرخ‌ها را در تمامی بازارهای داخلی به خود اختصاص داده است؛ بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که بعد از طلا، طلایی‌ترین بازار داخلی ایران، بازار میلگرد بوده است.

 افزایش بی‌منطق قیمت‌ها نه تنها عجیب، بلکه غیرقابل توجیه است، توجیه ناپذیری این نرخ را میتوان در رفتار فعالان بازار طی روزهای گذشته مشاهده نمود چراکه با اعلام تخفیف‌های نجومی در این بازار مواجه بودیم که این امر خود به وضوح نشان می‌دهد قیمت‌های پیشین چندان هم واقعی نبوده است.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صنایع ، تاریخ انتشار: 10اسفند1398 ، کدخبر: 161807: sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین