پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری به‌عنوان یکی از ارکان علمی کشور وارد میدان شده، این صندوق که برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده/ محصول/ بازار از شرکت‌های دانش‌بنیان پشتیبانی و حمایت می‌کند و خدمات مالی و اعتباری ازجمله کمک، تسهیلات و مشارکت در اختیار آنها می‌گذارد، در جریان جلسه اعضای این صندوق، آمادگی خود برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان برای مبارزه با کرونا را اعلام کرد.

شعار سال: بسیج همگانی برای مبارزه با ویروس کرونا موجب شده ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، در راستای فعالیت خود امکانات و تجهیزاتی را که در اختیار دارند، به کمک کادر درمانی و پزشکی کشور بیاورند. به‌عبارت دیگر بدنه علمی کشور، جلودار بسیج مبارزه با ویروس کرونا شده است. در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری نیز به‌عنوان یکی از ارکان علمی کشور وارد میدان شده، این صندوق که برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده/ محصول/ بازار از شرکت‌های دانش‌بنیان پشتیبانی و حمایت می‌کند و خدمات مالی و اعتباری ازجمله کمک، تسهیلات و مشارکت در اختیار آنها می‌گذارد، در جریان جلسه اعضای این صندوق، آمادگی خود برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان برای مبارزه با کرونا را اعلام کرد.

این جلسه همچنین تاکید شد که صندوق به همه شرکت‌های دانش‌بنیان که به دلیل اپیدمی ‌کرونا دچار مشکل شده‌اند، کمک خواهد کرد. صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در نظر دارد با هدف کمک به مقابله با بیماری کرونا از طرح‌های مرتبط اعم از ساخت کیت‌های تشخیص، مواد ضدعفونی‌کننده، دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده، ماسک، داروهای موثر در کنترل عوارض بیماری، سامانه‌های نرم‌افزاری مرتبط با پایش، اطلاع‌رسانی و کنترل بیماری، مدل‌سازی و شبیه‌سازی‌های نرم‌افزاری و نظایر آن حمایت کند.

طبق اعلام این صندوق، حمایت‌های مذکور از فعالیت‌هایی مانند نمونه‌سازی، سرمایه در گردش برای تولید و نیز راه‌اندازی خطوط تولید جدید یا افزایش ظرفیت خطوط فعلی انجام می‌شود و تقاضاهای موجود در این زمینه به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی شده و به صورت مستقیم یا از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری در اسرع‌وقت پرداخت می‌شود. به این ترتیب شرکت‌های تولیدی یا دانش‌بنیان که دارای سابقه و تجربه تولید هستند و در این مقطع زمانی نیاز به تامین مالی برای افزایش تولید و ایجاد خطوط جدید دارند، می‌توانند درخواست خود را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال کنند. برای اطلاع از روند ارائه تسهیلات، میزان تسهیلات و اقدامات صندوق، با سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

در خبرها آمده است که صندوق نوآوری و شکوفایی براساس مصوبه هیات‌عامل، برای شرکت‌هایی که محصولات یا خدماتی مرتبط با مدیریت و کنترل ویروس کرونا در دست ساخت و طراحی دارند یا تولید می‌کنند، تسهیلات قرض‌الحسنه نمونه‌سازی ارائه می‌دهد. این تسهیلات چیست و به چه شکل در اختیار شرکت‌ها قرار داده می‌شود؟

تسهیلات قرض‌الحسنه نمونه‌سازی نوعی از تسهیلات است که به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد تا تمام هزینه‌های تحقیق و توسعه روی نمونه محصولات دانش‌بنیان خود را تامین کنند. درحال حاضر بسیاری از شرکت‌ها برای تولید کیت یا داروهای موثر در کنترل عوارض بیماری، توانایی مالی لازم را ندارند و همین امر تولید این محصولات را با چالش مواجه کرده است. در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی را با دوره تنفس و بازپرداخت سه ساله در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد تا تولید این محصولات متوقف نشود.

یکی از مصوبات این صندوق ارائه تسهیلات تولید صنعتی است. این تسهیلات چیست و با چه شرایطی به متقاضیان ارائه می‌شود؟

تسهیلات تولید صنعتی تا 80 درصد هزینه‌های تامین مکان تولید، خرید، نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی و تاسیسات زیربنایی را تامین می‌کند. این تسهیلات در قالب تسهیلات با نرخ 11 درصد از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به متقاضیان ارائه می‌شود. نکته حائز اهمیت اینکه دریافت‌کنندگان این تسهیلات تولید صنعتی می‌‌توانند علاوه‌بر ایجاد واحدهای تولید صنعتی، ظرفیت واحدهای صنعتی فعلی را نیز افزایش دهند. البته لازم به ذکر است که برای دریافت این تسهیلات متقاضیان باید تاییدیه های فنی و استانداردهای موردنیاز را دریافت کرده باشند.

یکی از مشکلات بخش تولید در کشور، سرمایه در گردش است. این چالش در شرایط حال حاضر که تولید به‌ویژه در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان افزایش یافته است، طبیعتا یکی از دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است. صندوق نوآوری و شکوفایی قرار است تسهیلات سرمایه در گردش را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد. سازوکار ارائه این تسهیلات چگونه است؟

تسهیلات سرمایه در گردش شامل هزینه‌هایی است که تولید محصولات دانش‌بنیان شامل مواد اولیه و کمکی، دستمزد، اجاره محل و امثال آن را دربرمی‌گیرد. این تسهیلات به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که پس از دریافت تاییدیه‌‎های فنی، استانداردها و مجوزهای مربوط، محصول آنها به تولید انبوه (صنعتی) رسیده باشد. البته سبد تسهیلات صندوق به مراتب متنوع‌تر است و از تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی تا تسهیلات رهن و خرید محل کار را نیز شامل می‌شود. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ضمانت‌نامه‌های پیمان موردنیاز خود را با 50 درصد سپرده کمتر و 30 درصد تخفیف در کارمزد از شبکه بانک‌های همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت حداکثری از اکوسیستم نوآوری کشور و ظرفیت‌سازی نهادی در این اکوسیستم، مدلی را طراحی کرده است که علاوه‌بر تامین مالی قابل‌توجه، ورود حداقلی در بنگاهداری و امور اجرایی موضوعات مشارکت را داشته باشد. در این مدل نهاد‌های مالی دارای مجوز می‌توانند درخواست هم‌سرمایه‌گذاری را به صندوق نوآوری ارائه دهند. پس از تایید درخواست توسط صندوق و مشخص شدن سقف مشارکت عامل، متقاضیان می‌توانند طرح‌های خود را به عاملان هم‌سرمایه‌گذاری ارائه دهند. سپس عامل درصورت تایید طرح و توافق با متقاضی می‌تواند از اعتبار سرمایه‌گذاری با تایید صندوق در مشارکت دو جزئی و سه جزئی استفاده کند. درحال حاضر و با توجه به شرایط پیش‌آمده ارائه خدمات هم‌سرمایه‌گذاری صندوق، به معنای مشارکت صندوق در سود و زیان طرح‌های فناورانه شرکت‌ها و همچنین خدمات توانمندسازی بلاعوض صندوق نیز آماده ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به نظر شما تقاضا برای دریافت کدام یک از تسهیلات صندوق بیشتر خواهد بود؟

به نظر می‌رسد تسهیلات یادشده، مشتمل بر نمونه‌سازی، تولید صنعتی و سرمایه در گردش در حال حاضر بیش از سایر خدمات و تسهیلات مورد نیاز شرکت‌هایی باشد که در حوزه مقابله با ویروس کرونا فعالند. علاوه‌بر این، از آنجا که شیوع ویروس کرونا کسب‌وکار برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان را متاثر ساخته است، طبق مصوبه هیات عامل صندوق، آمادگی داریم تا به شرکت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی می‌شوند، تسهیلاتی برای جبران آسیب‌های ناشی از این وضعیت بپردازیم. امیدواریم با سرعت عملی که برای خدمات‌رسانی به این شرکت‌ها به خرج می‌دهیم، با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای غلبه بر این بیماری کمک بگیریم.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 14اسفند1398 ، کدخبر: 2998: farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین