پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشتی تأکید کرد: رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهش‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

شعار سال: تحقیقات و فناوری، منصور غلامی در یادداشتی تأکید کرد: رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهش‌های دانش‌بنیان با رویکرد مسئله‌یابی به‌منظور شناسایی موانع و ارائه راه‌حل‌های کاربردی، بازطراحی زنجیره ساختارهای تولید محصول، بازاریابی، توزیع و بهبود ارزش‌افزوده صنایع تولیدی کشور خواهد بود.

متن یادداشت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شرح زیر است:

سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۹، باید به‌مثابه ابلاغ تکالیف اساسی برای نهادهای اجتماعی و آموزشی به‌ویژه جامعه علمی و پژوهشی کشور تلقی شود. اکنون که با وجود تحریم‌های بی‌سابقه ظالمانه نظام سلطه، جمهوری اسلامی توانسته است به تولید داخلی رونق ببخشد، توجه به «جهش تولید» در کشور برای ایجاد و گسترش ِعدالت و رفاه اجتماعی و رسیدگی کارسازتر به طبقات کمتر برخوردار جامعه است.

تحقق این مهم جز با تأکید بر اصول اصلی انقلاب، گسترش سرمایه اجتماعی، توجه به ظرفیت‌های داخلی و اتکا به جوانان دانا و پرانگیزه و به. خصوص نخبگان علمی و دانشگاهی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد بالنده آموزش عالی کشور به‌عنوان خط مقدم دانش‌پژوهی و آینده‌نگری رسالتی سترگ بر عهده دارند. در مسیر پیش رو، رویکرد کیفی‌سازی و کاربردی‌سازی علم، پژوهش و فناوری در جهت حل مشکلات دولت و جامعه در شرایط خطیر، بایستی در تمامی امور برنامه‌ریزی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجهه همت جامعه دانشگاهی کشور باشد.

این مهم، با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید پژوهش‌ها و فناوری‌های جدید با رویکرد ِحل مسائل صنایع داخلی و رفع مشکلات پیش روی کشور و تقویت تولیداتی که مبتنی بر صنعتِ انفورماتیک اولویتی اصلی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری قابل دستیابی است.

رشد پرشتاب صنایع دیجیتال با توانِ غیرقابل‌پیش‌بینی در حال و آینده زندگی بشر و تغییرات گسترده در ایجاد مشاغل متعدد و پرتنوع، هرگونه کندی و تأخیری را برای جامعه علمی و اجرایی کشور ناموجه می‌سازد.

رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که به سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهش‌های دانش‌بنیان با رویکرد مسئله‌یابی به‌منظور شناسایی موانع و ارائه راه‌حل‌های کاربردی، بازطراحی زنجیره ساختارهای تولید محصول، بازاریابی، توزیع و بهبود ارزش‌افزوده صنایع تولیدی کشور خواهد بود.

جمهوری اسلامی به‌رغم همه مشکلات پیش رو که بخشی از آن ناشی از دشمنی‌ها و تحریم‌هاست، راه خود را در اعتلای جامعه علمی کشور و زمینه‌سازی به‌منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی طی می‌کند. تثبیت جایگاه شانزدهم علم جهانی بر اساس نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی، رشد قابل‌توجه شاخص مقالات علمی و پژوهش‌های بنیادی و تولید پیشرفته‌ترین ابزارهای تکنولوژیک در زمینه‌های صنایع گوناگون، امیدبخش است و بارقه‌های پیشرفت علمی که مقدمه هرگونه توسعه و جهش در زمینه تولید به شمار می‌رود، نمایان ساخته است.

فعالیت‌های گسترده دانشگاه‌های سراسر کشور و بیش از ۶۰ شرکت دانش‌بنیان و مراکز رشد در زمینه تولید ملزومات بومی و تولید داخل مرتبط با پیشگیری، تشخیص و مقابله با ویروس کرونا نمونه‌ای از حضور مؤثر نهاد آموزش عالی در حل مشکلات جامعه به شمار می‌رود.

بی‌گمان تلاش همکاران این‌جانب در آموزش عالی و دانشگاه‌ها و مؤسسات وابسته در سراسر میهن عزیزمان برای شناخت موانع و ارائه برنامه‌های عملیاتی برای تحقق این جهش عظیم، اولویت ِ سال جاری ماست و تردید ندارم که جامعه دانشگاهی کشور برای کاهش شکوفایی تولید داخلی و گسترش رفاه اجتماعی، توسعه متوازن و کاهش وابستگی‌ها، بیش از گذشته آماده کمک علمی و کاربردی به برنامه‌ریزان دولتی و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصاد و صنعت کشور خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 10 فروردین 99، کد مطلب: 480200: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین