پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اتیسم، در خصوص شرایط خانواده‌های اتیسم در زمان شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی در بازه کنونی آنان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با مدیر کمیته مبارزه با کرونا در سطح استان تهران داشتیم، چالش‌های مربوطه به گروه هدف اتیسم عنوان و پتانسیل‌های انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهادِ در اختیار این پویش اعلام شدند.
شعارسال: غفاری گفت: یک کودک اتیسم باید در هفته بین 24 تا 48 ساعت آموزش بگیرد به همین منظور در زمان تعطیلی کلینیک‌های درمانی در زمان شیوع ویروس کرونا، آموزش مجازی به این افراد ضرورت ویژه‌ای دارد.
 
 سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اتیسم، در خصوص شرایط خانواده‌های اتیسم در زمان شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی در بازه کنونی آنان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با مدیر کمیته مبارزه با کرونا در سطح استان تهران داشتیم، چالش‌های مربوطه به گروه هدف اتیسم عنوان و پتانسیل‌های انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهادِ در اختیار این پویش اعلام شدند.
 
او به شرایط کودکان اتیسم در زمان بحران شیوع بیماری اشاره کرد و توضیح داد: شرایط بیماری برای بچه‌های اتیسم بسیار پیچیده‌تر است. یک کودک اتیسم باید در هفته بین 24 تا 48 ساعت آموزش بگیرد که این آموزش‌ها متشکل از آموزش‌های قسمت توانبخشی که شامل کار درمانی و گفتار درمانی و اصلاح رفتار یا رفتار درمانی است.
 
غفاری ادامه داد: باید توجه داشت که چناچه کودک اتیسم بتواند بر اساس طیف تشخیصی از میزان حداکثر یا حداقل ساعت آموزش بهره‌مند شود، رو به بهبود و پیشرفت خواهد بود اما اگر این مراحل به هر دلیلی متوقف شود، روند درمان کودک اتیسم را متوقف نه بلکه به شرایط گذشته خواهد بود.
 
مدیرعامل انجمن اتیسم با بیان اینکه تمام تلاش‌مان این است که کودکان اتیسم را در شرایط بحران که به ناچار نمی‌توانند به کلینیک‌های درمانی مراجعه کند از آموزش محروم نکنیم، بیان کرد: آن چیزی که وجود دارد این است که اکنون وضعیت خانواده‌های اتیسم ما از مرحله بحرانی گذشته و به مرحله اخطار رسیده است. بعلاوه باید توجه داشت که یک فرد اتیسم با رفتارهای گاها آسیب زننده اگر به شکل 24 ساعته در خانه زندانی شود به شدت به خود و خانواده آسیب می‌زند و آن‌ها دچار استیصال می‌کند.
 
این کارشناس، وابستگی خانواده‌ها به کلینیک‌های درمانی در جهت نگهداری فرزندان اتیسم را در ضعف یاد شده مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: اکنون در تعطیلی این مراکز، خانواده‌ها از آموزش لازم برخوردار نیستند و نحوه تعامل با فرزند اتیسم را نمی‌داند. از طرفی در زمان شیوع بحران کرونا در کشور نیز متاسفانه یاد دادن مراحل شست و شو به فرد اتیسم دارای طیف شدید یا رو به شدید عملا غیرممکن است.
 
غفاری اضافه کرد: یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد خانواده‌های اتیسم این است که در این خانواده‌ها به ناچار یکی از خانواده‌ها مشغول به کار هستند و در این شرایط اگر والد دوم نتواند برای مراقبت ویژه‌تر، ساعات بیشتری را در منزل باشد، شرایط آن‌ها از نظر آسیب اجتماعی شدیدتر خواهد شد.
 

او افزود: از طرف دیگر این خانواده به ناچار مجبور است برای تهیه حداقل نیازهای درمانی به بیرون مراجعه کند اما سوال اینجاست چقدر منازل افرادی که فرزند اتیسم در آن وجود دارد از نظر امنیت قابل اعتماد است و چقدر مادر می‌تواند اطمینان پیدا کند اگر این بچه را برای زمان اندکی در خانه تنها بگذارد برای فرزندش اتفاقی نخواهد افتاد؟
 
مدیرعامل انجمن اتیسم به شرایط نامطلوب دسترسی خانواده‌ها به لوازم بهداشتی از جمله ماسک و دستکش و لوازم ضدعفونی کننده اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس خبرهای دریافتی از سوی خانواده‌های اتیسم و شیوع این بیماری در شهرها ترس و وحشت آنان را اضافه کرده است چراکه فرزندان این خانواده‌ها در لیست افراد پرخطر در معرض ابتلا قرار دارد.
 
غفاری با تاکید بر اینکه مصرف کودکان اتیسم از لوازم بهداشتی دو تا سه برابر افراد معمولی است، یادآور شد: همانطور که گفتیم برای یک خرید کوتاه مدت در بیرون خانه، والدین مجبورند کودک اتیسم خود را به همراه ببرند چراکه شرایط تنها ماندن این کودک درون خانه وجود ندارد. بنابراین درخواست ما از سازمان‌های متولی، حامیان و خیران این است این انجمن را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.
 
مدیرعامل انجمن اتیسم خواهان اختصاص ساعتی برای آموزش کودکان اتیسم در شبکه آموزش شد و گفت: به این ترتیب ساعاتی در هفته حتی برای زمان کوتاهی به تیم درمانی اتیسم ایران در جهت آموزش در حوزه مهارت‌های فردی و نحوه تعاملات با کودکان اتیسم و رفتار و استقلال آنان اختصاص داده می‌شود.
 
او ادامه داد: از طرفی سامانه‌های پیامکی ایرانسل و همراه اول اگر در یک نوبت بتواند در اختیار انجمن اتیسم ایران قرار گیرد، آموزش‌های تخصصی را برای خانواده‌های اتیسم ارسال می‌کنیم. همچنین از نهادهای حمایتی همچون هلال احمر انتظار داریم که سهمیه جداگانه‌ای را برای این کودکان که چندبرابر سایر افراد نیازمند اقلام بهداشتی هستند، تخصیص دهد.
 
غفاری به روند مکاتبات انجمن اتیسم در جهت موارد یاد شده اشاره کرد و توضیح داد: در طول هفته گذشته تاکنون، 4 مکاتبه با نهادهای مختلف از جمله شورای سیاست‌گذاری سلامت صدا و سیما داشته‌ایم که همچنان منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. باید توجه داشت وضعیت خانواده‌های اتیسم بسیار حساس است و ما با هر روزی که می‌رود فرصت‌های بسیاری را در جهت پیشگیری از ابتلا این عزیزان به ویروس شایع شده از دست می‌دهیم.
 
او ابتلای 5 نفر از بین خانواده‌های اتیسم را تائید کرد و افزود: در بحران به وجود آمده داوطلبانی به ما اعلام آمادگی کرده‌اند تا در بحران پیش آمده مشارکت داشته باشند به همین منظور در نظر داریم از ظرفیت این افراد در کمیته کشوری مقابله با کرونا استفاده کنیم.
 
مدیرعامل انجمن اتیسم از رونمایی و بهره‌برداری دو بخش از فعالیت‌های این انجمن در روزهای آینده خبر داد و تصریح کرد: تیم انجمن اتیسم ایران به شکل کامل از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر آمادگی پاسخ‌گویی تلفنی و رسیدگی مجازی به مشکلات و سوالات خانواده‌های اتیسم هستند.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری   برنا  ،تاریخ انتشار:   17  اسفند 1398،کدخبر:973713  www.borna.news 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین