پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
همزمان با دستور رهبر انقلاب اسلامی به ستاد کل نیروی های مسلح برای همکاری با دولت جهت ریشه کن شدن ویروس منحوس کرونا, رسانه ها معاند و دامن زنندگان شایعات بر طبل قرنطینه شدن شهرها بویژه پایتخت زده و مردم را برای خریدهای مشابه کشورهای اروپایی و هجوم به فروشگاه ها ترغیب می کند.

شعار سال:شایعه قرنطینه شهرهای بزرگ کشور به منظور مقابله با ویروس کرونا این روزها خود عامل ایجاد تجمع ها و گسترش ویروس است.

شایعه سازی ها از آنجایی آغاز می شود که قوای جدیدی به کمک قوه مجریه برای ایجاد آرامش و تامین نیازهای اساسی مردم برای مقابله با کرونا روی کار می آید.

همزمان با دستور رهبر انقلاب اسلامی به ستاد کل نیروی های مسلح برای همکاری با دولت جهت ریشه کن شدن ویروس منحوس کرونا, رسانه ها معاند و دامن زنندگان شایعات بر طبل قرنطینه شدن شهرها بویژه پایتخت زده و مردم را برای خریدهای مشابه کشورهای اروپایی و هجوم به فروشگاه ها ترغیب می کند.

این جریان با سو استفاده از شرایط فعلی قصد تصویرسازی از ایران برای ضعیف جلوه دادن مردم در مقابله با بحران را داشته و از اخبار جعلی قصد برهم زدن اذهان عمومی را باخود به دنبال دارد.

به دستور رهبری سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از تصمیم قرارگاه مبارزه با کرونای نیروهای مسلح برای کاهش تردد در کشور از ۲۴ ساعت آینده سخن گفت؛ همچنین صحبت‌هایی از یک بسیج همگانی به میان آمد که برای تمام مردم کشور تست اولیه احتمال ابتلاء به کرونا را انجام خواهد داد و مبتلایان احتمالی شناسایی و قرنطینه خواهد کرد.

همین موضوع باعث شد تا بازار شایعات داغ شده و خبر تعطیلی پمپ‌های بنزین، نانوایی‌ها، فروشگاه‌ها و مواردی از این قبیل به میان بیاید. هر چند در همان ساعات ابتدایی مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا این شایعات را تکذیب کردند و اخطار دادند که هجوم بردن به این مراکز ممکن است خطر ساز شود؛ اضطراب و نگرانی در دل مردم باقی‌ ماند.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران این احتمال که تهران از امروز و با تصویب ستاد عالی مبارزه با کرونا به حالت قرنطینه محدود در آید را داد. او از وضع قوانین جدید برای کاهش حضور مردم در فعالیت‌های عمومی سخن گفته اما شرح دقیقی درباره جزئیاتش نداده است.


قرنظینه نداریم؛ تنها وضع قوانین جدی در ترددها

حرف‌های دکتر زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران این احتمال که تهران از امروز و با تصویب ستاد عالی مبارزه با کرونا به حالت قرنطینه محدود در آید. او از وضع قوانین جدید برای کاهش حضور مردم در فعالیت‌های عمومی سخن گفته اما شرح دقیقی درباره جزئیاتش نداده است اما شاید تعطیلات پایان سال ادارات کمی زودتر از همیشه آغاز شود.

نگرانی‌ها در ذهن‌ها باقی مانده بود و حرف‌های علیرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران این نگرانی‌ها را تشدید کرد؛ او از وضع قوانین جدید برای کاهش حضور مردم در فعالیت‌های عمومی خبر داد اما شرح دقیقی درباره جزئیات آن ارائه نکرد و همین باعث شد تا حرف‌هایی از قرنطینه شدن تهران و تعطیلی مراکز فروش و پمپ بنزین‌ها و کاهش عرضه به میان آمد.

در همان ساعات ابتدایی شایعه تعطیل شدن یا قرنطینه شدن تهران تکذیب شد؛ انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران طی بیانیه‌ای تمام شایعاتی که با موضوع قرنطینه تهران بیان شده بود را یک دروغ بزرگ خواند و تاکید کرد خبری از قرنطینه شدن تهران یا تعطیلی مراکز فروش و کارخانجات کشور نیست.

اما اضطراب و نگرانی از مواجهه با کمبود در دل مردم کشور افتاده است؛ متاسفانه ویروس کرونا به هر کشوری که وارد شده با کلمه‌‌ای به نام کمبود مواجه بوده است؛ در شرایط فعلی بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا با شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌توان آن را قحطی نامید. اقلام اساسی و مهمی مثل خوراکی‌ها و مواد بهداشتی به طور چشم گیری در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه این کشور‌ها کاهش پیدا کرده است.

همین موضوع نگرانی‌های مردم ایران را تشدید کرده است و نگرانی از بروز چنین مشکلی عده‌ای از هموطنانمان را به سمت فروشگاه‌ها و مراکز عرصه کشانده و اضطراب ناشی از ترس باعث شده تا بیش از نیازشان اقدام به خرید کنند.


هیچ یک از مراکز خرید و عرضه اقلام اساسی تعطیل نمی شوند

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، درباره تعطیلی فروشگاه‌های سطح کشور، با اشاره به جلسه فوق‌العاده‌‎ای که در ستاد تنظیم بازار برگزار شد؛ اظهار کرد: زمزمه‌های محدود شدن عبور و مرور و یا کنترل شدن مراکز خرید که جمعیت به سمت برخی به سمت آن ها برای خرید هجوم برده‌اند ما را ملزم به تشکیل جلسه ویژه‌ای برای کنترل این اتفاقات کرد.

او تاکید کرد: دوشادوش کادر پزشکی که برای حفظ سلامت مردم تلاش می‌کنند نیاز به فعالیت بخش پشتیبانی وجود دارد. تامین اقلام ضروری و مایحتاج مورد نیاز مردم تعطیلی پذیر نیست و در هیچ دوره‌ای تعطیل نمی‌شود. بنابر این امروز خیلی محکم اعلام کردم که زنجیره تامین، توزیع، حمل و نقل و عرضه کالاهای اساسی به خصوص اقلام ضروری برای مقابله با کرونا تعطیل نخواهد شد.

مدرس خیابانی با اشاره به ادامه فعالیت واحدهای تهیه اقلام بهداشتی و غذایی تصریح کرد: در هیچ شرایطی تعطیلی برخی واحدهای ضروری امکان پذیر نیست؛ حتی اگر در سخت‌ترین حالت، دولت قصد کنترل عبور ومرور را داشته باشد اقلام ضروری استثنا خواهند بود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: هر نوع محدودیتی که دولت قائل شود برای فعالیت‌های غیر ضرور مردم است که بیشتر جنبه تفریحی دارند؛ بنابراین عرضه، تامین، حمل و تولید کالاهای اساسی تحت هیچ گونه محدودیتی قرار نمی‌گیرد. امسال ابلغ کردیم تا حتی تعطیلی‌های متداول که هر سال وجود داشت به کم‌ترین میزان ممکن کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: برای تامین و تدارک کالاهای اساسی و انتقال آن‌ها از بنادر هماهنگی مناسبی با بخش‌هایی مثل گمرکات، سازمان بنادر، بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، سازمان راهداری و وزارت کشور انجام شده است تا علاوه بر اقلام ضروری و فاسد شدنی، عبور و مرور مواد شوینده و ضد عفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی ضروری هم با هیچگونه محدودیتی مواجه نشود.

خیابانی درباره احتمال بروز کمبود گفت: قحطی و کمبود در کشور ما معنایی ندارد چرا که هم ذخیره استراتژیک مناسبی در اختیار دارد تولید کنندگان و بخش فروشگاه‌ها شرایط ویژه ابلاغ شده است. هیچ تفاوتی بین بخش پشتیبانی و کادر پزشکی وجود ندارد، مراکز تولید و عرضه با تمام قوا دوشادوش کادر پزشکی حرکت خواهیم کرد تا مشکلی برای مردم کشورمان ایجاد نشود.

شرایط متفاوت کشور ما باعث شده تا ذخیره استراتژیک و برنامه ریزی متفاوتی نسبت به سایر کشورها داشته باشیم؛ با توجه به همزمان شدن ورود ویروس کرونا به کشورمان با ایام شب عید می‌توانیم این نوید را به کشور بدهیم که ذخیره استراتژیک برای ماه‌ها بعد در انبار‌ها قرار دارد و با کمبودی مواجه نخواهیم شد.

تاکید قائم مقام وزیر صمت و سایر مسئولان کشوری بر باز بودن مراکز تولید، توزیع و فروش این نوید را به ما می‌دهد که هر زمانی می‌توانیم با مراجعه به مراکز فروشگاهی اقدام به خرید اقلام مورد نیاز خود کنیم اما هنوز مشخص نیست که چه محدودیت‌های برای ایام نوروز و کنترل رفت‌ و امد‌های اضافی در نظر گرفته شده است.


تعطیلی نانوایی ها کذب محض است

محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم صنعتی، درباره تعطیلی نانوایی‌ها اظهار کرد: تعطیلی نانوایی‌ها کذب است این در حالی است که حتی در روز اول و دوم فرودین ماه ۹۹ هم نانوایی‌ها باز هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: تمام نانوایی‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، به طوری که در جلسه امروز که با حضور مسئولان وزارت صمت؛ برگزار شد بر ادامه فعالیت نانوایی‌ها با رعایت کامل موازین بهداشتی تاکید شده است.
امروز سهمیه آرد نانوایی ها شارژ می شود

کرمی در ادامه گفت: شرکت بازرگانی دولتی، امروز سهمیه آرد دهه اول فرودین ماه را برای نانوایان در کل کشور شارژ می‌کند، این تمهیداتی است که دولت در اختیار آن‌ها قرار داده است.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم صنعتی؛ تمام نانوایی ها اعم از سنتی، حجیم و صنعتی به صورت کامل باز است و هیچ نانوایی حق تعطیلی ندارد و اگر افراد با تخلفی مبنی بر بسته بودن واحد نانوایی مواجه شدند با اتحادیه تماس بگیرند.

کرمی گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و عدم مسافرت شهروندان، هیچ تعطیلی برای نانوایی‌ها لحاظ نخواهند داشت.

پمپ بنزین ها در سخت ترین بحران ها هم فعال هستند

حمید قاسمی معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور، درباره کمبود بنزین و احتمال تعطیل شدن جایگاه‌های عرضه سوخت که موجب ازدحام در جایگاه های سوخت برخی از شهرها شده است، گفت: تا به امروز خبری مبنی بر تعطیل شدن جایگاه های سوخت در کشور شنیده نشده است چرا که روزانه مدیران منطقه این جایگاه ها را مورد بررسی قرار می دهند.

او ادامه داد: در برخی از مواقع برخی از جایگاه ها به دلیل مشکلات وراثتی از دسترس خارج می شوند که این مبحثی جداست و باید از مراجع دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

قاسمی با اشاره به ازدحام در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت افزود: عده‌ای با سوءاستفاده از فضای موجود جامعه به این شایعات بی‌اساس دامن زده‌اند.

او در ادامه با اشاره به نبود مواد شوینده در برخی از جایگاه های سوخت اضافه کرد: در واقع این مشکل از جایگاه های سوخت نیست و یک بحران در موجودی مواد شوینده باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور است.

قاسمی تصریح کرد: شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی کشور به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به تامین مواد شوینده و بهداشتی برای جایگاه های سوخت نامه زده است تا پیگیر این موضوع باشند.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور گفت: تمامی جایگاه داران توزیع فرآورده مایع و سی‌ان‌جی مقرر شد تا فرآیند سوختگیری و پرداخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت توسط اپراتور جایگاه انجام با دستکش یکبار مصرف انجام شود و همچنین جهت استفاده عموم مردم در دسترس افراد قرار بگیرد و فرآیند سوختگیری و پرداخت بدون دستکش یکبار مصرف نباید انجام شود.

او ادامه داد: سلامت کارکنان برای ما اولویت دارد به همین دلیل به جایگاه ها تاکید کرده ایم که خود کارکنان فرآیند سوخت گیری خودروها را انجام دهند.

قاسمی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که آیا می توان از طریق یک سازمان بیرونی مواد ضدعفونی ودستکش را در اختیار جایگاه ها قرار داد، افزود: این مساله نیز یکی از چالش های موجود است که باید پیگیری شود، قرار نیست شرکت ملی پخش مواد ضدعفونی را در اختیار هموطنان در مواقع سوختگیری قرار دهد می بایست جایگاه ها با سازمان های بهداشت مناطق خود مذاکره کنند.

در پایان گفتنی است که این روزها شرایط ویژه مقابله با ویروس کرونا نباید منجر به این شود که هر اخبار جعل و هدف داری در قالب درک عمومی قرار گرفته و سیستم مدیریتی مردم برای خریدهایشان از دست برود. بلکه با رعایت نکات بهداشتی و انجام توصیه های پزشکی باید در کاهش ترددهای غیر ضرور تلاش کرد. فروشگاه ها و خریدهای چندین ماهه خود منبع گسترش ویروس کرونا است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:25اسفند1398،کد خبر:7282831،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین