پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۶۶۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است یکی از خطراتی که معمولاً در شرایط غیرعادی، کشور را تهدید می‌کند، احتکار است. از این‌رو موضع صریح و روشن قوه قضاییه و پس از آن برخورد شدید آن‌ها با محتکرین تا حدود زیادی باعث شد که افراد سودجو از فکر احتکار و فرصت‌طلبی بیرون بیایند.

شعارسال:  عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است یکی از خطراتی که معمولاً در شرایط غیرعادی، کشور را تهدید می‌کند، احتکار است. از این‌رو موضع صریح و روشن قوه قضاییه و پس از آن برخورد شدید آن‌ها با محتکرین تا حدود زیادی باعث شد که افراد سودجو از فکر احتکار و فرصت‌طلبی بیرون بیایند.
 
 حدود یک‌ ماه است که ویروس کرونا ایران را فراگرفته و به تبع آن، زندگی روزمره مردم و اقتصاد کشور با مخاطره روبرو شده است.
 
مدت‌هاست که بسیاری از مردم به توصیه وزارت بهداشت در مورد خودقرنطینگی عمل کرده‌اند و اگر هم به‌ندرت از خانه بیرون می‌روند برای تهیه اقلام اساسی زندگی‌شان است.
 
از سوی دیگر، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد خرید مردم در فروشگاه‌ها بیش از حد انتظار بوده است، زیرا آن‌ها تصمیم گرفتند خرید چند هفته و حتی ماه خود را یک‌جا انجام دهند.
 
حال این نگرانی به‌وجود آمده است که با وجود این حجم خرید مردم و افت محسوس تولید و اینکه احتمالاً این اوضاع تا دو، سه ماه دیگر ادامه داشته باشد، باید نگران کمبود برخی کالا‌های اساسی باشیم یا دولت برای جلوگیری از این وضعیت احتمالی برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده است؟
 
در همین رابطه، فرهاد تجری نماینده قصرشیرین گفت: در حال حاضر شرایطی به‌وجود آمده که باید همه مسئولان اجرایی در هر سه قوه پای کار بیایند. در این ایام برای کنترل بازار نیاز به جدیت همه‌جانبه نهاد‌های نظارتی داریم و حتی ضرورت دارد برای کنترل شیوع ویروس کرونا بخش‌های نظامی هم همکاری داشته باشند که شکر خدا این اتفاق در چند روز گذشته به‌وقوع پیوسته است.
 
وی افزود: به‌گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان اگر مردم همکاری داشته باشند ان‌شاالله از ۲۰ فروردین‌ ماه شیب شیوع این ویروس نزولی خواهد شد و به امید خدا کم‌کم مردم می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند و اقتصاد کشور هم اوضاع و احوال بهتری به خود خواهد گرفت.
 
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: تنظیم بازار باید بر اساس شرایط اقتصادی کشور باشد و اکنون که در یکی از خاص‌ترین دوران‌ها قرار گرفته‌ایم باید تصمیمات را هم متناسب با این فضا اتخاذ کرد. البته با اطلاعاتی که داریم از هفته‌ها قبل دستگاه‌های اجرایی کشور برای ماه‌های آتی مملکت برنامه‌ریزی کردند و احتمالاً مردم در تهیه اقلام اساسی خود و به خصوص مواد غذایی مشکلی نخواهند داشت، هرچند اگر در آینده با ضعفی در این بخش روبرو شویم حتماً مجلس و سران سه قوه به موضوع ورود پیدا خواهند کرد تا قبل از اینکه بحران در زندگی مردم دیده شود، موضوع را حل و فصل کنیم.
 
تجری با اشاره به نقش قوه قضاییه اظهار داشت: یکی از خطراتی که معمولاً در شرایط غیرعادی، کشور را تهدید می‌کند، احتکار است. از این‌رو موضع صریح و روشن قوه قضاییه و پس از آن برخورد شدید آن‌ها با محتکرین تا حدود زیادی باعث شد که افراد سودجو از فکر احتکار و فرصت‌طلبی بیرون بیایند. اگر برخورد‌ها به مانند گفتار و شعار‌ها جدی باشد و دستگاه‌های نظارتی به‌صورت شبانه‌روزی در میدان حضور داشته باشد بعید است کشور حتی در صورت ادامه شیوع این ویروس در ماه‌های بعدی با کمبود اقلام اساسی مردم روبرو شود.
 
این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: در روز‌های ابتدایی شیوع این ویروس با کمبود ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده روبرو شدیم، ولی با همتی که دولت به خرج داد و تلاش برخی تولیدکنندگان که حاضر شدند خط تولید خود را به تولید این محصولات تغییر دهند، میزان قابل ملاحظه‌ای از کمبودها در این بخش برطرف شد که امیدواریم سرعت این کار‌ها در هفته‌های آتی هم بیشتر شود.
 
تجری در ادامه عنوان کرد: زمانی که بحران در کشور دیده می‌شود، دولت باید بدبینانه‌ترین شرایط را درنظر بگیرد و آن گاه روی به تصمیم‌گیری بیاورد، مطمئناً در این فضا، تصمیمات خروجی بهتری از خود به‌جای خواهند گذاشت.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: آینده درباره ویروس کرونا بسیار مبهم است، یعنی نمی‌دانیم که این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. از طرفی، درمان قطعی این ویروس هم کشف نشده است و فقط می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم. شاید تا ماه‌ها بعد هم با این بحران دست و پنجه نرم کنیم از این‌رو صلاح کشور بر این است که دولت مرتب و به‌طور شفاف به مردم به خصوص درباره اقلام اساسی آن‌ها گزارش دهد. شک ندارم اگر گزارش‌ها واقعی باشد و مردم از تهدید‌های آینده باخبر باشند، حتماً با صبر و متانتی که دارند خود را به شرایط پیش‌آمده تطبیق خواهند داد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت خبری اقتصاد 24    ،تاریخ انتشار:29   اسفند 1398،کدخبر:  60350    ،www.eghtesaad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین