پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
رییس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: درحال حاضر 99.7 درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و فقط 3 دهم درصد داروها وارداتی است.

شعار سال: دکتر محمدرضا شانه ساز روز جمعه با بیان اینکه ایران توانمندی و دانش تولید انواع داروها را دارد، افزود: این 3 دهم درصد واردات مربوط به داروهایی است که بسیار کمیاب هستند و تعداد مصرف کنندگان آنها در کشور به عدد دو رقمی نمی رسد؛ از این رو تولید این داروها صرفه اقتصادی ندارد و هزینه زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد و به معنای اینکه دانش و علم تولید این داروها را در کشور نداشته باشیم، نیست.

وی ادامه داد: تولید این نوع داروها را یک شرکت برعهده گرفته است و این داروها را برای سراسر دنیا تولید می کند.

* ایران دارای توانایی تولید دارو به میزان 2.5 تا 4 برابر ظرفیت مورد نیاز کشور است

رییس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه توانمندی تولید دارو در کشور پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده است، گفت: اکنون کشور از زیرساخت ها، دانش و فناوری های تولید انواع دارو برخوردار است به گونه ای که می توان 2.5 تا 4 برابر ظرفیت مورد نیاز کشور دارو در داخل تولید کرد.

به گفته شانه ساز، با وجود تمام این توانایی ها اینکه چرا نمی توانیم وارد بازارهای بین المللی دارویی شویم، سوالی است که باید مسئولان به آن پاسخ دهند.

وی توضیح داد: تمام داروهای تولید کشور طبق استانداردهای بین المللی است و در واقع استاندارد ملی در تولید دارو نداریم؛ البته تولیدات دارویی در سراسر جهان بر اساس استانداردهای تعیین شده جهانی است.

شانه ساز اضافه کرد: با مصرف همین داروها در کشور انواع بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و فشارخون کنترل شده و امید به زندگی در بین مردم افزایش یافته است.

* قیمت داروهای وارداتی 20 برابر مشابه داخلی

رییس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه قیمت داروهای وارداتی به طور متوسط 20 برابر بیشتر از نمونه های داخلی است، افزود: اگر صنعت داروسازی و تولید داروهای داخلی در کشور را نداشتیم قیمت داروها بسیار بالاتر می رفت و ارزبری زیادی در این حوزه صورت می گرفت.

شانه ساز گفت: با توجه به توانمندی و دانش داروسازی در کشور مسئولان باید توجه کافی و حمایت های لازم را در خصوص قیمت گذاری داروها داشته باشند.

* ایجاد داروخانه های سنتی و گیاهی در کشور

شانه ساز در مورد ایجاد داروخانه های سنتی و گیاهی در کشور گفت: در مورد داروخانه های گیاهی اختلاف دیدگاه بین کارشناسان حوزه سلامت وجود دارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در این زمینه ورود کند.

وی ادامه داد: لازم است وزارت بهداشت با برگزاری جلساتی با حضور متخصصان این حوزه، درمان با طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی را مورد ارزیابی قرار دهد.

رئیس انجمن علمی داروسازان اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان ایجاد داروخانه های سنتی را قبول دارند اما نحوه اجرای آن باید مورد بررسی قرار گیرد؛ روشی که وزارت بهداشت دنبال آن است و اصرار بر اجرای آن دارد، باعث می شود برخی مشکلات پیچیده وارد حوزه سلامت کشور شود.

وی افزود: کنترل، نظارت و مدیریت بر ایجاد این نوع داروخانه ها باید با دقت اعمال تا از بروز مشکلات آتی پیشگیری شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار: 5 شهریور 1395، کد مطلب:82208836:www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین