پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۶۷۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
گمانه زنی درباره نرخ دلار در بازار ایران کار بسیار دشواری است که نیازمند دانستن اطلاعات و خبرهای سیاست خارجی به ویژه اطلاع داشتن از تحولات سیاسی ایران و آمریکا ، سیاست داخلی و رفتار مجلس تازه تاسیس شده و نیز آرایش قدرت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده و نیز سیاستگذاری های اقتصادی در سطح کلان به ویژه تحولات بودجه ای دارد. با این همه اما می توان با توجه به برخی شاخص های اقتصادی گمانه زنی هایی درباره میانگین نرخ هردلار درسال 1399 داشت.

شعارسال: گمانه زنی برای پیدا کردن قیمت هر دلار در بازار تهران در سال 1399 یک فعالیت سخت و البته مورد نیاز و تقاضای گروههای گوناگون اقتصادی و اجتماعی است. چرا؟
 
 واقعیت این است که تجربه دهه 1390 و دوبار جهش در نرخ ارزهای معتبر درایران که میانگین قیمت هر دلار آمریکا را از حدود هردلار حداکثر 1200 تومان به حدود 16000 تومان رساند و تبعیت بدون چون و چرای قیمت های نسبی همه کالاها و خدمات از این نرخ نشان می دهد باید تحولات آن را دنبال کرد. پیامد نرخ رشد دلار در ایران البته یکی از دلایل اصلی رشد بازار سهام نیز بوده است و رشد قیمت این کالا بر رشد عمومی قیمت ها یا همان نرخ تورم سالانه نیز روشن است. گمانه زنی درباره نرخ دلار در بازار ایران کار بسیار دشواری است که نیازمند دانستن اطلاعات و خبرهای سیاست خارجی به ویژه اطلاع داشتن از تحولات سیاسی ایران و آمریکا ، سیاست داخلی و رفتار مجلس تازه تاسیس شده و نیز آرایش قدرت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده و نیز سیاستگذاری های اقتصادی در سطح کلان به ویژه تحولات بودجه ای دارد. با این همه اما می توان با توجه به برخی شاخص های اقتصادی گمانه زنی هایی درباره میانگین نرخ هردلار درسال 1399 داشت. یکی از این شاخص ها تبعیت این نرخ از نرخ تورم عمومی بلند مدت است . به این معنی که دولتها ی ایران در شرایط وفور ارز  راه رشد نسبی قیمت دلار را مسدود می کردند تا اینکه در شرایط وارد شدن  شوک خارجی که به خطر کاهش جدی عرضه ارز منجر می شد تسلیم شده و اجازه جهش را می دادند. این اتفاق قبل از سالهای 1390 و 1391 رخ داده بود و در این دوسال قیمت هر دلار به طور میانگین 3 برابر شد.
 
باردیگر دولت اول روحانی به دلایل گوناگون راه رشد قیمت دلار را بست تا اینکه درسال 1397 جهش نرخ دلار را نسبت به ریال ایران تجربه کردیم. درصورتی که بخواهیم این شاخص را به مثابه یک معیار برای تحولات میانگین رخ دلار لحاظ کنیم می توانیم برای جهش های بلند باید منتظر بمانیم تا دوره اش برسد. اما درهمین مسیر می توان  از تجربه پارسال نیز استفاده کرد. آمارهای دردسترس نشان می دهد. در هشت ماه اول سال 1398 متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا در بازار آزاد شهر تهران 12 هزار و 531 تومان بود که نسبت به دوره هشت ماهه مشابه سال 1397 معادل 22.8 درصد رشد داشت. درصورتی که مدیریت ارشد بانک مرکزی از این قاعده نرخ تورم استفاده کند ونرخ تورم سال 1398 که حدود 35 درصد گزارش شده را پایه کار قرار دهد و باتوجه به اینکه میانگین نرخ دلار درسال گذشته 13000 تومان محاسبه شده است ، میانگین نرخ دلار درسال جاری 17000 تومان خواهد بود.
 
برخی از اقتصاد دانان این نرخ را تا آخر امسال 18000 تومان پیش بینی کرده اند. از سوی دیگر اقتصاد ایران نیز تاب آوری بالایی از نظر افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید بیشتر شهروندان را به لحاظ سیاسی -  اجتماعی ندارد. اگر قرار براین باشد که نرخ دلار در سال 1399 نیز حتی یک جهش 50 درصدی را تجربه کرده و میانگین قیمت هردلار به 20000 تومان برسد با توجه به افزایش حد اکثر 20 درصدی حقوق و دستمزد درسال جاری ، قدرت خرید شهروندان به نقطه ای می رسد که در منطقه خطر پذیری بالای سیاسی است و دولت و نهادهای قدرت این را نمی خواهند. اقتصاد ایران تاب آوری دلار بالای 17000 تومان را از دست می دهد و اگر شوک سیاسی خارجی فوق العاده و ناشناسی اتفاق نیفتد دولت با محدودیت شدید تقاضای ارز میانگین نرخ دلار را در حد یاد شده نگه می دارد. کاهش سطح رفاه مادی به ویژه نخریدن اسباب و لوازم منزل ، کاهش هزینه های تفریح و گردش و حتی کاهش هزینه برخی اقلام خوراکی را می توان ب رشهروندان تحمل کرد اما بیش از این اگر باشد نمی توان انتظار داشت هیچ اتفاقی نیفتد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری ساعت 24    ،تاریخ انتشار:7   فروردین    1399،کدخبر:  488520  ،www.saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین