پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
درباره شبکه اجتماعی دانش‌آموزان، ابهاماتی وجود دارد و بهتر است اکنون که مسؤولان آموزش و پرورش به تعویق اجرای آن رسیده‌اند، درباره این موارد هم فکری کنند؛ به عنوان مثال تکلیف خانواده‌های دارای 2 یا چند دانش‌آموز با یک تلفن همراه، چیست؟

شعار سال :درباره شبکه اجتماعی دانش‌آموزان، ابهاماتی وجود دارد و بهتر است اکنون که مسؤولان آموزش و پرورش به تعویق اجرای آن رسیده‌اند، درباره این موارد هم فکری کنند؛ به عنوان مثال تکلیف خانواده‌های دارای 2 یا چند دانش‌آموز با یک تلفن همراه، چیست؟

 بعد از اینکه مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شد، مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت به دنبال راهکاری بودند تا کسری ساعات آموزشی دانش‌آموزان را جبران کنند.

یکی از این راه‌ها، آموزش تلویزیونی است که هر روز از شبکه‌های 4 و 7 در حال پخش است و البته با توجه به اینکه تعداد پایه‌های تحصیلی و کتاب‌های درسی زیاد است، آموزش محتوای دروس با کندی در حال انجام است.

از سوی دیگر این سؤال مطرح است که آیا دانش‌آموزان پای برنامه‌های آموزش دروس از طریق تلویزیون می‌نشینند؟ و اگر برنامه‌ها را می‌بینند، محتوای آموزش داده شده را یاد می‌گیرند؟ به عبارت دیگر روش تدریس معلمی که در تلویزیون آموزش می‌دهد چقدر به روش معلم هر دانش‌آموز نزدیک است؟

مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت بر همین اساس در کنار آموزش از طریق تلویزیون، آموزش مجازی را پیش‌بینی کردند؛ البته معلمان به صورت خودجوش و آتش به اختیار پای کار بودند و از همان روزهای اول تعطیلات مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، از طریق ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی و بارگذاری فایل‌های صوتی و تصویری به آموزش دانش‌آموزان می‌پرداختند.

در همین راستا و برای پیوستگی و هماهنگی در آموزش و لزوم نظارت بر آموزش مجازی در فضایی امن، موضوع شبکه اجتماعی دانش‌آموزان مطرح شد.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش 12 اسفند سال 98 درباره آموزش‌های مجازی گفت: «پلتفرم شبکه اجتماعی شاد آماده شده است و به احتمال قریب در چند روز آینده دانش‌آموزان در کنار مدرسه حقیقی خود، مدرسه مجازی خواهند داشت، به عبارت دیگر 107 هزار مدرسه حقیقی داریم و 107 هزار مدرسه مجازی نیز خواهیم داشت».

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز 26 اسفند 98 درباره سامانه‌ مجازی برای ارتباط با دانش‌آموزان و معلمان، اظهار کرد: جلساتی با وزارت ارتباطات و پیام‌رسان‌های داخلی برگزار شد و فضایی را تعریف کردیم تا ارتباط بین دانش‌آموزان، معلم و مدیران را در سراسر کشور فراهم کنیم و بستر آن آماده شده است.

شبکه اجتماعی دانش‌آموزان(شاد) 28 اسفند 98 با حضور وزیر آموزش و پرورش در این وزارتخانه افتتاح شد؛ حاجی‌میرزایی در این مراسم با بیان اینکه خانواده آموزش و پرورش با وسعتی به پهنای ایران نیازمند بستری مناسب جهت گذر از این بحران جهانی و نیازمند به کارگیری راهبردها و فناوری‌های نوین است، گفت: با تدبیر مسؤولان آموزش پرورش و بکارگیری توان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی در مدتی کوتاه و فشرده و تلاش بسیار زیاد همکارانم، سیستمی طراحی شده که علاوه بر صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات دانش آموزان و معلمان، ساختار مدرسه و کلاس‌ها را در فضای مجازی به همان صورتی که در فضای واقعی است، به وجود آورده است.

وی ادامه داد: براین اساس دانش‌آموزان می‌توانند از اول سال جدید و بعد از تعطیلات رسمی همانگونه که در حالت عادی در کلاس‌های خود حضور پیدا می‌کردند، در فضای مجازی هم در سر کلاس درس حاضر شده و با معلمان خود تعامل کنند. علاوه بر این تشکیل تیم آموزشی با کمک صدا و سیما و پخش دروس مدرسه توسط معلمان منتخب نیز انجام پذیرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سیستم جدید فضای مجازی، علاوه بر سیستم حضور غیاب، معلمان می‌توانند محتوای درسی مناسب را با خلاقیت و امکانات مناسب بیشتری،که در این محیط در اختیار خواهند داشت، در اختیار دانش آموزان قرار دهند، گفت: برای این کار شبکه اجتماعی با برند «شاد» بر روی زیر ساخت‌های شبکه‌های اجتماعی بومی کشور در نظر گرفته شده که فقط دانش آموزان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش مجاز به استفاده از آن هستند.

حاجی میرزایی اضافه کرد: تمامی ساختار مدارس و کلاس‌ها از قبل بر روی این شبکه، با استفاده از اطلاعات موجود در سیستم‌های آموزش پرورش از قبل به وجود آمده و معلمان و دانش آموزان می‌توانند طبق معمول آموزشی بعداز تعطیلات نوروزی به سهولت وارد مدرسه و کلاس درس خود بشوند و با شور و نشاط با همکلاسی‌ها و معلمان خود از این امکانات استفاده کنند.

روایت ایجاد شبکه اجتماعی دانش‌آموزان

در ایام نوروز، پیگیری و روند اجرای شبکه اجتماعی دانش‌آموزان پیگیری شد و قرار شد که از 16 فروردین روند اجرایی آن آغاز شود اما اینگونه نشد و در ساعات پایانی 15 فروردین، مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای از به تعویق افتادن زمان ورود به شبکه اجتماعی دانش‌آموزان ( شاد) به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش آموزان و حصول اطمینان از اختصاصی و امن بودن بستر ارتباطی این شبکه خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «با عنایت به تصمیم و تأکید وزارتخانه متبوع مبنی بر اختصاصی و امن بودن بستر ارتباطی معلم _ دانش آموزان و به منظور صیانت از حقوق آموزشی و ترببتی دانش آموزان و نیاز به زمان بیشتر برای حصول اطمینان بخش فنی از این امر، ضمن تاکید بر اهمیت راه اندازی این بستر و پابرجا بودن کلیه دستورالعمل های ارسالی معاونین آموزشی، زمان ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان به این بستر ارتباطی در روزهای آتی اعلام می‌شود».

روایت ایجاد شبکه اجتماعی دانش‌آموزان

درباره شبکه اجتماعی دانش‌آموزان، ابهاماتی وجود دارد که خوب است حالا که مسؤولان آموزش و پرورش به تعویق اجرای آن رسیده‌اند، به این موارد هم فکری کنند.

نکته اول، حضور 5 پیام‌رسان در این شبکه است؛ این سؤال مطرح است که چرا این 5 پیام رسان؟ آیا قدرت و کشش آنها با هم برابر است؟ حتی در تبلیغات نیز، برخی پیام‌رسان‌ها دارای تبلیغات گسترده بودند؟ آیا این پیام‌رسان‌ها با نگاه تعلیم و تربیتی ایجاد شده‌اند؟ نظارت بر آنها چگونه خواهد بود؟

نکته دوم، نقش بخش خصوصی و گروه‌های تعلیم و تربیتی در فرایند شاد چه می‌شود؟ نهادها و گروه‌های تعلیم و تربیتی که طی سال‌های گذشته با دغدغه تعلیم و تربیت، اتفاقات خوبی را رقم زده بودند و نرم‌افزارهای آموزشی را راه‌اندازی کرده بودند، اکنون چرا نادیده گرفته شدند؛ به ویژه که برخی از آنها دارای مجوز از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستند.

نکته سوم، آموزش و پرورش در گذشته تلویزیون سینا را راه‌اندازی کرد که در این مواقع به کار آید و حالا خبری از این تلویزیون نیست و سر و کله شاد پیدا می‌شود؛ البته ماجرای شاد خودش تاریخچه مفصلی دارد.

نکته چهارم، خانواده‌ها عنوان می‌کنند که آموزش و پرورش سایت‌های متعدد دارد؛ مثلا برخی عنوان می‌کنند کارایی سامانه همگام چیست؟

نکته پنجم، تکلیف خانواده‌هایی که یک تلفن همراه دارند اما دو دانش‌آموز مدرسه‌ای دارند، چیست؟ به عنوان مثال معلمی گفت: بنده معلم دبیرستان دولتی هستم، یک موبایل در اختیارم است که به اسم همسرم است؛ همزمان فرزند دوم ابتدایی ما هم کلاس دارد، چه کنم که در لحظه بتوانم در دو کلاس حاضر شوم؟

به عبارت دیگر هر شماره موبایل در «شاد» فقط مختص یک نفر است و با یک شماره موبایل فقط یک پیام‌رسان را می‌توان نصب و پیکربندی کرد؛ حالا در نظر بگیرید شماره یک معلم برای فرزندانش در مدرسه هم ذخیره شده است. به این ترتیب این شماره برای یک معلم باید پیکربندی شود یا برای یک دانش آموز؟

نکته ششم، دبیران دوره‌های متوسطه اول و دوم در چند مدرسه ساعت موظف دارند و به دلیل تعدد پیام‌رسان‌ها، محبور هستند برای هر مدرسه پیام رسان انتخابی آن مدرسه را نصب کنند که این کار تدریس و آپلود مطالب را در چند پیام‌رسان مختلف را سخت خواهد کرد.

نکته هفتم، برخی خانواده‌ها تلفن همراهی که قابلیت نصب نرم افزار و دانلود را داشته باشد، ندارند، تکلیف آنها در این شرایط چه می‌شود؟

معلمان و خانواده‌ها از آموزش و پرورش انتظار دارند که تمام زوایا و مشکلات و مسائل شبکه اجتماعی شاد را در نظر بگیرد و بعد به راه‌اندازی آن اقدام کند؛ حتی دستگاه تعلیم و تربیت می‌تواند به صورت آزمایشی در چند منطقه این شبکه را اجرا کرده و به تدریج مناطق دیگر را وارد کند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:16فروردین1399،کد خبر: 13990116000035،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
0
با این شرایط نمیشه دانش آموز پرورش داد با حضور فیزیکی در مدارس نمیشد وای به حال الان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین