پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
نکته تلقی مازندرانی‌ها از این سریال یا از آن سو، اثبات نکردن برادری سازندگان این سریال با مازندرانی هاست. چراکه در غیر این صورت، این درختی که سازمان صداوسیما در طول این یک دهه با این سریال کاشته است، در نهایت میوه بسیار تلخی خواهد داد.

شعار سال:هادی حق پرست، مستندساز، در یادداشتی  درباره‌ی سریال پایتخت نوشت:

من از مشتریان ثابت پخش و بازپخش پایتخت هستم. می‌بینم، دنبال می‌کنم، می‌خندم و حتی اصطلاحات آن را گاه در روزمره خود تکرار می‌کنم. از آنجا که خود متعلق به خطه پرنعمت و برکت شمال هستم، بعضی از کنش‌های سریال را دوچندان درک می‌کنم و لذت می‌برم. پایتخت طبیعت استثنایی مازندران و سوادکوه، مردم ساده و بی ریای آن، صمیمیت میان آدم‌ها و خانواده‌های آنان و غیرت و حمایت مازندرانی‌ها از یکدیگر را سعی کرده تا نشان دهد. این سریال همچنین توانسته که برای مردم ایران آواز و ساز و موسیقی مازندران را معرفی و برای مازندرانی‌ها نیز دوباره زنده کند.

اما اگر یک نکته در این حرکت چندین ساله رعایت نشده باشد، همه این زحمات بر باد رفته و حتی از آن مصیبت بار تر، ضربه ای نیز به پیکره ایران وارد کرده است. و آن نکته تلقی مازندرانی‌ها از این سریال یا از آن سو، اثبات نکردن برادری سازندگان این سریال با مازندرانی هاست. چراکه در غیر این صورت، این درختی که سازمان صداوسیما در طول این یک دهه با این سریال کاشته است، در نهایت میوه بسیار تلخی خواهد داد.

نشود که مازندرانی‌ها هم مانند هموطنان آذری و رشتی با خود خیال کنند که ایران همواره به آنان با چشم تمسخر نگاه می‌کند و آذری‌ها مانند داستان نادر ابراهیمی در تضادهای درونی، در خدمت سربازی و دانشگاه و… چون خانواده ای جدای از سایر ایرانیان گرد هم آیند و با زبان خود باهم حرف بزنند و اینطور احساس راحتی کنند.
باید مراقب باشیم و درک کنیم که چرا آنچه را که درباره گیلان و رشت یا آذری‌ها و تبریز گفته می‌شود، از شیراز و فارس یا قم گفته نمی‌شود. این کنش‌های طنزآمیز از کی در تاریخ ما پدیدار شده است؟ آیا جز این است که گیلان و مازندران و آذربایجان ممکن است با این دست از اعمال ناشیانه از ایران و ماندن در این گربه زیبا ناامید شوند؟

دوستان تهیه کننده این سریال و صداوسیما برای ادامه تولید همواره دلیل مخاطب گسترده را می‌آوردند، اما مگر نمایندگان مجلس مازندران و ساری به عنوان مرکز استان معترض این سریال نشدند؟ مگر مردم مازندران که به واسطه نمایندگان خود سخن گفتند جزو مخاطبان رسانه ملی محسوب نمی‌شوند؟ اما فرض که چنین نبوده و مازندرانی‌ها همگی از این اتفاق راضی بوده باشند، آیا می‌توان پرسید که برای همه برنامه‌های تلویزیون این چنین فکر می‌شود؟ نظر مردم در تولید یا ادامه تولید برنامه‌ها چقدر موثر است؟ امروز شبکه افق چند درصد از مردم ایران مخاطب دارد؟ آیا باید شبکه و تولیدات را متوقف کرد؟ یا شبکه سلامت نیز به همین صورت!

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی انصاف نیوز، تاریخ 16 فروردین 1399،کد خبر:225455 ،www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین